Avatar billede 247365 Nybegynder
25. marts 2002 - 22:26 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Lidt nørdet problem, måske til Richard :-)

Hejsa

Jeg sidder og fumler lidt med at lave et statistik regneark. Tanken er at jeg har skrevet en masse tjek spørgsmål ned, som jeg skal huske at gennemgå i diverse situationer. I hver enkelt sag skal jeg så svare på spørgsmålene i kolonnen til højre for. Dette går nogen lunde med at oprette valideringsfelter som liste, da der kun er begrænsede svar til hver spørgsmål.

Et af mine problemer er at jeg har oprettet 60 ark, hvor hvert ark er 1 sag. Jeg når nok ikke mere end 60 kunder på en dag jo :-) De første 2 kolonner i venstre side af HVERT ark repræsentere en oversigt over hvilke af de 60 sager/ark som er igang, afsluttet eller ubrugte endnu. Min tanke er at oprette ark 61 og her samle en statistik over værdierne for DET FELT I HVERT AF DE 60 ARK, som idendikerer igang, afsluttet eller ubrugt sag. Dette valg har jeg foreløbigt valgt at lave med en validerings liste for de 3 muligheder.

Det vil altså sige at når jeg i ark 34 sætter værdien til igang skal alle oversigterne i samtlige 60 ark opdateres med teksten IGANG ud for tal 34, i oversigtskolonnerne i venstre side. Jeg har skrevet alle tal fra 1-60 nemlig på alle 60 ark! :-)

Desuden vil jeg gerne have det således at feltet farves rødt når det er igang, grønt når det er afsluttet og en blålig farve når det er ubrugt endnu. Herved kan jeg hurtigt skimte i oversigten hvilke af de 60 sager som mangler afslutning f.eks.

Ydermere skal dette farveskift også forekomme i det felt på hvert af de 60 ark, hvor jeg vælger om det er igang, afsluttet eller ubrugt. Selve hovedfeltet.

Som man kan fornemme er jeg ude på dybt vand og igang med en vanskelig opgave for mig selv.

Desuden vil jeg gerne kunne føre statistik på hvor mange sager der har haft behov for hvilke indgreb jf tjek spørgsmålene. Det vil sige at hvis der over de 60 sager/ark har været 19 som har krævet indgrebet fra spørgsmål 36 skal der efter dagens dont være en statistik på at spørgsmål 36 har været benyttet 19 gange. Muligvis på et nyt statistik ark.

Jeg giver retfærdigt point til den/de der kommer med svarene! :-)

Jeg er klar over det er mange spørgsmål indenfor samme indlæg, men pointene gives jf. svarene. Jeg vil gerne oprette ekstra indlæg for at fordele flere point. :-)

På forhånd 1000 TAK!

/247365 ;-)
25. marts 2002 - 22:30 #1
Du er velkommen til at sende det til mig - så vil jeg måske nørde lidt med det. fd@win-consult.com
Avatar billede 247365 Nybegynder
25. marts 2002 - 22:36 #2
Jeg har desværre ikke de helt store penge, da det er ment som mit eget hjælpeværktøj i mit daglige funktionærjob. ;-)

/247365
25. marts 2002 - 22:42 #3
Jeg kan nu ikke se, at jeg spørger til penge !!
Avatar billede 247365 Nybegynder
25. marts 2002 - 22:49 #4
Nej det er korrekt. Jeg gik dog udfra det ikke var gratis eftersom du fører virksomhed indenfor samme. Men jeg takker da mange gange, og vil sende dig mit foreløbige resultat :-)

/247365
Avatar billede janvogt Praktikant
26. marts 2002 - 08:14 #5
Jamen, jeg vil da også gerne give et bud på en løsning :-)
Send arket til janvogt@esenet.dk.
Avatar billede rvm Nybegynder
26. marts 2002 - 12:01 #6
Når jeg nu er nævnt, må jeg hellere også bidrage med min email *S* rvejemad@sca.csc.com

Og jeg syntes det er en spændende opgave, som jeg gerne løser (hvis jeg får en kopi af arket) :-)
Avatar billede freekyzone Nybegynder
26. marts 2002 - 14:17 #7
der er svært at sætte sig ind i dit problem uden at have arket...

Men hvis du ikke allerede har fået svar på dit problem, så send lige et kopi af arket til mig:

tolle@bestaa.dk
Avatar billede rvm Nybegynder
27. marts 2002 - 18:53 #8
Her er en begyndelse. Koden ændrer farver på alle aktuelle ark

Koden skal sættes ind i ThisWorkbook under det nøjagtige makronavn som jeg starter med:

Private Sub Workbook_SheetChange(ByVal Sh As Object, ByVal Target As Range)
Dim svar As Integer

navn = ActiveSheet.Name

'Fravælger de sidste ark
Select Case navn
    Case "REF"
        'Her sker ingenting
    Case "STAT"
        'Her sker ingenting
    Case Else ' her sker det hele
        If Target = Range("L2") Then
            If Target = 1 Then
                farve = 3 'rød
                ElseIf Target = 2 Then
                farve = 4 'grøn
                Else
                farve = 8 'blå
            End If

