Avatar billede viperfx102 Nybegynder
31. marts 2002 - 20:44 Der er 1 kommentar og
3 løsninger

XML vs. DB

Hej

Nu har jeg snart fået nogenlunde styr på XML og XSLT, men jeg har stadig ikke set lyset hvad angår brugen af XML i forbindelse med websites.
Jeg har i en af mine bøger (Internet & World Wide Web - How to program) kigget på et eksempel de har lavet hvor de bruger XML til et forum, men jeg kan stadig ikke se hvorfor det skulle være bedre end at bruge en DB.
Avatar billede stigc Nybegynder
31. marts 2002 - 21:19 #1
Fordelen er at det kan bruges til flere medier.

En åbenlys Internet fordel er at man kan få siden til at sortere i XML'en uden at reload hverken XML'en, XSLT'en eller HTML'en.

F.eks har jeg lavet en liste af personer med flere kolonner. Ved at trykke på kolonnernes overskrifter sorteres der efter den kolonne. Altsammen sker kun på klienten!
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2002 - 13:17 #2
Hvis det kun er dit eget lille program der skal tilgå dine data, er det principielt ligegyldigt hvilket format der benyttes. Men er der flere forskellige brugere kommer XML formatet hurtigt ind i billedet, da det er universelt, og samtidigt *beskriver* dataene, hvilket f.eks. en komma-/tab-/semikolon-fil ikke gør.

stigc >> Din liste kræver een bestemt browser, ikke? :-)

/CS
Avatar billede janegil Nybegynder
02. april 2002 - 10:11 #3
Databasen er bedre til å vedlikeholde dine data med.

XML er et godt halvfabrikat i presentasjonen av data.

Når du nå har fått taket på XSL/T, tror jeg du vil finne det lettere å la databasen generere simpel XML, og bruke XSL/T til å 'sminke' dataene i HTML, heller enn å bruke databasen og ASP (e.l.) til å lage ferdig HTML.

XML kan fungere som en slags fattigmannsdatabase, men det kan jo kommaseparerte filer også. Hvis du på forhånd vet nøyaktig hva dataene skal brukes til, og det ikke er noen kompliserte integritetsregler, så kan XML være OK til å lagre dataene dine. Men generelt er du bedre tjent med en database. (Oracle 9i kan bruke XML som grenseflate mot relasjonsdatabasen, men det er en helt annen historie.)
Avatar billede viperfx102 Nybegynder
04. april 2002 - 18:31 #4
Takker