Avatar billede tdaugaard Nybegynder
13. juni 2000 - 04:30 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

INSERT INTO problem!!!

Jeg har et *lille* problem med et INSERT INTO query.

Min SQL sætning ser således ud:

strSQL = "INSERT INTO mails (to,from,subject,message,timesent,datesent,read,folder,crypt) VALUES('" & strTo & "','" & Session("username") & "','" & strSubject & "','" & strMessage & "'," & Time & "," & Date & ",0,'inbox'," & intEnc & ")"

Og udskrevet KAN den se således ud:

INSERT INTO mails (to,from,subject,message,timesent,datesent,read,folder,crypt) VALUES('tdaugaard','tdaugaard','Re: Your Message','This is the message!',4:07:35 AM,6/13/2000,0,'inbox',0)

Det er på linie 322 jeg får en fejl:

318 ConnectDB.Open strSQLQuery
320 (strSQL streng)
322 CmdRecord.Open strSQL, ConnectDB
224 CmdRecord.Close
225 ConnectDB.Close

hvorfor det fatter jeg ikke!
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
13. juni 2000 - 04:31 #1
Det hjælpe sikkert ikke noget, men her er hvad IE siger:

Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)<br><b>/mail/message.asp, line 322
Avatar billede sjensen Nybegynder
13. juni 2000 - 07:53 #2
Jeg mener det er hhv. tidspunkt og dato der ikke kan accepteres som de er. Du skal så vidt jeg husker sætte dato og tid ins i en parameter (create param) og så angive disse navne i sqlstrengen.

Jeg håber du forstår hvad jeg mener.
Avatar billede sjensen Nybegynder
13. juni 2000 - 07:54 #3
ups: ins -> ind
Avatar billede fumes Nybegynder
13. juni 2000 - 07:55 #4
Prøv at smide din dato og tid ind i ''
Avatar billede steffen Nybegynder
13. juni 2000 - 08:19 #5
Hvad er formatet på felterne i databasen, hvor timesent og datesent skal sættes ind?

Det er garanteret en god idé at tilføje ' omkring disse.

Yderligere kan der være problemer, hvis der er ' eller " i mailen - dem kan du fjerne ved at bruge addslashes.
Avatar billede sv Nybegynder
13. juni 2000 - 10:34 #6
jeg plejer også tit at være på sammenbrudets rand når jeg arbejder med alm. sql insert, jeg har altid ment at det er nemmere med et recordset:
rs.addnew
rs("post") = værdi
rs.update
osv....
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
13. juni 2000 - 14:36 #7
<< sv >>
Jeg brugte også .AddNew og .Update før, men min rutine var meget "klodset" så jeg ville bruge INSERT istedet.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
13. juni 2000 - 14:42 #8
<< sjensen >>
Nej, jeg forstår ikke helt hvad du mener med Create Param. Kan du komme med et eksempel ??

<< fumes >>
Det har jeg prøvet. Det virkede ikke.

<< steffen >>
Formatet er på begge "Date/Time".
Der var lige en anden ting nu du nævner det omkring " og ' i en mail. Jeg har prøvet at "sende" en uden nogle af dem i, men det hjalp ikke.
Avatar billede sv Nybegynder
13. juni 2000 - 16:29 #9
Syntes du det var klodset ??
Hm...Hver sin smag :-)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
13. juni 2000 - 17:55 #10
<< sv >>
Nej, jeg synes at MIN rutine var klodset.
Prøv at se her hvordan min rutine så ud for at indsætte en "mail" i DB'en:

Set ConnectDB     = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set CmdRecord     = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")

strSQLQuery     = "DBQ=" & strDBPath & ";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}"
ConnectDB.Open strSQLQuery

strSQL = "SELECT * FROM mails"
CmdRecord.Open strSQL, ConnectDB, 1, 3
    CmdRecord.AddNew
    CmdRecord.Update

    lngID = CLng(CmdRecord("id"))
CmdRecord.Close: Set CmdRecord = Nothing
ConnectDB.Close: Set ConnectDB = Nothing

Set ConnectDB     = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set CmdRecord     = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")

strSQLQuery     = "DBQ=" & strDBPath & ";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}"
ConnectDB.Open strSQLQuery
strSQL = "SELECT * FROM mails WHERE (id = " & lngID & ")"
CmdRecord.Open strSQL, ConnectDB, 1, 3
    CmdRecord.Fields("to") = strTo
    CmdRecord.Fields("from") = Session("username")
    CmdRecord.Fields("subject") = strSubject
    CmdRecord.Fields("message") = strMessage
    CmdRecord.Fields("read") = "0"
    CmdRecord.Fields("folder") = "draft"

    CmdRecord.Update
CmdRecord.Close: Set CmdRecord = Nothing
ConnectDB.Close: Set ConnectDB = Nothing
Avatar billede stingbat Nybegynder
13. juni 2000 - 23:31 #11
Hvad med lige at prøve ".... ,#" & Date & "#, ...."
Altså at sætte # mellem datoen...! Dette er for at fortælle SQL'en at det er en dato, ligesom at ' betyder at det er tekst...! *S*

Ellers kan du evt. kontakte mig via ICQ

// Stingbat
ICQ # 432209
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
14. juni 2000 - 01:03 #12
<< stingbat >>
Det hjalp desværre ikke...
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
14. juni 2000 - 01:08 #13
Nu kan det godt være det er mig der er dum, men SKAL felterne i UPDATE query'et være i samme orden som de er i DB'en ??

