Avatar billede justin Nybegynder
13. juni 2000 - 17:56 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Sortering med æøå...

jeg har hentet noget data frem fra en database som jeg gerne vil have sorteret. data'erne indeholder ord med æøå og når jeg forsøger at sortere disse i alfabetisk rækkefølge, placeres ord som indeholder æøå underlige steder i rækkefølgen. her er den sql query streng jeg har brugt:

SQLQuery = "SELECT * FROM tblKommuner ORDER BY Kommune;"

nogen der har nogen ide om hvorledes jeg for sorteret de hentede data korrekt?
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
13. juni 2000 - 18:34 #1
I forbindelse med ASP skal du nok selv lave en "extra" søgefunktion, hvor du i et array har din rækkefølge af alfabetet (A-Å) og så lægge alle dine poster ind i et andet array og lave en Bubblesort, Qsort eller anden søgealgoritme på de to arrays!
Avatar billede justin Nybegynder
13. juni 2000 - 22:47 #2
har du evt. et eksempel (et link eller dit eget)af hvorledes jeg skal bære mig ad.. så er pointene dine :)
Avatar billede skovhus Nybegynder
14. juni 2000 - 08:53 #3
Det er i den database du bruger du skal løse sorterings problemet.

Du skal vælge det sprog/karaktersæt der passer til dine data. I dette tilfælde dansk.

Avatar billede sone Nybegynder
14. juni 2000 - 10:37 #4
Gå ind i Tools, Options, General
der skal du vælge Norwegian/Danish - tryk OK og luk Access
Så har du "rigtig" sortering" af æøå.
Avatar billede justin Nybegynder
14. juni 2000 - 11:16 #5
selvom jeg ændre sprog-opsætningen i access som beskrevet sortere ASP'en stadig forkert...
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2000 - 15:23 #6
Ikke her!
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
14. juni 2000 - 17:25 #7
Uha, grim ting at bede om eksempel på :o)
Jeg kan blot huske at det var sådan vi implementerede søgning med danske-specialtegn i C++ og ligende.

Princippet er at du tager dine poster og sammenligner første tegn, i dine poster (fra DB), med første array (A/a) og så skal der ellers køres igennem med at hvis post-array[i]>post-array[i+1]skal der byttes rundt (bubblesort), når det så er gjort med A, tager du med B og gør det samme... og så kan du jo ellers bare gå i gang med at tage andet tegn fra dine DB poster igennem osv.

Det er princippet i det og en ret generel løsning, kan bruges til stort set al søgning, men tager helveds lang tid at implementere og kan også tage ret lang tid at bruge!
Avatar billede sa Nybegynder
15. juni 2000 - 00:36 #8
Der må jeg lige give "dk-host.dk" ret:

Hvis du indstiller sorteringen til norsk/dansk, vil sorteringen blive korrekt både i selve basen og i det, der hentes ud vha. ASP.

Du skal dog være opmærksom på, at det kan give problemer i hvisse udgaver af Personal WebServer.

Desuden skal du være opmærksom på, at ændringen ikke berører de tabeller, der allerede er oprettede, og det hjælper heller ikke blot at oprette en ny database-fil og importere den eksisterende tabel. Du skal oprette en ny tabel og evt. kopiere de eksisterende data ind i den. På den måde bliver sorteringen ændret til den korrekte.
Avatar billede justin Nybegynder
15. juni 2000 - 09:11 #9
tigerdyr jeg siger tak for din forklaring, men det virker lidt for besværligt, samt tror jeg ikke det er særlig hurtigt når man fx. for retuneret en søgning med 200+ poster og den så skal til at lave en bubblesort eller lign. med arrays ;) ...jeg fordeler derfor pointene mellem sone og sa.

tak for hjælpen allesammen :0)
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
15. juni 2000 - 15:58 #10
Du har ret, ganske som jeg sagde... det er besværligt at implementere og søgninger i store mængder tager Laaaaaaang tid!