Avatar billede mr.meincke Nybegynder
21. marts 2002 - 22:46 Der er 66 kommentarer og
1 løsning

Unix startdisk

Hej eksperter!
Jeg har brug for en Unix Startdiskette....Ved i hvor man kan få sådan en?

Mvh
Mr.Meincke
Avatar billede hemning Nybegynder
21. marts 2002 - 22:50 #1
Hvilken slags Unix?
Avatar billede narkona Praktikant
21. marts 2002 - 22:50 #2
hmm nok ikke noget som har med dig at gøre, men jeg kan se at eksperten lige har ændret design, HVOR h.... kan jeg nu komme til at oprette 1 stk. spørgsmål?? jeg kan fandme ikke finde den funktion nu`!!
Eftersom du spørger om UNIX så kender du måske npget til LINUX, jeg har lige for første gang prøvet at installere REDHAT 7.2, men den starter op i tekstbaseret version, og jeg vil have den grafiske, hvorledes gøres dettee??? kommando, hvis altså du ved det
Avatar billede hemning Nybegynder
21. marts 2002 - 22:54 #3
narkona > Man Opretter et spørgsmål ved at trykke på "Opret spørgsmål" næsten lige til højre for logo'et ;o)
Avatar billede hemning Nybegynder
21. marts 2002 - 22:55 #4
narkona > Prøv at skriv startx
Avatar billede al_dair Nybegynder
21. marts 2002 - 22:56 #5
Avatar billede narkona Praktikant
21. marts 2002 - 22:58 #6
typisk ikke, nu kan jeg klart se det, min explorer havde åbentbart ikke loaded hele siden (hmm og jeg har ellers STOFA), men nu er det kalrt at se hvor det er henne, MEN før var det altså væk.
Jeg prøver lige det med startx
thanx hvis altså det funger
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
21. marts 2002 - 23:02 #7
da jeg er nybegynder med linux vil jeg helst have et direkte link til filen...skriver lige en lidt bedre beskrivelse til spm:

Ok let's go...Jeg vil installere Lycoris Linux, men før jeg kan gøre det skal jeg formatere mit D: drev til en bestemt format. Det eneste jeg skal bruge er et program, som kan formatere mit drev til den rigtige format.
Avatar billede hemning Nybegynder
21. marts 2002 - 23:04 #8
narkona > ;o)
Avatar billede hemning Nybegynder
21. marts 2002 - 23:07 #9
Hvis du har windows, så skal du bare indsætte din Lycoris cd, så skal du vælge "Install Redmond Linux" og derefter "Start Setup from floppy"!
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
21. marts 2002 - 23:09 #10
oki...men jeg er igang med at hente det (cd1_binary.iso) ... men jeg skal prøve og se om den er der.

