Avatar billede webtrance.dk Nybegynder
01. april 2002 - 12:04 Der er 13 kommentarer

valider form i flash

Jeg her en formular i flash med et par tekst input og et email input der skal valideres så formularen ikke kan afsendes uden disse felter er udfyldt.

Når man nu laver nogle input felter i flash, så har de ingen form, så jeg har svært ved at kalde dem fra et javascript, men det smarteste ville alligevel være at lave det i actionscript. Kan nogen hjælpe mig?
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2002 - 12:24 #1
Avatar billede barklund Nybegynder
01. april 2002 - 17:48 #2
Hvormeget validering vil du have? Skal emailvalideringen blot kontrollere, at der er et (og kun et) "@" efterfulgt af mindst 1 "."? Så prøv:

if (emailField.indexOf("@") != -1 && emailField.indexOf("@") == emailField.lastIndexOf("@") && emailField.indexOf("@") < emailField.lastIndexOf(".")) {
    // det er ok
} else {
    // det er ikke ok
}
Avatar billede barklund Nybegynder
01. april 2002 - 18:37 #3
Eller en lidt stærkere (og smartere) evaluering:

function valid(emailField) {
    var evaluate = 1;
    evaluate = evaluate && (sp = emailField.indexOf("@")) > 0;
    evaluate = evaluate && sp == emailField.lastIndexOf("@");
    evaluate = evaluate && sp < emailField.lastIndexOf(".");
    evaluate = evaluate && substring(emailField,sp+2,1) != ".";
    evaluate = evaluate && substring(emailField,sp,1) != ".";
    return evaluate
}

trace("morten@barklund.dk = "+valid("morten@barklund.dk"));
trace("@barklund.dk = "+valid("@barklund.dk"));
trace("morten.@barklund.dk = "+valid("morten.@barklund.dk"));
trace("morten@barklund.dk.dk = "+valid("morten@barklund.dk.dk"));
trace("morten@.barklund.dk = "+valid("morten@.barklund.dk"));
trace("morten@barklund@dk.dk = "+valid("morten@barklund@dk.dk"));

if (valid(myEmailText)) {
    //blabla
}

Hvis du kører ovenstående, så fanges de fleste typer ulovlige emails...

Det 1. tegn er ikke det eneste "@", tegnet før og efter "@" er ikke "."...

/Barklund
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2002 - 19:01 #4
Ja, og måske lige tilføje;

    evaluate = evaluate && (emailField.lastIndexOf(".")+2) < emailfield.length;
    evaluate = evaluate && (emailField.lastIndexOf(".")+6) > emailfield.length;

- så skal et suffix fra 2 til 4 figurerer efter sidste punktum
dk, net, com, biz, name, org .... osv.
Avatar billede webtrance.dk Nybegynder
01. april 2002 - 19:52 #5
Tak det er nok, de første link var ok.. Men nu har jeg lidt mere.
Avatar billede barklund Nybegynder
02. april 2002 - 07:48 #6
> d!ktator

Jeg tænkte på det samme sidenhen, men blandt de kommende toplevel-dom er vist nok også mere spøjse variationer som fx .museum - den passer ikke helt ind... Men din første validering på mindst 2 tegn efter sidste punktum er eviggyldig... :o)

/Barklund
Avatar billede webtrance.dk Nybegynder
02. april 2002 - 17:26 #7
Dette her http://www.flashfaq.dk/spg.asp?faq=57 script virkede bortset fra den skriver "ok" i de felter der valideres inden den sender det og sletter så brugerens info med det ok
Avatar billede webtrance.dk Nybegynder
02. april 2002 - 17:29 #8
barklund > tjekker den her også hvis feltet er tomt?

if (emailField.indexOf("@") != -1 && emailField.indexOf("@") == emailField.lastIndexOf("@") && emailField.indexOf("@") < emailField.lastIndexOf(".")) {
    // det er ok
} else {
    // det er ikke ok
}
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2002 - 18:24 #9
webtrance.dk >> Så er det fordi du har angivet dine inputfelter forkert.
Dine inputfelter skal hedde; 'navn, og 'mail'

Felterne 'tjeck_navn' og 'tjeck_mail' er kun til som alert-tekst.

Med hensyn til barklunds eksempel - hvorfor prøver du det ikke bare af ??
Men det er selvfølgelig nemmere at spørge her.... Ja, det tjekker i realiteten også for et tomt felt, for hvis der ikke er angivet et @ så vil det ikke være 'ok' - og der figurerer jo ikke noget @ i et tomt felt ;-)

Mvh/M!chael
Avatar billede webtrance.dk Nybegynder
02. april 2002 - 19:18 #10
d!ktator > det passer ikke helt det du skriver for i scriptet kan det først afsendes her :
if (tjeck_navn == "ok"  && tjeck_mail == "ok") {
      getURL ("http://www.domaene.dk/mail.asp";, "_blank", "GET");
  }
Hvis if ikke er "ok" afsendes det ikke....
Avatar billede webtrance.dk Nybegynder
02. april 2002 - 19:20 #11
hvis man ikke spurgte, hvad skulle eksperten så bruges til? :)
Avatar billede webtrance.dk Nybegynder
02. april 2002 - 19:40 #12
Er der nogle der vil have points så svar når i får tid ;)
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2002 - 20:08 #13
webtrance.dk >> Ja, det er jo det der er idéen med en validering, at begge felter er udfyldt rigtigt før der kan afsendes.

'tjeck_navn' og 'tjeck_mail' bliver begge defineret som 'ok' hvis inputfelterne 'navn' og 'mail' bliver godkendte.
F.eks;

// Hvis længden af feltet 'navn' er større end 1 sættes 'tjeck_navn' til 'ok'
if (navn.length> 1) {
      tjeck_navn = "ok";
  } else {
      tjeck_navn = "Skriv navn";
  }

- og det samme gør sig gældende for feltet 'mail'
Men brug barklunds eksempel, og tilføj selv flere inputfelter hvis du har behov for dette...