Avatar billede jjense21 Nybegynder
20. marts 2002 - 11:10 Der er 26 kommentarer og
4 løsninger

Problem med IBM deskstar 60 GXP 60GB

Jeg har et problem med denne disk og mit ECS K7S5A board. Problemet er at diskens størrelse kun angives til 33GB (både i bios og windows).
Sågar IBM´s eget deskmanager program kan ikke umiddelbart se den rette størrelse. Hvis man beder deskmanager om at forberede disken til installation, så installerer den drive-overlay, og endelig kan alle 60 GB ses. Jeg er dog ikke intereseret i at bruge drive overlay da, dette ikke understøtter NTFS, men kun fat32, og derfor begrænser min bootpartition til 2 GB, hvilket jo ikke er tilstrækkeligt til WinXP.
Jeg har den nyeste officielle bios fra ECS, og disken er sat på IDE0 som master. Der er et DVD drev som slave på IDE0, og en brænder som master på IDE1.
Jeg har dog prøvet nogle forskellige kombinationer (f.eks. har jeg haft HD som eneste enhed på IDE0, og har sågar også haft den som slave på IDE0. Intet virker.
JEg er ærligt talt ved at være lidt træt af at skrue og pille, og flytte rundt på kabler. Jumperne på disken sidder som master 16 head, hvilket er standard, og jeg går ud fra at det er sådan det skal være.
Jeg er ved at løbe tør for ideér, er der nogen der kan hjælpe mig ?
Avatar billede klatten Nybegynder
20. marts 2002 - 12:02 #1
Der er åbenbart gået noget galt med autodetekt af harddisk.
Der står nogle oplysninger på harddisken vedr cylindre osv. Indtast disse manuelt i BIOS.
Kan ikke give dig detaljeret info, da jeg ikke lige er i nærheden af en Award bios lige nu!
Avatar billede jjense21 Nybegynder
20. marts 2002 - 12:10 #2
Bare jeg kunne ændre disse oplysninger manuelt, men det giver biosen mig ikke mulighed for.
Avatar billede alapalooza Nybegynder
20. marts 2002 - 13:03 #3
Hvordan ser FDISK disken ??
Du kan muligvis partitionere den med fdisk og formatere den i dos.
(Så den bliver fat32 med alle de 60Gb).

Jeg gjorde dette da jeg havde et lignende problem.
(Da jeg ikke kunne formatere i win2000).
Avatar billede sanded_shadow Nybegynder
20. marts 2002 - 15:35 #4
Evt prøv en anden computer, det lyder lidt som om bios er lidt mystisk!!
Avatar billede jjense21 Nybegynder
20. marts 2002 - 23:49 #5
FDisk ser heller ikke disken i sin fulde størrelse.
Jumperne sidder som de skal. Master.
Jeg fatter ikke en brik af det hele.
Er der nogen der har samme board (ECS K7S5A), og evt. samme disk (IBM Deskstar 60GXP 60GB), og som kan fortælle mig om, de også oplever samme problem. Jeg har den nyeste bios. Skal man kunne ændre de forskellige parametre (heads, cylinders osv. ) manuelt ? Det kan jeg ikke i min bios.
Avatar billede brujo Nybegynder
21. marts 2002 - 11:00 #6
Det er helt klart din BIOS, der ikke kan "se" hele disken. Derfor virker det med drive overlay, den snyder nemlig BIOS. Jeg bryder mig heller ikke om drive overlay, så bare installer med de 33 Gb og derefter anvend PartitionMagic til at anvende hele disken. Jeg vil tro at Win 2000 også kan partitionere resten af disken i en udvidet partition, men hvis du vil have eet stort drev skal du anvende PQ Magic 7.
Det vil heller ikke hjælpe at indtaste heads, cyl osv, selvom du kunne.
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
21. marts 2002 - 11:32 #7
Jeg har samme mobo og HDD, og jeg har ingen problemer.
Min sidder også på IDE0 som master, og på IDE1 har jeg brænder som master og DVD-drev som slave. Siden er der kommet en Maxtor 40 GB HDD på IDE0 som slave, men stadig ingen problemer.
Jeg har ikke opgraderet BIOS siden jeg købte mobo midt i oktober, men overvejer det stærkt, da BIOS ikke kan genkende min CPU som en XP.
Kan du evt fortælle hvilken BIOS version du bruger, så jeg evt kan undgå den.
Men som sagt fungerer mit fint, så det er ikke den generelle kombination af K7S5A mobo og IBM Deskstar GXP60 60 GB, der er problemet.
Avatar billede jjense21 Nybegynder
21. marts 2002 - 13:21 #8
PQ Magic 7 kan heller ikke se hele disken. Hverken via WinXP, eller når jeg starter op på floppy.
Det er sgu ved at give mig grå hård i hovedet.
Jeg bruger nyeste BIOS (ver 011215) kan det måske være den der giver problemer ? Er der nogen der kører med samme bios, og har nogle erfaringer ?
Hvis det er biosen... kan man så ned-flashe sin bios ?
Avatar billede hub Nybegynder
21. marts 2002 - 13:23 #9
Du bruger vel 80 leders kabel?
Avatar billede dgj Nybegynder
21. marts 2002 - 13:24 #10
Hvilken Boot diskkette bruger du
Win95/98/ME

