Avatar billede c9steen Nybegynder
15. juni 2000 - 08:33 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvordan testes for ukendt indhold med SQL

Hvilke SQL kommandoer kan/skal anvendes for at jeg kan se, hvilke tabeller, kolonner og kolonnernes typer i en database indeholder?

Formålet er, at jeg gennem en hjemmeside, skal kunne teste, hvordan en aktuel Access database faktisk er oprettet.
Avatar billede skovhus Nybegynder
15. juni 2000 - 09:25 #1
prøv med

select * from systables

den skulle give dig alle tabeller
Avatar billede c9steen Nybegynder
16. juni 2000 - 08:10 #2
Den er jeg ikke helt med på. Ideen er, at jeg uden at kende indholdet i DB skal kunne få en liste over de tabeller og kolonner, den indeholder samt info om, hvilke typer de enkelte kolonner er sat til: integer, text, memo ...

Hvis ovenstående skal anvendes, hvordan får jeg så skrevet resultatet ud, så jeg kan se det?
Avatar billede kichian Nybegynder
23. juni 2000 - 18:55 #3
Hvis du er vant til ADO, så kan du bruge ADOX (Microsoft ADO Ext. 2... for DDL.
Det er et komplet objektbibliotek til beskrivelse og oprettelse af database objekter.
Avatar billede c9steen Nybegynder
24. juni 2000 - 16:50 #4
Jeg er ikke vandt til ADO

Såvidt jeg forstår af dit svar er metoden til OPRETTELSE af DB. Det jeg har brug for er kontrol af en eksisterenden DB, hvor eg skal udlede indholdet via en web-interface, hvor jeg ikke har adgang til Access!

... ellers er du nødsaget til at præcissere dit svar bedre!
Avatar billede kichian Nybegynder
04. juli 2000 - 16:38 #5
ADOX indeholder alle de metoder der skal til at undersøge hvordan din Access er skruet sammen.
Avatar billede c9steen Nybegynder
09. juli 2000 - 22:16 #6
-> kichian

Hvor finder jeg ADOX? Kan den kører på serveren uden at skulle installeres? Kan jeg køre den på min PWS?

Jo, jeg nævnte vist, at jeg ikke kender ADO ;-)

mvh
/c9steen
Avatar billede c9steen Nybegynder
13. juli 2000 - 19:27 #7
Jeg har indtil nu fundet ud af, at jeg kan aflæse respektive FIELDS i min tabel med ADO. Det er ikke lykkedes mig at finde oplysninger, der gør mig istand til at aflæse hvlike tabeller der er i en DB??!!

Et kodeeksempel vil være ideelt !!
Avatar billede leander Nybegynder
15. august 2000 - 11:28 #8
\"exec sp_tables\"

Giver dig tables, views. Syntaxen er

sp_tables [[@name =] \'name\']
    [,[@owner =] \'owner\']
    [,[@qualifier =] \'qualifier\']
    [,[@type =] \"type\"]

\"exec sp_columns\"

giver dig column names, datatypes, m.m.
syntaxen er:

sp_columns [@table_name =] object
    [,[@table_owner =] owner]
    [,[@table_qualifier =] qualifier]
    [,[@column_name =] column]
    [,[@ODBCVer =] ODBCVer]

Der er meget dokumentation til disse i SQL Server Books Online
Avatar billede c9steen Nybegynder
15. august 2000 - 21:45 #9
Jeg har brug for lidt mere, for at få hul på det. Min kode er således:

Dim objConn
Dim objRec
Const recType=2, recLock=3, recCmd=2
    Set objConn = server.createobject(\"ADODB.connection\")
    Set objRec = server.createobject(\"ADODB.recordset\")
    objConn.Open \"DBQ=\"&(Server.MapPath(\"DBdemo.mdb\")) &\"; DefaultDir=DBQ=\"&(Server.MapPath(\".\")) &\"\\;Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};\"
    objRec.Open \"demoTabel\", objConn, recType, recLock, recCmd

... og hvad gør jeg så ??
Avatar billede leander Nybegynder
16. august 2000 - 14:26 #10
Jeg havde misset det med at det er Access... Ovenstående jeg skrev virker kun på SQL Server 7.0
Avatar billede lrj Nybegynder
16. august 2000 - 17:29 #11
...nok fordi spørgsmålet er oprettet i SQL Server kategorien...
Avatar billede c9steen Nybegynder
09. januar 2002 - 08:27 #12
Sp. lukkes