THX hvis det virker :)
Avatar billede hemning Nybegynder
21. marts 2002 - 23:12 #11
Det skulle gerne virke, det står i hvertfald her:
http://mirrors.sunsite.dk/lycoris/current/floppy/floppy_howto.txt
Jeg er selv mere til Linux Mandrake ;o)
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
21. marts 2002 - 23:14 #12
Jeg vil vildt gerne have Mandrake Linux....Men man skal være medlem og betale $60 om året..... :(
Avatar billede hemning Nybegynder
21. marts 2002 - 23:15 #13
Du kan faktisk også installere ved at boote direkte fra cd'en :o)
Avatar billede hemning Nybegynder
21. marts 2002 - 23:15 #14
Er du sikker, jeg finder lige ud af det ;o)
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
21. marts 2002 - 23:15 #15
han ikke flere brænde cd'ere...skal have købt nogen imorgen
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
21. marts 2002 - 23:16 #16
han = har
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
21. marts 2002 - 23:19 #17
hvis du kan finde et link til mandrake linux vil jeg blive meget glad ;o)
Avatar billede hemning Nybegynder
21. marts 2002 - 23:21 #18
Ok, jeg har lige testet hvad du skrev, du har ret :o( Men hvis du vil ha' det, koster Linux Mandrake 8.2 3*20kr=60kr her:
http://www.linuxpusher.dk/mandrake.php
Avatar billede hemning Nybegynder
21. marts 2002 - 23:24 #19
Du kan det godt alligevel, du skal bare trykke at du er medlem ;o)
http://www.linux-mandrake.com/en/fdownload.php3
-->
http://www.linux-mandrake.com/en/ftptmp/1016749320.73f10bbfa653cb0c977cf6a5d2893694.php
Så kan du downloade det, endda direkte fra danmark :o)
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
21. marts 2002 - 23:24 #20
så må jeg jo skaffe det ulovligt (det siger vi ikke til nogen) ;o)
Men jeg vil bruge Lycoris Linux indtil videre...
Avatar billede hemning Nybegynder
21. marts 2002 - 23:25 #21
Her er en af de danske sider hvor du kan downlaode det :o)
http://ftp.net.uni-c.dk/pub/linux/mandrake/iso/
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
21. marts 2002 - 23:28 #22
nu kan det godt være at jeg er lidt dum, men skal jeg bare hente det hele ?
Avatar billede narkona Praktikant
21. marts 2002 - 23:29 #23
hej igen så er jeg tilbage
Jeg har lige prøvet at skrive startx, men det fungerer ikke.
"den" siger noget med at x findes ikke eller kan ikke oprettes, har det noget med at gøre at jeg under installetionen, valgte x fra da jeg skulle vælge et grafik kort, eftersom jeg har et Hercules prophet 4500 og det ikke er på listen????
Avatar billede narkona Praktikant
21. marts 2002 - 23:30 #24
ja du kan bare hente dem alle, de kan så brændes som ISO er via f.eks nero burn, jeg har også hentet mandrake fra denne side, men har også hentet redhat. Den har jeg så nu installeret, men der er jo nogle problemer.
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
21. marts 2002 - 23:31 #25
hvad er det for nogle problemer?
Avatar billede narkona Praktikant
21. marts 2002 - 23:34 #26
det at jeg ikke kan komme ind i den grafiske brugerflade af linus redhat??
Jeg er fløjtende ligeglad med den tekstbaserede (i øjeblikket), men det er den som maskinen starter op med, og det vil jeg ikke have. JEG VIL HAVE NOGLE IKONER OSV. :-)
Avatar billede hemning Nybegynder
21. marts 2002 - 23:38 #27
Under installationen må du hellere vælge også at installere X-windows-system, ellers får du ingen ikoner ;o)
Bagefter kan du dowloade drivere til dit kort :o)
Avatar billede narkona Praktikant
21. marts 2002 - 23:40 #28
ok så , det kan godt være at jeg s¨nu ikke får nogle ikoner, men jeg har sku slet ingen grafisk brugerflade??? ala windows, og det er da den vigtigste lige her&nu, ikonerne kan så komme senere
Avatar billede hemning Nybegynder
21. marts 2002 - 23:45 #29
narkona > du skal under installeringen af X vælge "VESA Frame Buffer drivers", da driverne til dir grafikkort stadig kun er i betastadiet! De skulle komme meget snart :o)
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
21. marts 2002 - 23:45 #30
hemning....Nu er jeg godt træt af ikke at kunne finde en ordentlig forbindelse :o) Kan du ikke finde et link til enten RedHat Linux eller Mandrake Linux ... så får du 60 points. Det skal selvfølgelig ikke være en trial version (hvis der findes det) ;o)
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
21. marts 2002 - 23:49 #31
vil du ikke nok? ;)
Avatar billede hemning Nybegynder
21. marts 2002 - 23:51 #32
narkona > Du kan downlaode betaversioner af drivere der er kompatible med det grafikkort her:
http://www.powervr.com/downloads.asp
De skulle virke til dit grafikkort, men du skal starte forfra med installationen af X, og vælge "VESA Frame Buffer drivers" istedet for dit grafikkort, bagefter kan du downloade driverne fra det førnevnte sted :o) Held og lykke med det ;o)
Avatar billede hemning Nybegynder
21. marts 2002 - 23:55 #34
Avatar billede hemning Nybegynder
21. marts 2002 - 23:56 #35
Avatar billede hemning Nybegynder
21. marts 2002 - 23:57 #36
ved Mandrake, kan du selv vælge hvilken forbindelse er hurtigst ;o)
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
21. marts 2002 - 23:59 #37
giver points når jeg har hentet det ok?
Avatar billede hemning Nybegynder
22. marts 2002 - 00:00 #38
Det er da helt i orden, du skal jo først lige ha' varen, før du skal betale for den ;o)
Jeg håber du vælger Mandrake, det er i hvert fald et godt valg }:o)
Avatar billede narkona Praktikant
22. marts 2002 - 00:03 #39
er det, det x som er afgørende om jeg får den grafiske brugerflade eller ej??, for hvis ikke så hjælper det mig ikke meget nu?

jeg kan nemlig som tidligere skrevet kun se den tekstbaserede linux redhat, og ikke den grafiske.

