Avatar billede jeppebecool Nybegynder
20. marts 2002 - 12:31 Der er 13 kommentarer

Hjælp venligst

Hvad savner du i Delphi ?

Jeg er ved at udvikle en wizard til Delphi som skal forsøge at lette nogle ( så mange som muligt ) af de besværligheder der kan være ved at programmere i Delphi, især med henblik på objekt orienteret programmering.

Derfor vil jeg gerne bede om nogle idéer til funktionaliteten af programmet. Det jeg leder efter er især sætninger som disse :

”Det er besværligt at skulle definere get- og set-metoder hver gang man tilføjer en attribut til en klasse. Det ville være smart hvis delphi lavede dem automatisk”

”Ændringer i en metodes parameter liste skal foretages både i interface- og  implementations-afsnittet. Det kan godt være irriterende.”

”Ens kode bliver hurtigt uoverskuelig når man arbejder på større units. Det tager lang tid at søge efter de procedurer man vil redigere”

”Det er besværligt at tegne klassediagrammer.”

”Hvad med at vende tankegangen 180 grader og udarbejde units med klasser, funktioner og attributter ud fra et klassediagram?”

”Det kunne være smart hvis delphi selv kunne generere et klassediagram ud fra den kode man har indtastet”

Jeg skulle gerne have svar fra såvel øvede som mindre øvede delphi programmører, for at kunne lave et ordentligt produkt.
Jeg vil være glad for enhver idé i kan komme i tanke om.

Venlig hilsen Jeppe Andreasen
Avatar billede borrisholt Novice
20. marts 2002 - 12:59 #1
er du stiv ?

Jens B
Avatar billede stone Forsker
20. marts 2002 - 13:26 #2
hmm... det er ikke engang påske endnu.))))
Avatar billede borrisholt Novice
20. marts 2002 - 14:26 #3
1) Det er besværligt at skulle definere get og set ....
Løsning :
  Skriv property EtEllerAndet : String;
  Tryk CTRL + SHIFT + C

2)
  Ændringer i en metodes parameter ...
  LØSNING : Brug CTRL + SHIFT + [PIL OP] eller [PIL NED] til at    navigere med !

3)
  Ens kode bliver hurtigt uoverskuelig
Løsning : Lær dig selv en ordenlig struktur !

4)
  Det er besværligt at tegne klassediagrammer ...
  Løsning : tjae ...... Det har vel ikke noget med Delphi at gøre ...

5)
  Hvad med at vende tankegangen 180 grader  ..
  Løsning : Har du orvejet at lære atprogrammere ?

6) Det kunne være smart  ...
  Tegner man ikke dem først ?

Jens B
Avatar billede dj Nybegynder
20. marts 2002 - 16:12 #4
hehe sig til hvis du har brug for hjælp en anden gang :D
Avatar billede doc404 Novice
21. marts 2002 - 00:11 #5
En gruppe NASA ingeniører brugte 18måneder og $7millioner på at opfinde et skriveredskab til brug for Appollo astronauterne. Det skulle fungerer i vægtløs tilstand, ikke kræve strøm, ikke fylde formeget osv.
De præsenterede stolte resultatet for chefen, der måbende udbrød

"Påstår I, at I har opfundet blyanten?"
Avatar billede jeppebecool Nybegynder
21. marts 2002 - 11:53 #6
Jeg er sgu bange for at jeg ikke kan give point for nogle af de svar.

Jeg kender godt til genvejstasterne i delphi, det er ikke rigtig det jeg leder efter.
Avatar billede borrisholt Novice
21. marts 2002 - 12:01 #7
Så må jeg sq indrømme jeg er stået af .. Jeg ved ikek hvaddu spørger om ?

Jens B
Avatar billede jeppebecool Nybegynder
21. marts 2002 - 12:07 #8
Det kan være borris, at jeg lige skal forklare tingene for dig en ekstra gang.

2) Det er sgu da stadig irriterende

3) Det har ikke noget med struktur at gøre. Hvis din unit er lang og indeholder flere klasser, er det sgu da besværligt at finde den metode man leder efter. Iøvrigt holder kode-inspektoren op med at virke regelmæssigt. Det ville være cool hvis man kunne nøjes med at se metoderne for den klasse man arbejder på.

4) NeeeeJ. Men det gør vel ikke noget at udvikle en forbindelse til det ... eller hvad ?

5) Ideen er at når du tegner en klasse, eller trækker links imellem dem implementeres det samtidig som kode i din unit ... get it ???

6) Har du aldrig kodet noget uden at tegne et klassediagram over det først ??? Har du aldrig skulle ændre dit klassediagram, fordi du fandt ud at der var ting som skulle tilføjes/ændres/slettes.

Og hvis i ikke har nogle konstruktive ting at skrive , er der vel ingen grund til at i poster noget ...
Avatar billede borrisholt Novice
21. marts 2002 - 12:14 #9
tja .. Jeg bruger code explore til formålet ....

Det der med klassediagrammer (søm hører hjemme i designfasen) og autogenerering af kode .. Det findes der en amsse programmer til RationalRose fx.

Jo. jeg har tit kodet noget uden et klasse diagram ... Faktisk har jeg ikke tegnet et siden jeg forlod skolen !!!!

Min pointer er at jeg syned delphi IDE'en er god nok ...Specielt når først man blivwer gode venner med Code Explore!

Jens B
Avatar billede jeppebecool Nybegynder
21. marts 2002 - 12:23 #10
Rational Rose stinker. Det er hurtigere at skrive koden i hånden.
I øvrigt er det ikke spørgsmål om jeg skal lave programmet eller ej. Det skal jeg. Det er mit 5.semester projekt. Det jeg skal bruge er hvad delphi IKKE kan. Programmet er en wizard til delphi som kan startes fra tools menuen, og automatisk åbner den unit op man sidder og arbejder på. Så alt hvad man er træt af at skrive i hånden, vil jeg forsøge at implementere i programmet. Og så lad være med at tage det som et angreb på Delphi.
Avatar billede borrisholt Novice
21. marts 2002 - 12:49 #11
Så vil jeg anbefale idg at lave en code explore med parametere på ... Det er en passende 5. sem opgave ... Det er med parser og en masse 4. sem ting ....

Jens B
Avatar billede dl Nybegynder
18. april 2002 - 19:10 #12
jeppebecool --> Det lyder som et cool projekt, lad mig høre når du er færdig

doc404 --> Cool joke
borrisholt --> Hvad fanden er code explore, og hvor kan jeg downloade det ?
Avatar billede dl Nybegynder
18. april 2002 - 19:10 #13
Min Email --> dl_it@hotmail.com