Avatar billede plysser Nybegynder
01. april 2002 - 13:37 Der er 28 kommentarer

Tjekke om indhold er opdateret...

Hej

Er der nogen der kan hjælpe mig?!

Jeg har lavet et script, hvor der bliver sendt nogle data til en database, og så ville jeg gerne have det sådan, at jeg fik tilbagesvar om dataen var ændret siden sidste gang der blev lagt i samme database, og i givet fald, hvad der er blevet ændret...

På forhånd tak..
Avatar billede tipsen Nybegynder
01. april 2002 - 13:38 #1
det lyder som en form for synkronisering?
Avatar billede plysser Nybegynder
01. april 2002 - 13:39 #2
Jep - det kan man godt kalde det - kan du hjælpe mig?
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
01. april 2002 - 13:39 #3
Du kunne jo først lave et udtræk af det gamle, og så samligne efter den var blevet opdateret.
Jeg kan ikke liiige finde på andre løsninger
Avatar billede plysser Nybegynder
01. april 2002 - 13:42 #4
Okay, men hvordan får jeg den så til kun at skrive ændringerne til mig?!
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
01. april 2002 - 13:44 #5
Jeg skal lige være helt sikker på hvad det er du vil. Opdateret du et felt i din database??
Avatar billede plysser Nybegynder
01. april 2002 - 13:45 #6
Ja - et felt der fyldt med html-kode, hvor ændringerne så bare skal skrives til mig...
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
01. april 2002 - 13:46 #7
puhh, tror ikke jeg kan hjælpe dig. Kun hvis man skulle kan se hvad der var før, og hvad der er nu. Ligefrem at se hver eneste ting der er ændret kan jeg ikke.
Avatar billede tipsen Nybegynder
01. april 2002 - 13:49 #8
Hvis det er til noget admin-brug - kan du evt. lave et flag i posten, hvor 0 indikerer at du ikke har set ændringen og 1 indikerer at du har set ændringen!

0 kunne så være default value for andre scripts der skriver til db'en og når du skal se ændringer, kan du samtidig opdatere 0 til 1!

Alternativt kan du have et felt af typen timestamp, som indikerer, hvornår en post sidst er modificeret og i en cookie på din computer, kan du så gemme en dato der indikerer, hvornår du sidst har været inde og kigge på siden!

Så kan du nemt lave en query der kun tager nyere poster (eller nyligt modificerede poster) ud af db'en!
Avatar billede plysser Nybegynder
01. april 2002 - 13:50 #9
Okay, men så prøv at skrive koden til det andet, så kan det være der er andre eller mig selv der kan lave om på det, så det fungerer..
Avatar billede jakoba Nybegynder
01. april 2002 - 13:54 #10
de data du vil lægger i databasen danner formodentlig en række med nogen felter der er data (og måske anderledes= og nogen der er adresse (nøgle/index/...) som under alle omstændigheder skal være de samme fx brugerID

data du kommer med_
[  nøgle1, nøgle2, info1, info2, info3  ]

du slår så op i databasen og ser hvad der ligger på den nøgle, og hvis det er det samme som du 'vil ændre det til' melder du tilbage at der behøves ikke at ændres noget.

$testrequest = "select * from dintabel where nøgle1=$nøgle1 and nøgle2=$nøgle2"
$testres = mysql_query( $testrequest )

if ( $rekke = mysql_fetch_row( $testres ) ) {
    if (  $rekke['info1'] == $info1
      && $rekke['info2'] == $info2
      && $rekke['info3'] == $info3 ) {
        //der er ikke brug for at opdater. returner false
    } else {
        //der er brug for at opdatere. gør det og returner true
    }
} else {
    // der existerer ingen række med den nøgle.
    // insert rækken og returner true
}

mvh JakobA
Avatar billede plysser Nybegynder
01. april 2002 - 13:56 #11
Nu var det ikke lige til en admin funktion...
Det er til en service, hvor jeg giver besked når der er ændret noget på en side, og hvad der er ændret - og det ville jeg gerne have kunne ske automatisk, så jeg ikke skulle sidde og skrive det hver eneste gang...
Avatar billede tipsen Nybegynder
01. april 2002 - 14:03 #12
plysser: Det er en meget bred problemformulering forstået på den måde, at der kan laves mange forskellige programmer, som gør det du beder om, men måske stadig ikke er det du har brug for - jo mere præcis du er i din problemformulering jo større er sandsynligheden for at du får et brugbart svar (og at folk rent faktisk gider bruge deres tid på at hjælpe!)

