Avatar billede jesperbirk Nybegynder
23. marts 2002 - 17:48 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

random?

Hejsa.
Er der nogen som kan vise mig et eksempel på hvordan man laver en random tekst bestående at blandet tal og bokstaver (uppercase og lowercase) og med lændge som variabel

jeg har kun fundet ud af hvordan dette kan gøre med tal (og uden at finde ud af hvordan man bestemmer lenght)
Label1.Caption := IntToStr(Random(0123456789));

jeg kan regne ud at man skal difinere et string som indeholder abcdefghijklmnopqrstuvxyzABCDE.... 12334
og lenght som variable, men hvordan syntaxen er har jeg lidt svært ved at forstå.

Jeg er begynder i delphi, så et eksempel ville være lækkert. ;-)
Avatar billede stoney Nybegynder
23. marts 2002 - 18:04 #1
function RandomString(strlen: Integer): string;
var
  str: string;
begin
  Randomize;

  str    := 'abcdefghijklmnopqrstuvwxyz0123456789';

  Result := '';
  repeat
    Result := Result + str[Random(Length(str)) + 1];
  until (Length(Result) = strlen)
end;

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
begin
  showmessage(randomstring(5));
end;

Stoney
Avatar billede jesperbirk Nybegynder
23. marts 2002 - 18:24 #2
Det vil ikke du' den ved ikke hvad "result:=''" er..
Avatar billede stoney Nybegynder
23. marts 2002 - 18:56 #3