Du skal tjekke om din HDD sidder på 32GB clip - det skal den helst ikke gøre hvis du vil bruge hele harddiske optimalt i plads

Svar venligst på overste spørgsmål
Avatar billede hub Nybegynder
21. marts 2002 - 13:25 #11
Det grundlæggende er BIOS. Hvis BIOS ikke kan se hele disken, kan fdisk heller ikke-uanset version, idet fdisk henter sine oplysninger fra BIOS
Avatar billede dgj Nybegynder
21. marts 2002 - 13:27 #12
>Hub det er et nyere bundkort fra sidst i 2001
Avatar billede jjense21 Nybegynder
21. marts 2002 - 13:32 #13
hub. 80-leders. Aner det ikke. Jeg bruger det der fulgte med bundkortet, og det er købt her i år 2002
Avatar billede jjense21 Nybegynder
21. marts 2002 - 13:33 #14
Jeg har prøvet at boote fra PQ magic 7 disken. Som sagt ser den heller ikke hele disken.
Har også prøvet med en Win98 bootdisk, hvorfra jeg kørte fdisk. FDisk kunne heller ikke se hele disken.
32 GB clip er ikke sat
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
21. marts 2002 - 13:41 #15
Der findes en nyere version af BIOS (ver 020206). Prøv med den.
Avatar billede jjense21 Nybegynder
21. marts 2002 - 14:44 #16
Jeg har lige flashet til ver. 020206 (tak for tippet aggerholm), og alt gik vel. Dog løste det ikke problemet med disken. Den ses stadig kun som 33 GB.
Det kan vel ikke være en hardwarefejl... Disken virker jo fint med de 33 GB. Problemet er derfor ikke så¨stort endda, men alligevel er det da ærgeligt at have betalt for 60 GB, og kun have 30 GB til rådighed. Jeg kan ikke tro det er en hardware-fejl, men på den anden side, så ser jeg snart ikke andre muligheder. Det er bare træls at sende disken til rep. og skulle betale et rep. gebyr, hvis der ikke er noget galt med den.