Avatar billede tdaugaard Nybegynder
14. juni 2000 - 01:24 #14
^-- Åbenbart ikke --^

Det er lidt underligt.

INSERT INTO mails (to) VALUES('tdaugaard')

virker men

INSERT INTO mails (to,from) VALUES('tdaugaard','someoneelse')

gør ikke!

begge felter er af typen Streng (kunne i jo næsten selv ha' regnet ud *s*)
Avatar billede jonasmr Nybegynder
14. juni 2000 - 02:12 #15
Hejsa.

Du bliver nødt til at markere på en eller anden måde at det er en dato du har med at gøre overfor sql-serveren..

husk at du laver det hele om til en streng.. det vil sige at du sætter dine dato objekter ind som datoobjekter, men da du sætter dem ind i en streng, kommer de også som en streng til sql-serveren... Derfor _SKAL_ det markeres..
med f.eksk:

  aaa,'25 jan',bbb

Jeg ved ikke om andre ting en plinger duer brug plinger, jeg lover dig 100% at de virker

i linien:
322 CmdRecord.Open strSQL, ConnectDB

mangler der desuden 3 parametre.. disse er ikke krævet hvis du har åbnet recordsættet før, men du taber ihvertfald ikke noget ved at skrive dem der vel?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
14. juni 2000 - 03:40 #16
<< jonasmr >>

Jeg har prøvet at udskrive mit SQL query statement og der står datoen sådan her:

da stingbat sagde jeg skulle prøve det (dog uden held :()

Mangler der 3 parametre ?? Da jeg brugte .AddNew og .Update brugte jeg

CmdRecord.Open strSQL, ConnectDB, 1, 3

men jeg aner IKKE EN SKID om hvad 1 og 3 står for/betyder eller hvad de gør.

Så meget ASP database handling har jeg ikke lært endnu.

Jeg vender lige tilbage senere i dag omkring kl. 20 eller sådan noget og skriver hvordan mit SQL Query ser ud i kode form og udskrevet.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juni 2000 - 14:42 #17
Jeg går tilbage til .AddNew og .Update. Det her gider jeg sku ikke sidde og fedte med.

I får point alligevel for jeres hjælp!

Hvis STEFFEN og STINGBAT gider svare så deler jeg pointsne mellem jer og JONASMR.
Avatar billede sv Nybegynder
17. juni 2000 - 15:34 #18
Ok, men hvis du går tilbage til addnew osv. kommer her lige lidt forslag:

Set CmdRecord    = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")

strSQLQuery    = "DBQ=" & strDBPath & ";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}"
<!-- #Include file="adovbs.inc"-->
strSQL = "SELECT * FROM mails"
CmdRecord.Open strSQL, strSqlQuery, adOpenDynamic, adLockOptimistic
    CmdRecord.AddNew
    CmdRecord.Fields("to") = strTo
    CmdRecord.Fields("from") = Session("username")
    CmdRecord.Fields("subject") = strSubject
    CmdRecord.Fields("message") = strMessage
    CmdRecord.Fields("read") = "0"
    CmdRecord.Fields("folder") = "draft"
    CmdRecord.Update
CmdRecord.Close: Set CmdRecord = Nothing
¨

Sådan skulle det være lidt nemmere...
Forklaring....Du behøver ikke at oprette en ny post, og så senere opdatere indholdet i den.
Du behøver heller ikke at lave en alm connection, for at bruge recordsettet...

søren
Avatar billede sv Nybegynder
17. juni 2000 - 15:35 #19
Forresten, det er god programmerings skik at bruge adovbs.inc filen, når man skal åbne sit recordset..... :-)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juni 2000 - 15:45 #20
<< sv >>

A'hva for en ?? adovbs.inc ?? Øhhh ... haven't got it ..
Har du den ? Gider du så ikke lige smide den hen i binaries@tdaugaard.dk ??

Så kan du være med i point fordelingen.

Angående point bedes STEFFEN og STINGBAT give et svar inden i aften kl. 00:00. Ellers går point til SV og JONASMR.
Avatar billede sv Nybegynder
17. juni 2000 - 16:10 #21
Så er den mail afsted
Avatar billede steffen Nybegynder
17. juni 2000 - 22:37 #22
okidoki
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juni 2000 - 23:44 #23
<< sv >>
Takker for .inc filen :)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
18. juni 2000 - 01:08 #24
Point fordelingen er sket således:

steffen: 25
jonasmr: 25
sv    : 50

grunden til dette er, at SV gav mig et svar jeg kunne bruge efter jeg valgte at gå tilbage til .AddNew ..