Avatar billede pallepirat Nybegynder
31. marts 2002 - 18:04 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

FreeBSD som gateway og firewall

Hejsa

Jeg har nu siddet og kigget og læst og prøvet på at konfigurere en gateway samt firewall. Jeg har prøvet diverse linux distributioner samt FreeBSD.

Jeg er kommet så langt at jeg har kunne få en e-smith til at køre som gateway på mit netværk men....

Lige lidt specs. omkring mit netværk.

Jeg har en server kørende som web-, mail-, og ftp server. Denne har en lokal ip adresse svarende til dens eksterne ip adresse. Dette er pga. at jeg har fået 16 faste ip adresser fra RIPE og at min router "bare" router dem igennem til lokalnetværket.

Dette gør jo selvfølgelig at jeg lige nu ingen sikkerhed har samt at jeg i realiteten kun kan have 16 server ud mod internettet.

Det som jeg gerne vil have er en gateway som kan omdanne min eksterne ip til en intern ip. Jeg har prøvet med e-smith men den tillod ikke at gatewayens ip blev routet videre til min server. Dette gjorde at når man gik på mit website så fik man fat i gatewayen og ikke serveren.

Er der nogle der kan hjælpe eller henvise til en god guide.

Mit icq nr. er 117768812

PalleP
Avatar billede skwat Praktikant
01. april 2002 - 09:56 #1
Er det forstået rigtigt når jeg siger at du vil lave en box med tre net(inet, LAN og DMZ) ?
Og at du har en røvfuld faste ip adr. som du gerne vil have mappet direkte ind til DMZ'en?
Avatar billede skwat Praktikant
01. april 2002 - 10:13 #2
(Jeg går ud fra ja)
i /etc/rc.conf skeiver du
natd_flags="-redirect_address [serverensip] [ydersideip]"
Avatar billede pallepirat Nybegynder
01. april 2002 - 10:57 #3
Jeg må indrømme at da klokken var 3 i nat var jeg nået til at have kompilet disse linjer ind i ernen.
options    IPFILTER
options    IPFILTER_LOG
options    IPFILTER_DEFAULT_BLOCK

derudover havde jeg addet dette til min ipf.rules:

pass in all
pass ou all

og til min ipnat.rules havde jeg addet dette.

map ep1 192.168.1.0/24 -> 0.0.0.0/32 proxy port ftp ftp/tcp
map ep1 192.168.1.0/24 -> 0.0.0.0/32 portmap tcp/udp 40000:60000
map ep1 192.168.1.0/24 -> 0.0.0.0/32

min gateway har ip 192.168.1.1 og yder siden har 217.157.xxx.xxx

Jeg er nået dertil at jeg kan ping gatewayens netkort og jeg kan også pinge gatewayens yderside man jeg kan ikke pinge internettet.

Skwat vil du ikke lige forklare udtrykkene inet og DMZ.

PalleP
Avatar billede skwat Praktikant
01. april 2002 - 14:03 #4
inet = internet
dmz = et 'LAN' hvor man ikke har så mange restriktioner

hvis du i første omgang skal have den til at fungwere som gateway kan du følge min guide http://www.mwn.dk/?action=gateway.php
Avatar billede skau Nybegynder
01. april 2002 - 14:09 #5
Det at du ikke kan pinge inet - kan være fordi din egen firewall ikke tillader icmp trafik.
Du er på rigtige vej - du skal "natte" dine interne ip til dine externe ip'er - men det bliver svært at styre når de er de samme - det nemmeste er, at have helt andre adresser internt og kun lade gateway maskinen have den rigtige ip ud mod internet - sæt nu din gateeway op til at køre en firewall og nat adresserne gennem den.
(gateway burde i så fald være din *BSD maskine
Avatar billede pallepirat Nybegynder
01. april 2002 - 23:13 #6
Jeg har nu prøvet med din howto skwat men den hjalp mig desværre ikke på nuværende tidspunkt. Efter jeg havde fulgt den og genstartet så prøvede jeg at ping inet fra gatewayen (*BSD maskinen) men den meldte tilbage at det "måtte" den ikke;-)

Jeg prøver nu lige at reinstallere boxen også følger jeg din howto igen.

Skal jeg skrive: natd_flags="-redirect_address [192.168.1.2] [217.157.xxx.xxx]

ind i min rc.conf ?????  192.168.1.2 = serveren ip 217.157.xxx.xxx = serveren ip udaftil

MVH
PalleP
Avatar billede skwat Praktikant
02. april 2002 - 00:20 #7
Vent indtil du har en fungerende box
Avatar billede skwat Praktikant
02. april 2002 - 00:21 #8
kan tænkes at jeg har lavet en lille fejl
firewall_type=OPEN skal måske være firewall_type="OPEN"
hvad giver en ipfw show ?
Avatar billede skwat Praktikant
02. april 2002 - 00:23 #9
natd_flags="-redirect_address 192.168.1.2 217.157.xxx.xxx" hvis det skal være noget
Avatar billede goa- Nybegynder
02. april 2002 - 05:17 #10
måske lige en ide at smide :

net.link.ether.bridge=1
net.link.ether.bridge_ipfw=1
net.inet.ip.forwarding=1

ind i din /etc/sysctl.conf samt :

options IPFIREWALL
options BRIDGE

i din kernel...

