Avatar billede dagree Nybegynder
25. marts 2002 - 20:03 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Vis formfelt, ved tryke på en menu?

Jeg skal bruge en funktion, der når man trykker på en værdi i en formliste, skal der komme en ny liste, med nogle andre værdier.

Fx. Jeg har en liste der ser sådan ud:

<select name="liste1">
  <option value="aaa">aaa</option>
  <option value="bbb">bbb</option>
  <option value="ccc">ccc</option>
</select>

Når man så vælger 'aaa', skal der komme en ny liste ved siden af, der se sådan ud:

<select name="liste_aaa">
  <option value="aa1">aa1</option>
  <option value="aa2">aa2</option>
  <option value="aa3">aaa3</option>
</select>

Og på samme måde med 'bbb' og 'ccc'.

Jeg håber at det var til at forstå.

Hvordan gør jeg det???
Avatar billede jakoba Nybegynder
26. marts 2002 - 11:18 #1
Kan koden her bruges:
http://www.jakoba.dk/eksperten/exp145986.html

nr2 listte findes hele tiden som felt, men den virker kun når man vælger noget i den første.

mvh JakobA
Avatar billede dagree Nybegynder
26. marts 2002 - 13:01 #2
Hej

Ja, det er noget i den stil. Jeg har dog fundet ud af, at det eksempel med tre felter passer bedre til mine behov.

Jeg har dog et par ting der skal ændres:
1. den skal ikke kun sende den sidste værdi, men dem alle tre!
2. den skal ikke åbne et nyt vindue. Brugeren skal sendes tilbage til siden, der nu skal vide hvad værdierne er.

Kan det lade sig gøre?
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2002 - 13:05 #3
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2002 - 13:05 #4
Den skal selvfølgelig lige rettes til efter dine kriterier, men er det ikke nogenlunde det, du søger?
Avatar billede dagree Nybegynder
26. marts 2002 - 13:24 #5
Jo, jeg kigger lige lidt på det.
Avatar billede jakoba Nybegynder
26. marts 2002 - 13:31 #6
Øh ?
den sender slet ikke noget. Den sidste laver en popop med det endelige vags webside, nedenunder ligger den oprindelige side og viser valget.

Hvis du vil have den til at sende noget må du give den en submitknap, så bliver value for alle 3 valg sendt til din server.

hvis du ønsker selctværdierne skal blive liggende er det nok nemmest at lave en blind ramme som formens respons omdirigeres til med en target i <form kommadoen.

mvh JakobA
Avatar billede dagree Nybegynder
26. marts 2002 - 13:38 #7
Det er jo det jeg siger.
Som den ser ud nu, åbner den bare et vindue med værdien af den sidste liste, men jeg vil have, at den skal fungere som en alm. form, hvor alle tre listers værdier sendes når man trykker på en submit-knap.
Avatar billede dagree Nybegynder
26. marts 2002 - 15:23 #8
Nu har jeg rodet lidt med scriptet, og det eneste jeg mangler er, at jeg kun kan få den til at sende den sidste listes værdi.

Har du nogle idéer?
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2002 - 17:55 #9
Hvis lige dine foreløbige bestræbelser (helst med en url)!
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2002 - 18:13 #10
Hvis = Vis
Avatar billede dagree Nybegynder
26. marts 2002 - 18:24 #11
Nu virker det næsten, jeg mangler bare lige en enkelt detalje:
Hvad skal jeg fjerne, for at der er en mindre valgmulighed i liste 1?

url: http://www.friserverplads.dk/builder/jsmenu.php
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2002 - 18:30 #12
Udskift denne linje:

new Array( "- Valg1 -","Hits","Unik","Test" );

med:

new Array( "- Valg1 -","Hits","Unik" );

og slet linjen:

new Array ( "- Valg2 -","Mulighed1","Mulighed2","Mulighed3" )  // Test

Slet derefter alle "Valg3" linjerne med Test.
Avatar billede jakoba Nybegynder
26. marts 2002 - 18:36 #13
idet du sletter
    new Array ( "- Valg2 -","Mulighed1","Mulighed2","Mulighed3" )  // Test
skal du huske at slette det afsluttende , på linien ovenover.
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2002 - 18:37 #14
Nårh ja!
Avatar billede dagree Nybegynder
26. marts 2002 - 18:43 #15
>phoenixv>> Det virker ikke helt.
Den siger, at der er en fejl i linie 72 og 136(IE's fejlmeldelser sutter normalt, så dem kan vi ikke regne med).

Jeg har lagt den her: http://www.friserverplads.dk/builder/jsmenu2.php
Avatar billede dagree Nybegynder
26. marts 2002 - 18:43 #16
Hehe, kommaet havde jeg husket
Avatar billede dagree Nybegynder
26. marts 2002 - 18:57 #17
Øhh, kan i se hvor problemet ligger?
Avatar billede dagree Nybegynder
26. marts 2002 - 18:58 #18
Hehe, jeg fandt det selv.
Det var endnu et komma der drillede:)
Avatar billede dagree Nybegynder
26. marts 2002 - 19:04 #19
Det er bare løgn, nu er der endnu et problem.
Hvis jeg vælger nr.2 i liste 1 'unik', så siger den at der er en fejl i linie 127(det er linie 128 i scriptet).

Det er igen url: http://www.friserverplads.dk/builder/jsmenu2.php
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2002 - 09:57 #20
Fejlen kommer, fordi selbokse["Valg2"] kun har to elementer, og scriptet leder efter selbokse["Valg2"][2], hvilket jo refererer til et tredje element!

Du kan vist løse det ved at indsætte denne linje:

"" , // - Valg1 -

... efter disse to linjer:

selbokse['Valg2'] =
new Array(
Avatar billede dagree Nybegynder
27. marts 2002 - 13:50 #21
Nope, det hjalp ikke, så får jeg bare en ny fejl.
Avatar billede dagree Nybegynder
28. marts 2002 - 15:31 #22
Endelig...Nu fik jeg det til at fungere.
Det var en enkelt linie, der drillede lidt, men nu er det løst!!!

Takker for hjælpen.
Point'ene, dem må i dele ;-)