Og hvis der er nogen der skulle være så frække at spørge..... JA, jeg er 100% sikker på at det er en 60 GB disk :-)
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
21. marts 2002 - 15:37 #17
-> jjense21
Må jeg have lov at spørge, hvordan du helt præcis flashede BIOS?
Jeg har forsøgt med Flash utility'en AMINF332, og ver. 020206lan (jeg har LAN onboard, hvad med dig?), men det virker altså ikke.
Jeg får en "error 2 - file not found" når jeg kører AMINF332. Hvis du kan komme med en løsning, vil jeg godt oprette et spørgsmål, hvor du kan få nogle point.
jeg beklager jeg ikke kan hjælpe dig med dit problem, men vil være taknemmelig, hvis du kan løse mit.
Avatar billede hub Nybegynder
21. marts 2002 - 15:43 #18
>dgj, det gør ingen forskel. Systemet fungerer på samme måde uanset årgang..
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
21. marts 2002 - 15:45 #19
Jeg har lige fået en mail fra ECS vedr. mit BIOS flahing problem, og der er også nævnt noget med problemer med diske på over 32 GB. Hvis du smider din mailadresse her, kan jeg videresende mailen til dig. Ved ikke om det kan løse dit problem, men det ser ud til at kunne løse mit.
Avatar billede jjense21 Nybegynder
21. marts 2002 - 16:20 #20
Jeg havde ikke problemer med at flashe overhovedet. Jeg bootede op på en bootdisk fra www.bootdisk.com. (Dr. Dos 7)
Bios ROM og ami-flash utility havde jeg på en anden diskette som jeg satte i efter at have startet op på bootdisken.
Derefter var det bare at skrive "aminf329 020206.rom"
Så kørte det hele bare derudaf.

Jeg vil gerne se den mail du har fået fra ECS. >> jbj@stofanet.dk

jbj@stofanet.dk
Avatar billede hub Nybegynder
21. marts 2002 - 16:29 #21
michael, kan du ikke paste den mail her--vil gerne se den også ?
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
21. marts 2002 - 16:40 #22
det var fordi den vejledning jeg fandt på ECS' website ikke skrev noget om at jeg skulle angive navnet på rommen. Den lagde optil at man skulle starte programmet og derefter angive navnet på rommen. nu havde jeg heller ingen problemer.
Jeg har videresend mailen, men så vidt jeg kan se, står der bare at du skal updatere BIOS, for at få det til at virke.
Og til i andre, så kommer indholdet her:

Dear User

This is an automatic reply.

In the first instance please contact your vendor for direct support, check the support, BIOS and driver section on www.ECS.COM.TW to see if your question is answered there or refer to the information below for an answer.

Or if you are a direct trade customer please speak to your sales contact for the email address.

If your an answer is not there please email support_tpe@ecs.com.tw.

Regards
Technical Support

FAQ for the K7S5A

Q1) How do I get 266 FSB on my memory and CPU?

Q2) Does the K7S5A have any hardware monitoring utility?

Q3) What sound drivers do I need for windows XX?

Q4) Were can I get the sound drivers for Linux?

Q5) What are the pin outs for the USB plugs?

Q6) Will my K7S5A supports the Athlon XP processor?

Q7) When attempting to use 133/133 bios setting I get a blue screen.

Q8) What speed processor can this board take?

Q9)  Were can I get the IDE drivers?

Q10) How do I turn off the built in sound?

Q11) I have a version 1.0, 1.1 or 3.1 what bios do I use?

Q12) Were can I download the latest chipset drivers?

Q13) Why does it not detect my 32GB or greater hard disk?

Q14) How do I flash my Bios using amifxxx (I receive Error 2: File not Found)

Answer

Q1) How do I get 266 FSB on my memory and CPU?
A1) All motherboards for the Athlon and Duron Have bus Speed of 100 and 133 which is then doubled up to 200 and 266 by the CPU. We show what is the true speed of the CPU clock. This is the same for the DDR memory setting as well, which are done in the bios setting.

Q2) Does the K7S5A have any hardware monitoring utility?
A2) There is no specific hardware monitor software, but you can download generic software from the Internet. E.g. <http://mbm.livewiredev.com/>

Q3) What sound drivers do I need for windows XX?
A3) The K7S5A uses the sis7012 codec which is built into the sis735 chipset and these can be download from www.sis.com <http://www.sis.com>, For windows XP you can use the 2000 drivers you will get a warning about the drivers not having a digital signature, Just continue with the install.

Q4) Were can I get the sound drivers for Linux?
A4) We do not supply any Linux sound drivers but you can find driver at www.alsa-project.org <http://www.alsa-project.org> and need to use the Intel drivers.