Hvis du ikke føler, at du kan give en præcis beskrivelse af problemstillingen, kan det måske skyldes, at problemet ikke er ordentligt gennemtænkt...
Avatar billede plysser Nybegynder
01. april 2002 - 14:06 #13
Okay, så kommer det helt konkret nu...

Servicen er den, at jeg vil sende SMS'er ud, hver gang der bliver scoret i diverse ligaer, og så har jeg hentet nogle oplysninger fra en fodbold-side...
Disse oplysninger skal så sendes ud til medlemmerne AUTOMATISK, men kun de ting der er ændret f.eks. hvis der bliver scoret til 1-0 skal der stå:
xxx - xxx (1-0), Navn på målscorer og minut for målet...
Avatar billede tipsen Nybegynder
01. april 2002 - 14:08 #14
Er det din egen side du henter information på?
Avatar billede plysser Nybegynder
01. april 2002 - 14:10 #15
Ja, hvorfor?
Avatar billede tipsen Nybegynder
01. april 2002 - 14:11 #16
Så har du vel resultater og lignende liggende i en database?
Avatar billede plysser Nybegynder
01. april 2002 - 14:13 #17
Ja, men den gider jeg ikke opdatere selv, så derfor henter jeg fra en anden side, som jeg er blevet partner med... Men jeg kan bare ikke få den til kun at give mig ændringerne, jeg kan sagtens lave en side med de nye opdateringer, men ikke kun ændringerne...
Avatar billede tipsen Nybegynder
01. april 2002 - 14:15 #18
puha... - det lyder som en træls opgave... - held og lykke!
Avatar billede plysser Nybegynder
01. april 2002 - 14:16 #19
Tak, det går da også langsomt fremad, men det er EDDERMANME svært...
Avatar billede jakoba Nybegynder
01. april 2002 - 14:25 #20
Tjae, hvis du ikke gider opdatere din database ...
Avatar billede plysser Nybegynder
01. april 2002 - 14:31 #21
Det vil jeg jo gerne, men det skal være med hjælp fra en anden side...
Avatar billede tipsen Nybegynder
01. april 2002 - 15:18 #22
så vil du så vidt jeg kan regne ud hele tiden være kraftigt afhængig af den sides layout - lige så snart de ændrer noget html kode er det bare tough luck - så skal du rette hele dit script til igen, så den finder de rigtige ting på siden - det er et sisyfos-arbejde....
Avatar billede plysser Nybegynder
01. april 2002 - 15:21 #23
Har du en bedre idé?!
Avatar billede tipsen Nybegynder
01. april 2002 - 15:23 #24
Ikke med mindre du kan få adgang til databasedata direkte eller evt. en side med resultater i kommasepareret format - et eller andet hvor du ikke har en masse html-kode at tage højde for - noget hvor data kan findes i et fast, logisk system!
Avatar billede plysser Nybegynder
01. april 2002 - 15:29 #25
Okay, hvis vi nu siger at jeg kan det... Evt. min egen - hvordan kan jeg så gøre det jeg ønsker.?!

Altså at der f.eks. lige nu ville komme en sms ud med:
FC Midtjylland - OB (0-1), Målscorer: Mwape Miti '51
Avatar billede tipsen Nybegynder
01. april 2002 - 15:32 #26
Yes - OB har scoret - kanon :-)
Avatar billede tipsen Nybegynder
01. april 2002 - 15:39 #27
Der er for mange hvis'er i dette - hvis data ligger i en db du selv har adgang til kan du gøre på en måde - hvis data ligger i en db, som du må læse i, men ikke redigere i skal det gøres på en anden måde - hvis data ligger i en tekstfil er der samme muligheder afhængig af om du selv kan redigere eller ej - er der mulighed for at bruge cookies - hvilket format ligger dataene i...

For at give en løsning må jeg lave så mange antagelser, at du næsten sikkert ikke kan bruge svaret til noget - og det gider jeg ikke bruge tid på...

Hvis du kan få adgang til dataene i et fornuftigt format kan du sige til - så vil jeg (og sikkert også mange andre) gerne kigge nærmere på problemet - men lige nu er problemstillingen for svag...
Avatar billede jakoba Nybegynder
01. april 2002 - 15:42 #28
Prøv evt at snakke med dem der har den side. Det er ikke usandsynligt at de selv henter de viste data fra fx en XML fil. Det ville være perfekt.