Avatar billede heos Nybegynder
01. april 2002 - 10:51 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Eksamen i ASP

Hej alle i dygtige programmører derude. Jeg er i den uhelige situation at jeg skal til eksamen i interaktionsudvikling....for anden gang. Første gang bestod jeg ikke, kom op i skrivning og læsning af filer i ASP. Jeg vil nu prøve at få styr på min ASP og læser på livet løs, men fatter ikke en brik. Derfor håber jeg at nogle af jer derude der kunne give mig en kort forklaring på følgende spørgsmål:

1: Hvad er ASP og ASP programmer?
2: Hvordan kaldes et ASP program?
3: Forklar opbygning og virkemåde af et ASP program.
4: Forklare overførsel af feltværdier fra en formular i et HTML dokument til et ASP program.
5: Forklare brugen af filer i ASP dokumenter.

Hvis der er en der bor enten i Køge området, eller Københavnsområdet der har lyst til at jeg ringer og får forklaring på disse ting, så skriv til mig på min email. heos@tiscali.dk.

Ellers er en besvarelse herinde på eksperten bare superduper dejligt!! Hjælp mig, pleaasssse.

heos
Avatar billede cotus Nybegynder
01. april 2002 - 11:30 #1
Burde du ikke selv finde ud af det...?
Hvad man ikke kan, kan man altid lære!
Avatar billede cotus Nybegynder
01. april 2002 - 11:31 #2
Ellers læs på http://www.html.dk/tutorials/asp - en af de første punkter dér, er om hvad ASP er!
Avatar billede dna Nybegynder
01. april 2002 - 11:34 #3
Du nævner ASP som programmer, det vil nok være en dårlig idé til en eksamen! Måske du lige skulle sætte dig ned med en toturial, så er det faktisk ikke så svært!

http://html.dk/tutorials/asp/
Læs denne igennem og kig lidt i koderne, prøv dem hellere, det gør det hele lidt nemmere, når man har prøvet det selv!

Med venlig hilsen
dna
www.popper.dk
Avatar billede heos Nybegynder
01. april 2002 - 11:36 #4
Nu er det sådan at jeg ikke kunne interessere mig mindre for noget end ASP, jeg kommer aldrig til at sidde og programmere. Jeg er bare interesseret i at hente et seks tal hjem. Måske er det uforståeligt for dig der kan, men jeg har virkelig svært ved at forstå logikken i det her og det er ene og alene fordi det ikke interesserer mig. Jeg ved det med HTML.dk, sidder og laver tutorials nu. Men tak for hjælpen ellers.
Avatar billede heos Nybegynder
01. april 2002 - 11:37 #5
Ja, jeg ved det med HTML.dk. Men tak for tippet ellers.
Avatar billede cotus Nybegynder
01. april 2002 - 11:37 #6
Hvorfor går du til en eksamen i ASP, hvis ikke du er interesseret i det?
Avatar billede heos Nybegynder
01. april 2002 - 11:38 #7
Jeg har fået en pensumopgivelse med de spørgsmål jeg har skrevet ned her på siden, den er blevet udleveret af min lærer som selv omtaler det som ASP programmer...Jeg ved ikke bedre end at jeg bare skriver det samme som der står i pensumopgivelsen.
Avatar billede heos Nybegynder
01. april 2002 - 11:39 #8
Jeg læser multimediedesign og det er altså desværre en af de eksamener vi skal til.
Avatar billede cotus Nybegynder
01. april 2002 - 11:45 #9
1: ASP et akronym for Active Server Pages. På dansk ville man nok oversætte det til noget i retning af Dynamiske Server Dokumenter.

ASP er udviklet (og udvikles stadig) af Microsoft. ASP er ikke en egentlig standard - men en Microsoft teknologi. ASP er heller ikke et egentligt progammeringssprog - men med ASP kan man benytte såkaldt scripting i sine dokumenter.

Hvis man skal svare nogenlunde forståeligt på hvad en ASP side er, kunne man sige, at det er en fil med endelsen .asp, som indeholder en kombination af HTML koder og scripts, som afvikles på webserveren.

