Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
31. marts 2002 - 18:57 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Afbrudt forbindelse som følge af netbios/firewall konflikt

Vi har ADSL (Cybercity) og et LAN med 4 pc (1 Windows XP, 2 Windows 98 2. ed. og 1 Windows 95). Vi bruger IPX/SPX til LAN. På den ene Windows 98 pc er der installeret en firewall (TermiNet). Denne pc er begyndt at afbryde al forbindelse til Internettet efter nøjagtig 15 minutter efter opstart.

Under kendte problemer til TermiNet står der bl.a.:
"I nogle situationer kan der opstå problemer med at få adgang til værter ved hjælp af NetBIOS over TCP/IP, når du er i Stealth-tilstand. Problemet opstår, når din computer bruger transmissioner til at fastlægge IP-adressen for en vært på et netværk. I Stealth-tilstand blokerer TermiNET returmeddelelsen fra værterne, hvilket hindrer etablering af forbindelsen."

Dette er nøjagtigt vores situation. Når maskinen startes, vises følgende af TermiNet: 'Den man xx/xx/2002 kl. 16:yy:yy Indgående traffik fra port [137] til port [137] fra KIM er blokeret af Danu TermiNet'. KIM er navnet på maskinen med firewall. I firewallens log kan jeg se, at dette kald er af typen UDP og indgående. I winipcfg kan man se, at IP adressen er 10.0.0.6 med undernetmaske 255.255.255.0 (sat op til automatisk tildeling af IP som anbefalet af Cybercity). I løbet af de første 15 minutter beholdes denne opsætning og herefter 'dør' forbindelsen. Ser man efter de 15 minutter på IP adressen, er denne nu ændret til 169.254.xxx.yyy.

Ifølge TermiNet kan dette løses på følgende måde:
"I denne situation er det nødvendigt at oprette en linje i filen "HOSTS", der relaterer til IP-adresserne for de påkrævede værter til NetBIOS-navnene."

" En almindelig værtsfil ser omtrent sådan ud:

192.168.25.2      myserver.myorg.com
192.168.56.10    nt_server_1

Hvis du vil tilføje værten nt_server_2 med IP-adresse 192.168.35.23, skal du redigere filen på følgende måde:

192.168.25.2      myserver.myorg.com

192.168.55.10    nt_server_1
192.168.35.23    nt_server_2"

Jeg har forsøgt mig med forskelligt i denne HOSTS-fil, men dette løser ikke problemet - er der nogen der ved, hvad der helt nøjagtigt skal stå i denne HOSTS-fil?
Avatar billede langbach Nybegynder
31. marts 2002 - 21:49 #1
hosts filen bruges til at undgå dns/netbios lookup på nettet (typisk som i dit tilfælde hvor man bruger en privat ip serie)

i hosts filen skal stå maskinen's ip adresse og efterfølgende det navn du vil have associeret med serveren, vil du således have at når du spørger efter serveren "mickey" som har ip "172.16.1.3" så skal der stå

172.16.1.3  mickey

på den måde vil den maskine du sidder ved undlade at forsøge at lave lookup på navnet, den vil i stedet bare bruge det ip-nummer du har oplyst i host filen.

Vær dog meget opmærksom på at dette kan give problemer hvis serveren skifter ip-nummer men ikke navn, da maskinen med hosts filen så ikke længere vil kunne finde serveren.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
01. april 2002 - 01:08 #2
Når man har automatisk tildeling af IP nummer, har man jo nøjagtigt have dette problem, som jeg forstår det - hvordan klarer man det? Kan man angive alle de mulige IP-numre: 10.0.0.2, 10.0.03 etc. relateret til maskinnavnet 'Kim'?
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2002 - 01:18 #3
Er det ikke fordi at Firewallen blokere for dhcp renew'ing af ip'en? og windows kan altså ikke få tildelt en ny ip og tager så af APIPA adresserne.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
01. april 2002 - 09:25 #4
Jeg kan ikke helt se, hvad der foregår, men af firewallens log kan jeg se, at IP adressen til start er 10.0.0.6 og efter 15 minutter (altså når forbindelsen er afbrudt) skifter den til fx. 169.254.192.48. Forbindelsen er helt ok det første kvarter, men så indtræffer konflikten.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
01. april 2002 - 09:27 #5
Vi bruger en Cisco router og en switch, hvis denne oplysning kan komme en løsning nærmere.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2002 - 15:26 #6
Det der kunne være interasandt var hvor længe lease tid du har på din ip.
Tryk Start -> Run -> Ipconfig -> Vælg dit netkort i Adaptor listen -> og tryk Mere Info -> og reg forskellen mellem lease time og lease expirer ud.... hvis forskellen er 15 min., så har du svaret :D
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
01. april 2002 - 17:48 #7
Når jeg kører IPCONFIG får jeg en ramme på skærmen et meget 'kort sekund' og så forsvinder den igen - ved du, hvordan man kan få til at blive stående?
Avatar billede becko Nybegynder
01. april 2002 - 22:15 #8
kør ipconfig fra en commandoprompt ;)
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
02. april 2002 - 17:26 #9
Nu har jeg set under Mere info og her er tidspunkterne 17:19:43 og 17:37:43 - altså 18 minutter? Siger det noget om problemet?

