Avatar billede dagree Nybegynder
29. marts 2002 - 16:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Tjekke variabel for tegn?

Hvordan kan jeg tjekke, om en variabel indeholder andre tegn end 0-9, a-z, A-Z og bindestreg(-)?
Avatar billede tipsen Nybegynder
29. marts 2002 - 16:54 #1
du kan bruge regular expressions - kan dog ikke lige huske en konkret syntaks... - søg evt. efter ordet regular expressions...
Avatar billede caturn Nybegynder
29. marts 2002 - 17:42 #2
Har du kigget på www.php.net?
Avatar billede dagree Nybegynder
29. marts 2002 - 18:04 #3
Nope, kigger lige ;-)
Avatar billede dagree Nybegynder
29. marts 2002 - 18:20 #4
Det blir jeg sgu ikke ret meget klogere af.
Er der ikke én, der har bare en smule mere styr på det her end mig?
Avatar billede tipsen Nybegynder
29. marts 2002 - 18:28 #5
noget i retning af:

if (preg_match("/[a-z0-9\-]*/i", $variabelnavn)) {
    print "gyldigt indhold";
} else {
    print "ugyldigt indhold";
}
Avatar billede dagree Nybegynder
29. marts 2002 - 18:31 #6
Selve koden ser fin ud, den virker bare ikke >;)

Selv om jeg bruger ugyldige tegn, så printer den "gyldigt indhold".
Avatar billede tipsen Nybegynder
29. marts 2002 - 18:34 #7
hehe - det er fordi den er tilfreds, hvis den finder bare et gyldigt tegn... - det var meget godt jeg skrev "noget i retning af" ;-)

Prøv at kigge under regular expressions på php.net eller søg efter det her på eksperten - tror du finder det ret nemt!
Avatar billede dagree Nybegynder
29. marts 2002 - 18:37 #8
Ok, jeg prøver.
Avatar billede dagree Nybegynder
29. april 2002 - 18:05 #9
Ups...Jeg havde helt glemt det her spørgsmål...sorry! Nu har jeg lært det der med reg.exp.