Hvorfor mandrake versus redhat eller SuSE?? fordele ulemper?
Avatar billede hemning Nybegynder
22. marts 2002 - 00:13 #40
narkona > X, er en forkortelse for W-windows-system, det er den "server" der styrrer alt grafik i "alle" de grafiske brugeroverflader der på Linux-lignede styrresystemer, så ja, det er det du skal ha' for at få noget ud af din maskine!
Hvis du ser på x Vs. y, så vil jeg vælge Mandrake, pågrund af brugervenligheden!
Avatar billede narkona Praktikant
22. marts 2002 - 00:18 #41
jeg har hørt om Gnome og KDE, hvad står det for?? ekan de det samme bare på sforskellige måder eller hvad`? sorry jeg måske spørger dumt, men det er jo sådan man får svar
Avatar billede hemning Nybegynder
22. marts 2002 - 00:27 #42
narkona > Gnome og KDE kan stort set det samme, det er bare to forskellige brugeroverflader, der er enkelte programmer der kræver henholdsvis Gnome eller KDE, men de samarbejder så godt, at der ikke er de storre problemer længere! Du kan under installationen af X, vælge at installere dem begge to, det er i hvart fald en god idé ;o) Det kan være meget svært at vælge, men jeg er til Gnome ;o) Du kan se screenshots m.m. på www.gnome.org og www.kde.org :o)
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
22. marts 2002 - 07:38 #43
Godmorgen :o)
Hemning > Nu har jeg hentet det hvordan installere jeg det så?
Avatar billede narkona Praktikant
22. marts 2002 - 09:10 #44
nu lykkedes det at få installeret X konfigurator, eller hvad det nu hedder. Men der kom så en fejlmeddelse om at den ikke kunne vise 32bit i 1024*768, det var det jeg havde valgt og normalt kører med i windows. Er der en opløsning man kan vælge som er bulletproof??
Avatar billede narkona Praktikant
22. marts 2002 - 09:11 #45
mr. meincke>> du brænder bare dine iso filer via f.eks nero, og så sætter du i din BIOS at du vil boote fra cdrom drev, og så skulle det faktisk køre af sig selv :-)
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
22. marts 2002 - 09:25 #46
oki....jeg har lige hentet den nyeste version af nero, og den gidder ikke starte op. Der står "Scanning SCSI/IDE-bus, please wait..." og så går den død. Jeg har som sagt windows xp...
Avatar billede narkona Praktikant
22. marts 2002 - 11:22 #47
hmmm og har du brugt din brænder i et andet windows hvor den så fungerer??
Er du sikker på at det sidder korrekt med henhold til master/slave??
jeg har selv xp og bruger nero 5.5.7.8 og har også brugt alle de tidlige versioner, og det fungerer perfekt og uden prob med min brænder (liteOn)
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
22. marts 2002 - 11:30 #48
nu har jeg brændt den fil som jeg hentede (mandrake disk #1), men den starter ikke op selv....?
Avatar billede narkona Praktikant
22. marts 2002 - 13:06 #49
Har du husket at sørge for at din pc booter fra cdrom drevet før det booter fra IDE-0??
Det plejer at være problemer

f.eks
BOOT sekvense:

FIRST BOOT : CDROM
SECOND BOOT: IDE-0

en af mine kammerater har hentet mandrake og brændt den iso og den fungerede fint
Avatar billede hemning Nybegynder
22. marts 2002 - 14:40 #50
Tak for points :o) Er der stadig problemer?
Avatar billede hemning Nybegynder
22. marts 2002 - 14:42 #51
narkona > du kan ikke køre med den opløsning, på grund af at du endnu ikke benytter den rigtige driver!
Har du været her inde og hente driveren?
http://www.powervr.com/downloads.asp
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
22. marts 2002 - 15:24 #52
jeg har fundet ud af det nu...takker meget!
Avatar billede hemning Nybegynder
22. marts 2002 - 15:25 #53
Det er godt, god arbejdslyst :o)
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
22. marts 2002 - 15:26 #54
takker :o)
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
22. marts 2002 - 18:36 #55
hemning > jeg mangler mappen og filen autoboot..?
Avatar billede narkona Praktikant
22. marts 2002 - 19:10 #56
hmm jamen skal jeg ikke kunne gå ind i X (eller hvad det nu hedder) uden den nye driver?

