Avatar billede dadane Novice
10. juni 2000 - 22:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Meget stor tabel - Scroll over flere frames???

Hejsa,

Jeg har en meget stor tabel (kan ses på: http://dv-d8.hypermart.net/ovrdktot.htm), jeg kunne godt tænke mig at have den første linje til at stå 'fast' og det samme med de to yderste søjler til venstre. (Jeg ved godt at der bliver nogle problemer med reklamen øverst, men jeg skal snart skifte server, så ignorer dette).

På den måde kan jeg scrolle rundt i tabellen uden at miste overblikket helt (der vil da hele tiden stå på skærmen hvilken videomodel det drejer sig om samt hvilke spec's der vises). Hvordan gøres dette?

Kan jeg lave en frame der fylder mere end skærmen og så putte f.x. første linje i en frame i dette frame og så resten i en frame under denne. I de to underframes må man så ikke kun scrolle, men den frame der er større end skærmen kan jeg så scrolle i. - Hvis dette er muligt kan jeg gøre det med enten rækken øverste eller søjlerne yderst til venstre.

Er der nogen andre forslag, helst sådan at jeg får begge ting til at stå 'fast'.

Det skal selvfølgelig helst virke i så mange browsertyper som muligt. Jeg har set noget der skulle kunne gøre det, men det virker kun i IE4+ så det er ikke ret interessant. Det skal som minimum virke i IE4+ og NS4+ og meget gerne i tidligere versioner også.

Hvis jeg ikke har udtrykt mig klart nok så skriv.

/DaDane.
Avatar billede 13th-fox Nybegynder
11. juni 2000 - 00:54 #1
Jeg tror at løsningen er "Iframe". En lille ramme inde i selve koden. Jeg er ikke sikker på at det vil blive pænt men det er da en prøve vær :+)
Avatar billede dadane Novice
11. juni 2000 - 10:36 #2
Øh?

Jeg tror lige du må forklare hvad en Iframe er og hvordan jeg laver/bruger den.
/DaDane
Avatar billede olebole Juniormester
11. juni 2000 - 15:28 #3
<ole>
Løsningen er helt klart at lave tre scrollable layers...ét i toppen, ét til venstre og så det store. Du kan så nøjes med at scrolle det store lag og lade dets scroll-koordinater styre de to andre lag.
Du kan læse mere på:
    http://www.dansteinman.com/dynduo/
...her kan du se under ScrollWindow. Her er et eksempel på, hvordan man laver et scrollable lag - og løbende får fat i dets koordinater. Så må du nok kunne finde ud af at lave to mere og lade dem styre af det første. Det øverste lag skal kun scrolle i X-retningen og det lodrette (til venstre) i Y-retningen.
/Vh
</bole>
Avatar billede 13th-fox Nybegynder
11. juni 2000 - 23:45 #4
ganske enkelt:
fx:
<iframe width="100%" height="300" noresize scrolling="auto" frameborder="0" marginheight="0" marginwidth="0" src="link.html" name="link">
</iframe>

Hvis du kender til frames lærer du hurtigt "Iframe". Iframe er næsten det samme som frame bortset fra et "Iframe" er en frame inde i selve htm(l) dokumentet.
Avatar billede olebole Juniormester
12. juni 2000 - 08:58 #5
13th-fox >> Ja, det ville løse alle problemer, da siden så bliver ubrugelig og ligeså godt kan nedlægges ;-)

Det spørgeren mener er selvfølgelig, at linien foroven med 'fabrikat' og 'model' osv, ikke må kunne scrolle i Y-retningen - og de to kollonner i venstre side ikke må kunne scrolle i X-retningen.
Derudover skal de naturligvis følge resten - ellers er skemaet jo uden værdi. Det kan man let opnå med tre scrollable lag - og måske endda med tre IFRAMES...hvis man kan finde en måde at binde deres scrolling sammen på.
/Vh
Avatar billede dadane Novice
18. juni 2000 - 10:21 #6
OleBole (og andre):

Hvis du kan give mig en velfungerende side som gør det jeg vil have giver jeg gerne 100 points. Den skal virke med min tabel (dv-d8.hypermart.net/ovrdktot.htm)

Den henvisning er uden tvivl udemærker. Jeg har tænkt mig at granske de 120 sider samt eksempler grundigt. -- Men jeg har desværre ikke tid lige p.t., derfor ovenstående.
Avatar billede dadane Novice
18. juni 2000 - 22:37 #7
Jeg har nu oprettet spørgsmålet som et seperat spørgsmål.

Se: http://www.eksperten.dk/spm.asp?id=19463