2: ???????????

3: Den bedste måde at forklare hvordan ASP fungerer på er ved at sammenligne det med almindelig HTML. Forestil dig at du i din browsers adresselinie taster adressen på et HTML dokument - f.eks. http://www.minside.dk/dokument.htm - det kaldes at requeste en HTML side. Situationen kunne lidt populært illustrueres sådan her: http://lberget.homepage.dk/lektion1_img01.png

Som du kan se sender serveren simpelthen bare HTML filen afsted til klienten. Men hvis du istedet taster URL'en http://www.minside.dk/dokument.asp, og dermed reqester et ASP dokument, kommer serveren på arbejde: http://lberget.homepage.dk/lektion1_img02.png

Det vil altså sige, at serveren først læser ASP dokumentet igennem for at se, om der er nogle opgaver, som skal beregnes. Først når serveren har gjort hvad den skal, sendes resultatet til klienten. Det er væsentligt at forstå at klienten kun ser resultatet af serverens beregninger - ikke selve instrukserne.

Det betyder, at hvis du vælger "vis kilde" (view source) når du ser et ASP dokument, kan du ikke se ASP-koderne - kun almindelige HTML koder. Du kan altså ikke se hvordan en ASP side er lavet, men er nødt til at lære ASP på andre måder - f.eks. ved at læse denne tutorial.
Avatar billede cotus Nybegynder
01. april 2002 - 11:48 #10
4: http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion11.asp

5: Er ikke helt med i spørgsmålet...????
Avatar billede heos Nybegynder
01. april 2002 - 11:53 #11
Tak skal du have, jeg har selv kopieret det inde fra Html.dk! Men det med tutorial 11 havde jeg ikke helt fattet,så den kigger jeg lige på. Den med filer altså spørgsmål 5, er noget med læsning og skrivning af filer, men det er der også noget om inde på html.dk. Hvad skal jeg kalde det, hvis ikke det hedder asp programmer??
Avatar billede cotus Nybegynder
01. april 2002 - 11:58 #12
ASP Scripts?
Avatar billede cotus Nybegynder
01. april 2002 - 12:07 #13
Det med formen, er virkelig en god tutorial om det. Jeg lærte at lave min helt egen gæstebog (mit første script), ved at læse den tutorial! Nå ja, så skulle jeg også lige sende oh hive ud af en database, men det er jo ikke så svært!
Avatar billede heos Nybegynder
01. april 2002 - 12:11 #14
Ja,den er god. Sidder med den nu og forstår sgu en del af det....
Avatar billede medions Nybegynder
01. april 2002 - 13:09 #15
heos> Hvilken uddannelse er du ved at tage?

//>Rune
Avatar billede heos Nybegynder
01. april 2002 - 13:14 #16
Multimediedesign sidste semester.
Avatar billede coltau Juniormester
01. april 2002 - 14:10 #17
Hvis du ikke har behov for at lære ASP-programmering skal du nok holde dig til at besvare spørgsmålene på et overordnet plan og ikke fordybe dig i programmering. Du behøver heller ikke at lægge skjul på at du ikke kan programmere ASP idet spørgsmålene ikke lægger op til det. Nedenstående kan anvendes som overordnet "ramme", hvor du kan fordybe dig i de ting du kender og glide let hen over det du ikke kender. Selv om du "falder igennem" så hold dig til rammen. Du må jo falde i gennem nogen gange før du havner på 6. :-)
(Læg mærke til at spørgsmål 3 og 4 hænger sammen)

1: (Hvad er ASP)
ASP er en kildekode som FORTOLKES og afvikles på samme tid. Et C- eller Delphiprogram derimod OVERSÆTTES/kompileres til en eksekverbar kode, som passer til den enkelte CPU. Et kompileret program kan altså kun afvikles på den CPU, som det er oversat til. En ASP-kildekode er på den måde mere flexibel fordi det kan afvikles på alle maskiner, som indeholder en fortolker til ASP.
ASP er udviklet af Microsoft med henblik på at få et sprog, der kan afvikles på Microsofts internetservere. Det modsvarer PHP som er udviklet af SUN til Unix og linuxservere. Begge sprog er udviklet for at give pogrammører mulighed for at laver programmer på internetet.
(Hvad er ASP-programmer)
Når man taler om ASP-programmer mener man normalt at et ASP program består af en samling af ASP-kildekoder fordelt i nogle mapper med undermapper på en internetserver. (Eng. Application)
Det er altså ikke et program i klassik forstand men virker overfor brugeren som et sammenhængende program.

