Avatar billede smil Nybegynder
01. april 2002 - 14:24 Der er 10 kommentarer

DVD-drev kan ikke læse CD'ere/DVD'ere

Hej

Jeg er den "lykkelige" indehaver af et Toshiba SD-M1502 dvd-drev. Efter jeg har installeret XP er det begyndt at opføre sig mærkeligt. Pludselig får det en ide om at det ikke vil læse flere DVD'er eller CD'er. Jeg kan sidde og arbejde med det og det går fint. Så ligger jeg en ny CD i - Jeg kan se den arbejder, men mere sker der ikke. Hvis jeg prøver at læse CD'en, får jeg blot besked om at ilægge en CD. Uanset hvilken anden CD/DVD jeg nu prøver med, nægter den at læse den.

Jeg genstarter maskinen og vupti, så vil den gerne læse CD'en. Så går det godt lidt tid og så sker det samme igen.

Jeg har prøvet at slette driveren og geninstallere den. Det hjalp heller ikke.

En interessant detalje er, at så længe der ikke er nogen CD/DVD i drevet, sår den opført som DVD drive i explorer, når jeg lægger en CD i som den ikke vil kendes ved, skifter navnet til CD drive.

Jeg er ved at være lidt træt af det - Nogle gode forslag ?
Avatar billede hemning Nybegynder
01. april 2002 - 14:37 #1
Hvilken firmware version har den?

Gå ind i enhedshåndteringen og så på egenskaberne for dit DVD-drev.
Avatar billede hemning Nybegynder
01. april 2002 - 14:39 #2
ups, så=se ;o)
Avatar billede smil Nybegynder
01. april 2002 - 14:55 #3
Jeg kan ikke se firmware versionen, men den bruger Microsoft's default driver til CD-ROM v. 5.1.2535
Avatar billede hemning Nybegynder
01. april 2002 - 15:00 #4
Når du er inde i egenskaberne for dit DVD-drev skal du vælge "indstillinger" så kan du se det i højre hjørne
Avatar billede hemning Nybegynder
01. april 2002 - 15:39 #5
Hvis du finder ud af hvilken version du har af firmware...
Hvis det ikke er version 1002 (1002 kan ikke blive opgraderet), så skal du opgradere til denne firmware-version http://digilander.iol.it/firmware1/1502_X1816_RPC1.zip
Avatar billede bruno25 Nybegynder
01. april 2002 - 15:40 #6
Du skal da heller ikke bruge driver til dvd-drevet i windows - Har du prøvet at fjerne den og genstarte. Du skal kun bruge driveren, hvis du skal køre noget i dos.
Avatar billede smil Nybegynder
01. april 2002 - 23:36 #7
Jeg kan ikke finde det i mit egenskab vindue, men jeg fandt et lille program på:
http://www.hijack4u.com/toshibadvd/modules.php?op=modload&name=Downloads&file=index&req=getit&lid=106
som kan vise firmware versionen. min version er 1012.

jeg prøver at opgradere firmwaren.
Avatar billede smil Nybegynder
01. april 2002 - 23:40 #8
>Bruno25
Jeg ved ikke lige, hvor du har din computer viden fra, men en ting er sikkert. Alle enheder i computeren har brug for en driver, i nogle tilfælde er de indbygget i windows og derfor behøves du ikke at installere en særskilt driver. Et CD-rom drev har typisk brug for 3 drivere, som alle bliver leveret af Microsoft/OS.
Avatar billede bruno25 Nybegynder
01. april 2002 - 23:50 #9
Ja, og derfor skal du heller ikke installere andre drivere end dem Windows installer - Kun hvis du skal køre nogle programmer eller spil i dos som jeg også skrev i mit svar og som du åbenbart skriver tilbage som om man ikke har en skid forstand på det det drejer sig om.
Alle ved da, at Windows installer drivere til alt hardware, men det gik jeg altså ud fra, at det var logik for perlehøns så det var derfor jeg syntes, at det var unødvendigt at nævne i det første svar.
Avatar billede smil Nybegynder
02. april 2002 - 00:25 #10
Fint nok :-)
Men de drivere jeg snakker om er faktisk windows egne drivere, som jeg har prøvet at geninstallere, for at være sikker på at der ikke var en defekt fil imellem