Avatar billede adada Nybegynder
24. marts 2002 - 14:02 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

aggregering og associering

Jeg ville gerne vide hvad en aggregering/associering er, og hvordan man bruger dem, og hvad de gør?

På forhånd tak.
Avatar billede greybeard Nybegynder
24. marts 2002 - 14:18 #1
En aggregering betyder at  et objekt indeholder andre objekter.
F.eks kan en bil bestå af en motor og et karosseri, udover alm instansvariable som f.eks farve.
Motor og karosseri er særdkilte objekter, der beskriver disse dele.

public class bil(){
  private int color;
  private Motor motor;
  private Karosseri karosseri;

  // Metoder
}
Avatar billede themyggekiller Nybegynder
25. marts 2002 - 01:37 #2
Lige som et tillæg:
Der hvor jeg lærte Java, lærte vi at aggregering er en stærkere form for association. Ved association skal objektet bare kende det andet objekt(reference). Ved aggregering ejes objektet totalt af det andet objekt. Det bestemmer hvem der kan "låne" det og står for om det skal "nedlægges". Et aggregeret objekt kan kun "tilhøre" et objekt, men
kan associaseres til mange.
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
25. marts 2002 - 19:52 #3
Enig med myggedræberen - Det greybeard viser i sin pseudo-klasse er bare referencer til objekter af forskellig type samt primiviv datatype..
Avatar billede kasparov Nybegynder
10. maj 2002 - 02:59 #4
Endnu et indlæg (udfra en krøllet note fra en forelæsning om disse begreber):

Det som Greybeard viser er jo netop som myggedræberen siger aggregeringer. En bil er defineret ved at indeholde en motor og et karosseri, hvilket må siges at være en stærk form for association, fordi en moter er en fundamental og definerende del af bilen. Således kunne et aggregat af et objekt defineres ved at være en fundamental del af objektet; dvs. objektet vil altid have aggregeringer ned til minimum 1 eller flere aggregater af denne type. Bilens moter indeholder eksempelvist et antal cylindre (2-?), dvs. en cylinder er et aggregat af en motor, og en motor er en aggregat af en bil.

En associering er en sammenhæng eller kobling mellem 2 objekter. Køres eksemplet videre kunne der være en associering mellem et objekt bil og en eller flere person-objekter, som anvender bilen. Da hverken en bil eller en person er fundamentalt defineret ved have hinanden tilknyttet er der tale om association.

Venligst, Kasparov