dog kun hvis din router også er en bridge, dvs. den router alt trafik fra inet (netkort#1) til lan (netkort#2)

mvh Thomas
aka. Goa
Avatar billede pallepirat Nybegynder
02. april 2002 - 07:16 #11
Der er hul igennem!!! Når jeg skriver ipfw show skriver den:

00050  774  313740  divert ip from any to any via fxp0 (mit netkort til ydersiden)
00100  80    4752    allow ip from any to any vi lo0 (det må næsten være mit loopback net)
00200  0      0    allow ip from any to 127.0.0.0/8
00300  0      0    deny ip from 127.0.0.0/8 to any
65000  1649  636864  allow ip from any to any
65535  0      0    deny ip from any to any

Som sagt så er jeg på efter jeg havde reinstalleret min box og fulgt din howto skwat. Så er næste opgave bare at få nat´ed min ip udaftil (217.157.xxx.xxx) med portene 21, 25, 80, 110 hen til ip 192.168.1.2 (serveren). Hvis jeg prøver at gå på min (yderside ip eks. web) så giver den intet svar fra sig. Jeg prøvede med natd_flags="-redirect_address 192.168.1.2 217.157.xxx.xxx" men den hjalp heller ikke. Det skal være sådan at når min yderside ip får et request på port 21,25,80,110 så skal den nat´es ned på serverens ip.

Men foreløbig mange tak.

PalleP
Avatar billede skwat Praktikant
02. april 2002 - 11:15 #12
Men alle dine 13 ipadr. lander på din gateway - right?
Avatar billede pallepirat Nybegynder
02. april 2002 - 14:18 #13
jeg kan kun ping den ene ip. Nemlig den som netkortet på ydersiden er sat til.

Forresten så virker det nu. Jeg kan i hvert fald gå på mine domæner, jeg kan gå på ftp og også mail.
Avatar billede skwat Praktikant
02. april 2002 - 19:09 #14
betyder det at du er glad
Avatar billede pallepirat Nybegynder
02. april 2002 - 19:16 #15
Ja jeg er glad, men det er kun den ene af de 13 ip adresser som bliver routet. Det forstår jeg egentlig godt eftersom at det kun er den ip som mit netkort på ydersiden af gatewayen, som jeg kan bruge lige nu. Det er altså den som min web, ftp og mailserver kører på. Hvad skal jeg gøre for at få dem alle routed/nattet ind på indersiden af gatewayen/firewallen.

PalleP
Avatar billede skwat Praktikant
02. april 2002 - 19:49 #16
Først og fremest der er forskel på at natte noget og route

prøv med
natd_flags="-redirect_address 192.168.1.2 217.157.xxx.xxx -redirect_address 192.168.1.3 217.157.xxx.(xxx + 1)"
Er ikke sikker
Avatar billede pallepirat Nybegynder
02. april 2002 - 20:06 #17
Ok det vil jeg prøve men hvad skal jeg binde de resterende 12 ip´er til. Den første er jo bundet til ydersiden af firewallen (mit netkort på ydersiden). Jeg har læst et andet sted på eksperten at du skriver at det er fedt med tre netkort i en gateway. Hvorfor det??
Avatar billede skwat Praktikant
03. april 2002 - 22:04 #18
Det er en god ide fordi du så kan have tre net
Inet, her hvor vi er nu
DMZ, serverparken, som i at her kan du ikke lave voldige firewallregler
LAN, dem der gerne må http'e

Jeg fatter ikke hvor meget du har til at virke, gatewayen køre, eller?
Har du fået nattet den e ip igennem?
Avatar billede pallepirat Nybegynder
04. april 2002 - 00:12 #19
HEH jeg undskylder hvis jeg har forklaret mig lidt utydeligt. Jeg har fra min ISPs side fået "tildelt" 16 ip´er. 3 af dem går til broadcast/netværk/gateway(routeren). deraf har jeg ip range fra xxx.xxx.xxx.130-143. Mit netkort mod inet(ydersiden)i FreeBSD boxen har ip´en xxx.xxx.xxx.130 og den er så nattet sådan at min server med ip 192.168.1.2 modtager alle request som skulle komme på port 21,25,80,110.

Men jeg mangler stadig at få resten af de 13 ip´er ind på den anden side af min *BSD gateway/firewall.

Men som sagt så kører min primære server lige nu.
Avatar billede pallepirat Nybegynder
06. april 2002 - 20:25 #20
skwat gik du helt kold????? Jamen dog. Jeg accepterer dit svar og så må vi se om du vågner af det;-)
Avatar billede pallepirat Nybegynder
06. april 2002 - 20:26 #21
PIIIIIIIIIS !!! Hehe jeg kom til at trykke på afvis, det er jo ikke som i windåse hvor den spørger om man er helt sikker 10 gange. Lav et svar og så accepterer jeg (hvis jeg kan ramme)
Avatar billede skwat Praktikant
07. april 2002 - 19:29 #22
Nje Jeg er ikke gået kold - men næsten :)
Har du fået gatewayen til at svare på alle ip'erne?
Avatar billede pallepirat Nybegynder
07. april 2002 - 20:11 #23
Nej kun med den ip som jeg også har angivet på gatewayen udaftil altså 130.
der mangler stadig 131- 143.

MVH
Kristian