Har I et bud på, hvad amn skal skrive i HOSTS-filen?
Avatar billede becko Nybegynder
02. april 2002 - 19:19 #10
det er lmhost filen du skal bruge, der ligger en prøve fil med ekstension .SAM der kan du se hvilken notation du skal bruge.
dvs. kopier lmhosts.sam omdøb tidligere lmhosts.sam t.eks. lmhosts2.sam, åben den i notepad, skriv:
IPadresse        hostnavn
102.54.94.123    populær
gem filen, højre klik og omdøb til lmhosts altså uden ekstension.
held og lykke
Avatar billede becko Nybegynder
02. april 2002 - 19:29 #11
hosts filen er til at opløse unix maskinnavne til ip adresser, lmhosts er til netbios/lanmanager compatible maskinnavne.

fortsat fra 19.19.01 slet forklaringen i lmhosts filen, da filen bliver læst oppefra og ned, og læser alle linjer på trods af # betyder bemærkning der ikke skal udføres, læses den alligevel, men bliver ikke udført.
;)
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
02. april 2002 - 19:42 #12
Hvad hedder prøvefilen helt nøjagtigt - den synes ikke at være på min maskine?
Er det IP-adressen på routeren, der skal angives? Hvis ja, hvordan finder man routerens IP?
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
06. april 2002 - 13:52 #13
Har I et bud på de sidste spørgsmål?
Avatar billede becko Nybegynder
06. april 2002 - 14:03 #14
undskyld den lange ventetid, den hedder lmhosts.sam
lm for lan manager der der styrer windows før 2000.
windows 9x der ligger den i windows mappen.
windows 2000 ligger den i windows\system32\drivers\etc
håber du finder den ;)
Avatar billede becko Nybegynder
06. april 2002 - 14:05 #15
Det kan være at du ikke har sat maskinen til at vise systemfiler, dette kan du ændre under mappeindstillinger.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
06. april 2002 - 14:25 #16
Jeg fandt den!! Nu kan jeg være tæt på målet! Hvilken IP adresse skal indsættes?

Jeg har følgende fra winipcfg:

'IP adresse': 10.0.0.6 (denne mener jeg varierer)
'Standard gateway': 10.0.0.1 (fast fra gang til gang)
Routerens: hvor finder jeg denne?
Evt. Cybercitys?
Avatar billede becko Nybegynder
06. april 2002 - 14:30 #17
den skal ligge på alle makiner og fortælle om de andre maskiner.
altså
maskinens ip adresse      maskinens navn

se notations i tidligere svar
bliver nødt til at løbe, er tilbage søndag aften ;)
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
09. april 2002 - 23:18 #18
Nu har jeg prøvet at lægge lnhosts-filen (uden 'efternavn') ind på alle maskiner med indholdet:

10.0.0.2    maskinens navn
10.0.0.3    maskinens navn
...
10.0.0.8    maskinens navn

for at 'fange', at IP adresserne tildels automatisk, men det virker stadig ikke.
Er det de rigtige IP adresser, jeg lægger i filen?
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
23. april 2002 - 18:10 #19
Tele2 har foreslået at prøve en anden firewall end TermiNet, da de ikke har flere forslag.
Jeg har downloadet en trialversion af ZoneAlarm og den kører fint.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
15. januar 2003 - 23:07 #20
Efter lang tids brug: ZoneAlarm kører stadig meget fint - kan anbefales!