2: Hvordan kaldes et ASP program?
Et ASP-program kaldes med en VILKÅRLIG internetbrowser ved at indtaste navnet på en ASP-kildekode, som ligger på en internetserver. Kildekoden fortolkes og afvikles PÅ SEREVEREN og returnere et OUTPUT til browseren, som FORTRINSVIS er html. ASP-kildekoden er derfor uafhængig af hvilket styresystem klienten anvender.
Normalt kalder man ASP-kildekode på samme måde som andre internetsider ved at anvende link fra søgemaskiner eller indtaste navnet på et domæne. Eksempel: www.find.dk. Serveren hos find.dk er opsat til at finde en ASP-kode der hedder default.asp og som ligger i roden af domænet/internetsiden. Det vil være det samme som at skrive www.find.dk/default.asp

3: Forklar opbygning og virkemåde af et ASP program.
Et ASP-program består af flere ASP-kildekoder, som TILSAMMEN danner et program. Den enkelte kildekode opbygges som et lille SELVSTÆNDIGT program fordi der ikke er nogen direkte sammenhæng mellem de enkelte ASP-kildekoder. ASP-kildekoderne har dog et fælles hukommelsesområde PR. KLIENT, som de kan anvende til at "snakke sammen". Ellers foregår "snakken" mellem ASP-kilekoderne og brugeren via html-forms.
Eksempel: Kildekode 1 danner en html-form med nogle bestemte indtastningsfelter, som sendes til klienten. Klienten udfylder felterne og trykker på submitknappen, hvorefter ASP-kildekode 2 (eller samme) modtager felterne og behandler indtastningen.
Den enkelte ASP-kode har altid to objekter, som anvendes til kommunikation med klienten. Objektet: Request anvendes til at aflæses data sendt fra klienten og Objektet: Response som anvendes til at sende data til klienten.
Den bedste opbygning er at have en ASP-kildekode for hver afgrænsede funktion i det samlede program.
Eksempelvis en medlemsdatabase til en forening, som indeholder følgende funktioner: 1. Vis medlemsliste 2. Opret medlem 3. Ret medlemsoplysninger 4: Slet medlem.
ASP-kildekoderne til dette eksempel vil bestå af 4 ASP-kildekoder, der svare til ovenstående funktioner.

4: Forklare overførsel af feltværdier fra en formular i et HTML dokument til et ASP program.
"Vis medlemslisten" opbygges som hovedprogrammet, der indeholder mulighed for at kalde de 3 andre funktioner. ASPkode 1 danner en liste der se således ud:

1 - Hans Hansen - Lillegade 12 - 450 - Link:Ret - Link:Slet
2 - Kurt Jensen - Storegade 14 - 450 - Link:Ret - Link:Slet

Link:Opret ny (i htmlkoden ser linket således ud: <a href='opret.asp'>)

Link:Ret vil i htmlkoden for Hans Hansen se således ud: <a href='ret.asp?ID=1'> og for Kurt Jensen således: <a href='ret.asp?ID=2'>
På samme måde opbygges linket til slet <a href=slet.asp?ID=1'> og <a href=slet.asp?ID=2'>