når jeg så henter den, hvorledes skal jeg så installere den??
det kommer vel til at foregå fra tekstbaseret mode?? please help
Avatar billede hemning Nybegynder
22. marts 2002 - 19:10 #57
Der skulle ikke være sådan en:
|--> Mandrake/
  |  |--> RPMS/    binary packages
  |  |--> base/    small filesystem setup archives
  |  `--> mdkinst/ image used for graphical installs
  |--> boot/        boot images and kernel
  |--> images/      ramdisk images
  |--> doc/        installation help files in various languages
  |--> dosutils/    installation utilities for DOS
  |--> misc/        source files, install trees
  |--> lnx4win/    Windows(TM) installer
  |--> tutorial/    Mandrake Linux demos and tutorial
  |--> VERSION      current version number
  |--> RPM-GPG-KEYS GNUPG key signing Mandrake RPMs
  |--> COPYING      copyright information
  |--> INSTALL.txt  installation instructions
  `--> README.txt  this file in text mode

Kan du ikke prøve at installere fra Windows, ellers skal du lave dig en bootdisk! Men det er heller ikke svært :o)
Hvis du i Windows indsætter CD'en (den første), så kommer der en menu frem, hvor du kan vælge at lave en bootdisk! Angående image, så skal du vælge cdrom.img fra images/ ! Så er du klar til at installere :o)
Avatar billede hemning Nybegynder
22. marts 2002 - 19:14 #58
narkona > Hvilken CPU er det du har?
Avatar billede hemning Nybegynder
22. marts 2002 - 19:16 #59
narkona > Hvilken distribution af Linux er det lige du har?
Avatar billede hemning Nybegynder
22. marts 2002 - 19:17 #60
ups, den sidste ved jeg godt, det var en smutter ;o) Det er jo RedHat 7.2
Avatar billede narkona Praktikant
22. marts 2002 - 19:21 #61
det er redhat 7.2 ja, men jeg ved sku ikke helt om det er 7.2xxxx osv eller hvad

jeg har en AMD XP1700+
Avatar billede hemning Nybegynder
22. marts 2002 - 19:21 #62
narkona > Jeg skal på arbejde nu, men for at installere driveren, skal du:
Gå ind på denne side: http://www.powervr.com/downloads.asp download den driver der passer til din CPU --> gå ud af X, så du kommer ud i konsollen --> så skriv "rpm -Uvh powervr-2.00.20-180.rh72.i686.rpm" (powervr-2.00.20-180.rh72.i686.rpm skal du skifte ud med den driver du har downloadet) --> Start X igen og det skulle virke :o)
Avatar billede hemning Nybegynder
22. marts 2002 - 19:22 #63
Avatar billede hemning Nybegynder
22. marts 2002 - 19:24 #64
Held og lykke med det, jeg skal afsted nu :o)
Husk nu skal du skrive:
rpm -Uvh powervr-2.00.20-180.rh72.athlon.rpm
Avatar billede narkona Praktikant
22. marts 2002 - 19:30 #65
mange tak for jeres hjælp
MEN JEG KOMMER JO ALDRIG IND I X????
jeg vælger en standart grafikkort under installationen, og en standart skærm eftersom jeg ikke kan finde MIT GRAFIKKORT (hercules prophet 4500) og MIN skærm (apricot 17") derinde.
Når det hele så ER installeret så starter jeg i "konsollen"
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
22. marts 2002 - 23:39 #66
jeg har alle de filer som der er hvad er så problemet?
Avatar billede mr.meincke Nybegynder
22. marts 2002 - 23:44 #67
eller hvad..........det tror jeg ikke ... du kan tjekke
http://exp.dk/spm/188506
for at se hvad jeg har af mapper