Avatar billede rasmuslp Nybegynder
20. marts 2002 - 22:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Install (error: GTK+2, Glib2 osv. mangler, men er installeret..!)

Først skal jeg lige spørge om jeg har forstået det her rigtigt. Når man skal installere noget ikke kompilet så skriver man:

./configure
make
su
make install

men hvad gør "su" egentligt?

Nå. Til det oprindelige sprøgsmål: Jeg har instaleret følgende:
atk-1.0.0-1
glib2-2.0.0-1
gtk2-2.0.0-2
pango-1.0.0-1
i rpm fra rpmfind og instaleret dem, men når jeg så prøver at "./configure" brokker den sig over at GTK+2 mangler... Det fatter jeg ikke ritigt når jeg jo har installeret  GTK+2... (eller hvad?)

Nogen der har et bud på hvor det går galt?

Det handler desuden om gentoo-0.11.18 (bare en fil jeg fandt for at kompile et eller andet for at lærer det)
Avatar billede rasmuslp Nybegynder
20. marts 2002 - 22:34 #1
Kører desuden Mandrake 8.1 hvis det er til nogen hjælp...
Avatar billede jaffez Nybegynder
20. marts 2002 - 23:15 #2
giver dig root adgang (skifter bruger til root/superbruger)
hvilket ofte er nødvendigt i sidste del af en install, nå filerne skal kopies til de rigtige steder etc.
Avatar billede jaffez Nybegynder
20. marts 2002 - 23:15 #3
giver dig root adgang (skifter bruger til root/superbruger)
hvilket ofte er nødvendigt i sidste del af en install, nå filerne skal kopies til de rigtige steder etc.
Avatar billede jaffez Nybegynder
20. marts 2002 - 23:18 #4
for mere info skriv "man su" og for endnu mere "info su"
ps. "man command" giver normalt rimlig god hjælp til mange commander dog nogle gange lidt tekniks forklaring :)
Avatar billede jaffez Nybegynder
20. marts 2002 - 23:20 #5
det andet sprøgsmål kræver nok at du paster lidt af hva den giver af errors etc
Avatar billede rasmuslp Nybegynder
21. marts 2002 - 16:43 #6
ok. jeg har fundet en fejlmeddelse fra gentoo-0.11.18:

[root@rlp gentoo-0.11.18]# ./configure
creating cache ./config.cache
checking for a BSD compatible install... /usr/bin/install -c
checking whether build environment is sane... yes
checking whether make sets ${MAKE}... yes
checking for working aclocal... found
checking for working autoconf... found
checking for working automake... found
checking for working autoheader... found
checking for working makeinfo... found
checking for gcc... gcc
checking whether the C compiler (gcc  ) works... yes
checking whether the C compiler (gcc  ) is a cross-compiler... no
checking whether we are using GNU C... yes
checking whether gcc accepts -g... yes
checking how to run the C preprocessor... gcc -E
checking for ranlib... ranlib
checking for gtk-config... no
checking for GTK - version >= 1.2.0... no
*** The gtk-config script installed by GTK could not be found
*** If GTK was installed in PREFIX, make sure PREFIX/bin is in
*** your path, or set the GTK_CONFIG environment variable to the
*** full path to gtk-config.
configure: error: Bad GTK+ version
[root@rlp gentoo-0.11.18]#

Jeg har bare installeret GTK+... går jeg ud fra...
Avatar billede rasmuslp Nybegynder
19. maj 2002 - 15:38 #7
øhh... har vist glemt alt om dette spørgsmål...