Avatar billede pkornum Nybegynder
20. marts 2002 - 20:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

marker tekst i en tekstbox med musen og og lave dt om til fed

jeg har lavet en side der skal bruget til indtaste tilbud online mit problem er at det gerne skal gøres simpelt så folk helt uden internet erfaring kan bruge den.

den inde holder en tekst box der sender indholdet til en fil.
mit problem er at de ikke ikke er "let nok" at formatere teksten! jeg kan gøre det ved at indsætte html komandoer men den funktion jeg gerne vil ha' er at man kan markere tekst med musen og klikke på en knap og så bliver det formateret til eks. fed tekst!! hvis dette ikke kan lade sig gøre vil det være ok hvis man kan trykke på en kan trykke på en knap, og det man skriver der efter bliver formateret og så kan man klikke på knappen igen og formateringen ophøre!!

problem nummer 2!! dem der taster ind skulle jo gerne se det endelige resultat med det samme og ikke html komandoerne... kan alt dette lade sig gøre???????

detter er mit problem!!og 200 point vil vel ikke være formeget for den mundfuld!!
jeg tror dette kan lade sig gøre i javashript men vis der er andre muligheder er jeg frisk på det!!
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2002 - 20:52 #1
Du kan ikke gøre noget tekst i et textarea fed, men du kan godt få en iframe på siden til løbende at opdatere sig eftersom indholdet i textarea'et ændres.
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2002 - 20:55 #2
Du kan selvfølgelig godt gøre al tekst i et textarea fed, men det er jo ikke det, du vil. Gør sådan her for løbende at opdatere iframen:

<body onLoad="document.minFrame.document.write(document.minForm.mitTextArea.value);">
<iframe src="tom.html" name="minFrame"></iframe>
<form name="minForm">
<textarea name="mitTextArea"><html>
<head>
<title>Min hjemmeside</title>
</head>
<body>
</body>
</html></textarea>
</form>
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2002 - 20:56 #3
Og så skal du selvfølgelig lige tilføje dette i dit textarea:

<textarea name="mitTextArea" onKeyUp="document.minFrame.document.write(this.value);">
Avatar billede pkornum Nybegynder
20. marts 2002 - 20:59 #4
glimrende!! tak det hjælper mig et godt stykke på vej!!
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2002 - 21:15 #5
Du ved godt, hvordan du kan indsætte html-tags rundt om den markerende tekst i et textarea, ikke?
Avatar billede pkornum Nybegynder
22. marts 2002 - 08:56 #6
nej det er den funktion jeg mangler!! hvis jeg kan lave en knap der indsætter eks <b>    </b> ville jeg nermest være lykkelig!!
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2002 - 15:49 #7
Det kan du sagtens:

<script>
function inds(start,slut) {
if (document.selection && document.selection.createRange) {
sel = document.selection.createRange();
sel.text = start + sel.text + slut;
}
</script>

Og så fx:

<input type="button" value="Fed" onClick="inds('<b>','</b>');">

og:

<input type="button" value="Understreget" onClick="inds('<u>','</u>');">