Avatar billede breum Nybegynder
22. marts 2002 - 10:18 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Installation af mpg123 på redhat 5.2

Jeg er stort set ignorant når det kommer til linux, og har derfor et par pinlige spørgsmål:

Jeg har installeret RedHat 5.2 og vil gerne installere mpg123 så jeg kan høre mp3 musik.

Jeg har ikke installeret grafisk brugerflade, for det kan PCen ikke trække.

Jeg har på en windows maskine downloadet mpg123-0.59r.tar.gz og en mp3 fil

Mit spørgsmål går nu på hvordan får jeg det installeret på min linux-PC?

Jeg skal vel mounte disketten, hvordan gør jeg det?

Så skal jeg vel udpakke og installere programmet, hvordan gør jeg det?
Avatar billede brilleaben Nybegynder
22. marts 2002 - 10:45 #1
Du har formateret disketten som fat32?  Så burde flg. gøre det:

mount -t vfat /dev/fd0 /mnt

Installation:

cp /mnt/mpg123-0.59r.tar.gz /home/[ditlogin]
cd
tar xzf mpg123-0.59r.tar.gz
cd mpg123-0.59r
./configure
make
make install

Hygge hejsa :-)
Avatar billede jenschr Nybegynder
22. marts 2002 - 11:06 #2
Du kan mounte din windows-partition med kommandoen "mount -t vfat /dev/hda1 /win" hvis partitionen er den første på den første disk. Inholdet på partitionen kan så tilgås i /win. for så at installere mpg123 skal du først pakke filen ud: "tar xvfz mpg123-0.59r.tar.gz" skifte til det bibliotek filerne ligger i: "cd mpg123-0.59r" konfigurere: "./configure" compile: "make" skfite til root: "su" og installere: "make install". Hvis ikke dette virker mangler du nogle libraries, som du skal installere først.

En væsentligt nemmere løsning er at hente programemt i rpm-format, og installere det med kommandoen: "rpm -i mpg123XXXXX.rpm"
Avatar billede breum Nybegynder
22. marts 2002 - 11:22 #3
Tak for svarene

Jeg prøver brilleabens løsning

Jenschr>> du har vist misforstået noget, der er ingen windowspartition på linux PCen, hvor finder jeg mpg123XXXXX.rpm? der hvor jeg hentede mener jeg ikke den var
Avatar billede breum Nybegynder
22. marts 2002 - 11:28 #4
brilleaben>>
Det virker fint indtil:
./configure
her svarer den at filen ikke findes
og
make
kommandoen eksisterer ikke

hvis rpm er lettere er det fint med mig, men hvor finder jeg den?
Avatar billede brilleaben Nybegynder
22. marts 2002 - 11:45 #5
Hmmm ... hvis ikke du har make installeret har du sikkert heller ikke gcc (compileren) installeret.  Dvs. installation fra rpm.

Mpg123 projektets homepage på freshmeat (med links til rpm):

http://freshmeat.net/projects/mpg123/?topic_id=123

Held & lykke.
Avatar billede breum Nybegynder
22. marts 2002 - 11:53 #6
OK nu har jeg downloadet rpm filen fra http://rpmfind.net//linux/RPM/redhat/6.2/i386/mpg123-0.59r-4.i386.html

og har inatalleret den med
rpm -i mpg123XXXXX.rpm

uden fejlmeldinger!

hvordan sætter jeg den så til at afspille den mp3-fil jeg har kopieret over i mit homedir?
Avatar billede jenschr Nybegynder
22. marts 2002 - 13:32 #7
mpg123 filnavn.mp3 ???
(du skal være medlem af gruppen audio, og have sat dit lydkort op først
Avatar billede breum Nybegynder
22. marts 2002 - 15:43 #8
bash: mpg123 : Command not found

mht grp audio så er jeg root, så er jeg vel med i alle grp?
Avatar billede brilleaben Nybegynder
22. marts 2002 - 15:49 #9
mpg123 bliver SVJH installeret i /usr/local/bin ... så:

/usr/local/bin/mpg123 sang.mp3

Eller tilføj /usr/local/bin til roots path (hvis ikke den er der).
Avatar billede breum Nybegynder
22. marts 2002 - 16:07 #10
Jeg skal på ferie nu, så jeg får ikke prøvet mere inden ferien, jeg håber i er tilfredse med at dele pointsene.