Avatar billede stofferb Nybegynder
20. marts 2002 - 23:19 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

fotsættelse af karmarks spørgsmål

Jeg fortsætter hvor Karmark slap (Han er med i min læsegruppe)
simple er nu compilet og funker

sammensatte er en anden historie
Vi har lavet noen getmetoder der ligner det vi har arbejdet med i simple. ( de hedder bare getnyKulhydrat osv.) de ligger i bunden af vores simple class. Er det der de skal ligge? compileren kan ikke genkende de nye getmetoder!

sammensatte ser sådan ud... foreløbig!

/**
* sammensatteopskrift bruges til at oprette sammensatte opskrifter
* bestående af to ingredienser (som er objekter) og to simple opskrifter(som er objekter sammensat af objekter).
*
* @author (Stoffer, gr3, hold 1)
* @version (20/3)
*/
public class sammensatteopskrift extends opskrift
{
    protected allesimple simp1, simp2;
    private double nyKulhydratSammensat;
    private double nyFedtSammensat;
    private double nyProteinSammensat;
    private double nykjTotalSammensat;
    private double fedtEnergiProcentSammensat;
    private double kulhydratEnergiProcentSammensat;
    private double proteinEnergiProcentSammensat;

        public sammensatteopskrift(ingredient x, ingredient y, allesimple z, allesimple u)
{
        super(x, y);
        simp1 = z;
        simp2 = u;
        double nyKulhydratSammensat = x.getKulhydrat() + y.getKulhydrat() + z.getnyKulhydrat() + u.getnyKulhydrat();
        double nyProteinSammensat = x.getProtein()  + y.getProtein() + z.getnyProtein() + u.getnyProtein();
        double nyFedtSammensat = x.getFedt() + y.getFedt() + z.getnyFedt() + u.getnyFedt();
        double nykjTotalSammensat = x.getkjTotal() + y.getkjTotal() + z.getnykjTotal() + u.getnykjTotal();
}

    /**
    * An example of a method - replace this comment with your own
    *
    * @param  y  a sample parameter for a method
    * @return    the sum of x and y
    */
    //public int sampleMethod(int y)
//  {
        // put your code here
//      return x + y;
//  }
}

simple z og u er forresten de opskrifter som simple instantierede.
Avatar billede disky Nybegynder
20. marts 2002 - 23:21 #1
hvordan ikke genkende, er navnene skrevet ens ?
Avatar billede stofferb Nybegynder
20. marts 2002 - 23:28 #2
De metoder jeg forsøger at kalde på er:

public double getnyKulhydrat() {
    return nyKulhydrat;
    }
    public double getnyProtein(){
    return nyProtein;
    }
    public double getnyFedt(){
    return nyFedt;
    }
    public double getnykjTotal(){
    return nykjTotal;
    }
som ligger i klassen simpleopskrift.

Compilerfejlen er: cannot resolve symbol

symbol: method getnyKulhydrat() location class allesimple
Avatar billede disky Nybegynder
20. marts 2002 - 23:29 #3
og klassen er importeret ? eller har samme package ? og er kompilet ?
Avatar billede stofferb Nybegynder
20. marts 2002 - 23:29 #4
skal de så ligge i allesimple??
Avatar billede disky Nybegynder
20. marts 2002 - 23:30 #5
hvis der er derfra du kalder dem så ja, eller du skal instantiere et object af den type som de ligger i
Avatar billede jakoba Nybegynder
21. marts 2002 - 00:01 #6
sammensatteopskrift extends opskrift;
det er eet bukseben
    simpleopskrift extends opskrift;
det er et andet bukseben

du kan ikke fra simpleopskrift aflæse den private variabel
  private double nyFedtSammensat;
der er defineret i sammensatteopskrift
Avatar billede stofferb Nybegynder
21. marts 2002 - 00:04 #7
allesimple burde instantiere de to objekter vi har brug for. Jeg tror ikke rigtig jeg kan forklare det helt korrekt....

Vi har en klasse ingredient og en klasse alleingredient som instantierer alle ingredient objects

Vi har en klasse simpleopskrift og en klasse allesimple som instantierer alle allesimple objects

Og vi har en klasse sammensatopskrift og en klasse allesammensatte som instantierer alle allesammensatte objects

Ideen med det er at bruge alleingredient, allesimple og allesammensatte som "databaser" for alle objects

Vi kan godt få de første to til at arbejde sammen, men den sidste går det mere trægt med. Kan det overhovedet lade sig gøre at instatiere et nyt objekt (sammensatte) ud fra et objekt (ingredient) og et objekt som består af objekter (simple)??

Jeg tror det disky svarer er rigtigt, vi kan bare ikke lige finde ud af at implementere det!
Avatar billede stofferb Nybegynder
21. marts 2002 - 00:18 #8
simpelopskrift skal ikke anvende private værdier fra sammensatte, det er nærmere omvendt, da en sammensat opskrift består af to ingredients og to simple.........

jeg er træt og har kun haft java i 6 seks uger.......... og har forresten fødselsdag i morgen! Men tak for al support
Avatar billede disky Nybegynder
21. marts 2002 - 07:18 #9
Tillykke med dagen
Avatar billede thomas_yde Nybegynder
21. marts 2002 - 12:10 #10
prøv at poste al jeres kode her.
Avatar billede stofferb Nybegynder
21. marts 2002 - 18:48 #11
Hey drenge

Tak for al support! Vi har nu fået et forrygende opskriftsprogram op at køre! disky, dit svar var rigtigt nok, jeg var bare for træt til at udføre det! Nu vil jeg fejre min fødselsdag med konsumption af store mængder alkohol!!

Thomas! Ses vi til fredagsbar? Det tror jeg nok vi gør!!