            'Sætter farve på det aktive ark
            Range("L2").Select
            Selection.Interior.ColorIndex = farve

            'Laver det aktive arks navn om til et tal (det er fra starten en streng)
            svar = ActiveSheet.Name

            'Finder den præcise celle der skal ændres
            Select Case svar
                Case 1 To 30
                    række = svar + 13
                    Kolonne = 2
                Case 31 To 60
                    række = svar - 31 + 14
                    Kolonne = 3
            End Select

            'Ændrer celleren på alle ark - dog ikke de sidste
            For Each Sh In Worksheets
                Sh.Activate
                navn = Sh.Name
                Select Case navn
                    Case "REF"
                    Case "STAT"
                    Case Else
                    Sh.Cells(række, Kolonne).Select
                    Selection.Interior.ColorIndex = farve
                End Select
            Next
        End If
End Select
End Sub
Avatar billede rvm Nybegynder
27. marts 2002 - 18:55 #9
jeg har ikke sat ordene ind i cellerne, da farverne jo klart indikerer om en sag er i gang - men det kan sagtens bygges ind - jeg har jo fat i den aktuelle celle, så det er bare en enkelt linie mere *S*
Avatar billede rvm Nybegynder
29. marts 2002 - 13:13 #10
Her er så koden til arket STAT, som  er en nøjagtig kopi af de andre ark, så cellerne er placeret nøjagtigt ens:

Sub Statistik()
Dim navn As String
Dim Kolonne As Integer
Dim x As Integer
Dim y As Integer
Dim Række As Integer
Dim Navn1 As String
Dim i As Integer
Dim n As Integer
Dim sh As Worksheet

'Der spares megen tid, når skærmen ikke skal opdateres hele tiden
Application.ScreenUpdating = False

navn = ActiveSheet.Name
Kolonne = 4
x = 0 ' forekomster
y = 0 ' antal brugte ark - bruges ikke endnu...

'Løber de 4 kolonner i arket STAT igennem
For i = 1 To 4
    Kolonne = Kolonne + 3
    Række = 13

    'Løber de 29 rækker pr kolonne i arket STAT igennem
    For n = 0 To 29
        Række = Række + 1
        x = 0 ' forekomster
        y = 0 ' antal brugte ark

        'Løber alle ark igennem
        For Each sh In Worksheets
            sh.Activate
            Navn1 = sh.Name
            Select Case Navn1
                Case "REF"
                Case "STAT"
                Case Else
                If sh.Range("L2") = 1 Or sh.Range("L2") = 2 Then
                    If sh.Cells(Række, Kolonne).Value <> "" Then
                        x = x + 1
                        y = y + 1
                        Else
                        y = y + 1
                    End If
            End Select
        Next ' næste ark
        Sheets(navn).Activate
        'Skriver resultet af gennemløbet af alle ark i cellen
        Cells(Række, Kolonne) = x
    Next n ' næste række
Next i ' næste kolonne

Application.ScreenUpdating = True

End Sub

P.s. Her er også den endelige kode til det første spørgsmål:

Private Sub Workbook_SheetChange(ByVal sh As Object, ByVal Target As Range)
Dim svar As Integer
Dim navn As String
Dim farve As Integer
Dim Række As Integer
Dim Kolonne As Integer
Dim Navn1 As String

Application.ScreenUpdating = False

navn = ActiveSheet.Name

'Fravælger de sidste ark
Select Case navn
    Case "REF"
        'Her sker ingenting
    Case "STAT"
        'Her sker ingenting
    Case Else ' her sker det hele
        If ActiveCell.Offset(-1, 0).Address = "$L$2" Then
            If Target = 1 Then
                farve = 3 'rød
                ElseIf Target = 2 Then
                farve = 4 'grøn
                Else
                farve = 8 'blå
            End If

            'Sætter farve på det aktive ark
            Range("L2").Select
            Selection.Interior.ColorIndex = farve

            'Laver det aktive arks navn om til et tal (det er fra starten en streng)
            svar = ActiveSheet.Name

            'Finder den præcise celle der skal ændres
            Select Case svar
                Case 1 To 30
                    Række = svar + 13
                    Kolonne = 2
                Case 31 To 60
                    Række = svar - 31 + 14
                    Kolonne = 3
            End Select

            'Ændrer cellerne på alle ark - dog ikke de sidste
            For Each sh In Worksheets
                sh.Activate
                Navn1 = sh.Name
                Select Case Navn1
                    Case "REF"
                    Case "STAT"
                    Case Else
                    sh.Cells(Række, Kolonne).Select
                    Selection.Interior.ColorIndex = farve
                End Select
            Next
        End If
End Select

Sheets(navn).Activate
Range("G14").Select

Application.ScreenUpdating = True

End Sub
Avatar billede 247365 Nybegynder
03. april 2002 - 18:56 #11
Jeg fik et par gode tips fra Flemmingdahl som jeg belønner!

RVM sendte et fuldkommen svar på mit spørgsmål, hvor det virker eksemplarisk! :-)

Tak for hjælpen, det var helt perfekt!

/247365 ;-)