Når brugeren trykker på linket "slet" ud for et medlem vil medlemsnummer blive sendt med til slet.asp, som dermed kan se hvilket medlem der skal slettes. Parametrene som sendes med i URL-linien kan aflæses i ASP med kommandoen Request.QueryString("ID")
På samme måde får ASP-kildekoden ret.asp også medsendt et medlemsnummer, hvorefter den kan hente oplysningerne i databasen om det pågældende medlem og putte dem ind i felterne i en html-form, som den så sender til klienten. I html vil formlinien se således ud. <form action='ret.asp?ID=2&mode=post' method='post'> (Når det er medlem 2)
Klienten udfylder felterne og trykker på en submit-knap hvorefter felterne igen sendes til ret.asp, som nu kan se at der er tale om at felterne skal gemmes i databasen. Det fortæller parametren mode=post som jo ikke var med første gang ret.asp blev kaldt. På den måde kan ret.asp udføre alt omkring ændring af medlemsoplysninger. Feltindholdet (det brugeren har indtastet) sendes med til serveren og kan aflæses i ASP med kommandoen Request.Form("FeltNavn") hvor "FeltNavn" er navnet på de enkelte felter i formen. De kan i ret.asp på den måde aflæses fra formen og gemmes i databasen igen.

5: Forklare brugen af filer i ASP dokumenter.
Jeg forstår ikke spørgsmålet eller også er det for vidtspændende. Filer anvendes på samme måde som alle andre programmer, der anvender filer. Dog skal man være opmærksom på at når der er tale om filer i ASP så refereres altid til filer på internetserveren og ikke lokalt hos klienten.
Hvis du ikke vil fordybe dig i filhåndtering i ASP så kan du jo tale om ContentType i html, som er den kommando der fortæller klientens browser, hvilken type dokument der er tale om. (Altså hvad type er outputtet fra ASP-koden til klienten.)
Normalt er ContentType sat sådan: <META content="text/html">
som betyder at dette dokument er et html-dokument og browseren oversætter koden som html. Man kan anvende kommandoen: Response.ContentType = "Application/msword" som angiver at der er tale om et Word-dokument. Så vil Internet-explorer bruge Word til at vise dokumentet mens Netscape spørger om du vil åbne eller gemme filen.
Avatar billede netsjov Nybegynder
01. april 2002 - 15:17 #18
"Det modsvarer PHP som er udviklet af SUN til Unix og linuxservere" Nope php er ikke udviklet af sun! Det er et privat open sorce projekt, som er belvet viderudviklet af et temeligt ukedt firma (så ukendt at jeg ikke kan huske navnet)
Avatar billede coltau Juniormester
01. april 2002 - 15:19 #19
Så faldt jeg igennem 1 gang. :-)
Avatar billede dna Nybegynder
01. april 2002 - 15:49 #20
coltau: et imponerende stykke arbejde for en "ven" på E.dk! Det er folk som dig som holder siden igang! ALt respekt fra mig til dig!

dna
www.popper.dk
Avatar billede heos Nybegynder
01. april 2002 - 15:59 #21
coltau: Tusind tak skal du have. Det vil jeg tage med i mine notater og så må jeg jo krydse fingre for at jeg lander på 6 tallet!!! Det er virkelig pænt af dig!
Avatar billede coltau Juniormester
01. april 2002 - 16:25 #22
Du kan alligevel ikke nå at blive ASP-programmør inden - men læs bare videre på html.dk indtil du skal til eksamen - lav derefter en "ramme" som du vil gå efter og hold den. (uanset om de hyler dig ud af den med frække ASP-spørgsmål :-)

Og så skal vi da lige høre hvordan der går. !
Avatar billede heos Nybegynder
01. april 2002 - 18:40 #23
Jep! Skal op på torsdag kl 9, så giver jeg lyd.
Avatar billede invisibleman Nybegynder
02. april 2002 - 01:19 #24
Det må jeg sige!

Det er ikke tit man ser en skrive sådan en lang og detajleret beskrivelse af noget, IKKE engang for 200 point.

Det her er et af de spørgsmål der helt sikkert vil kunne henvises til hvis andre spørger om noget nær det samme i fremtiden.

Et klap på skulderen til coltau herfra :)
Avatar billede dna Nybegynder
05. april 2002 - 17:43 #25
Hvordan er det gået ???
Avatar billede heos Nybegynder
29. april 2002 - 15:28 #26
Jeg fik desværre kun et 7 tal....kom op i arrays i javascript. Det var jeg ikke helt stærk i. Men et 7 tal er sgu fint nok!