Q5) What are the pin outs for the USB plugs?
A5) USB PLUG Pin outs

Q6) Will my K7S5A supports the Athlon XP processor?
A6) First you will need to inspect the motherboard and look for the following information. Around the CPU socket do you have XP stickers or near the PCI slots a V3.1 Sticker or Screen Printed

        No sticker 1GHz Duron, 1.4GHz Athlon no support for XP Athlon
        XP sticker all Duron up to 1.3GHz, 1.4GHz Athlon and all Athlon XP range up to 2000+, at the moment, depending on BIOS release.

        3.1 sticker (or Screen Print) same as the XP sticker

Q7) When attempting to use 133/133 bios setting I get a blue screen.
A7) When running the system at 133/133 the machine seems to come unstable. A lot of the problems come from the memory that is used the first test is to test the memory. You can download a free memory test from http://memtest86.com

Q8) What speed processor can this board take?
A8) First you will need to inspect the motherboard and look for the following information. Around the CPU socket do you have XP stickers or near the PCI slots a V3.1 Sticker or Screen Printed

        No sticker 1GHz Duron, 1.4GHz Athlon no support for XP Athlon
        XP sticker all Duron up to 1.3GHz, 1.4GHz Athlon and all Athlon XP range up to 2000+, at the moment, depending on BIOS release.

        3.1 sticker (or Screen Print) same as the XP sticker

Q9) Were can I get the IDE drivers?
A9) There has not been any SIS IDE drivers, the reason is that Microsoft have always written the drivers into the windows OS.

Q10) How do I turn off the built in sound?
A10) To turn off the built in sound first you need to go into the Bios, from there enter into the ‘Feature Setup’.
There are three options you must disable
1) “OnBoard Game Port”
        2) “OnBoard MIDI Port”
        3) “OnBoard AC’97 Sound”
When these option are done please save the Bios and reboot, you will have turned off the built in sound

Q11) I have a version 1.0, 1.1 or 3.1 what bios do I use.
A11) At the moment all version’s of the K7S5A use the same bios. So to update the BIOS just use the latest for the type of board you have i.e. with LAN or without LAN

Q12) Were can I download the latest chipset drivers?
A12) For the latest drivers for the chipset you can down load from SIS www.sis.com <http://www.sis.com>

Q13) Why does it not detect my 32GB or greater hard disk?
A13) This is down to the Bios and to fix this. You will need to use the latest bios and install it. This will allow support for 70GB and greater.

Q14) How do I flash my Bios using amifxxx
A14)  The procedure for flashing the BIOS

Summary
If your system currently has no problems, then it’s suggested not to do the bios revision update. We recommend only flashing the bios, when a revised Bios solves a problem in the old bios that you may be experiencing. Unsuccessful bios or incorrect bios flash may cause the system to fail to boot up.

Manufacturer is not responsible for any bios flash failure.

The requirement of flashing BIOS
To flash the BIOS, you need the following program and BIOS code:

§      Latest version BIOS code
§      BIOS flash program

Both of these items can be downloaded from the BIOS area of our web site. Check the BIOS date code to see if they are the same as before. If so, it's not necessary to flash it since the BIOS does not have newer revision. Before flashing it, make sure the BIOS manufacturer and the model number of your board.

There are two kinds of BIOS Flash program as below.

§      AWDxxx.exe: a specified BIOS flash program for AWARD BIOS.
§      AMIflxxx.exe: a specified BIOS flash program for AMI BIOS.

If your motherboard uses AMI BIOS you will require the BIOS flash program of AMIflxxx.exe. Otherwise, you need AWDxxx.exe flash program. You can find the flash utils from the BIOS area of our web site easily.

The procedure of flashing BIOS
Below is an example of using AMI flash program to flash the BIOS, the AWARD flash is done the same way.

1.      Boot up the system using a Boot Disc to DOS mode
2.      Under Dos mode C:(or A:), key in the name of BIOS flash program that has been downloaded.          e.g.: A:\AMIFL331 010202s.rom<Enter>. Be aware that you require the full name + ext of the bios file, being executed. The BIOS flash program, depending on version, may ask you if you want to backup the old BIOS, if so then give the path and file name for back up the existing BIOS.  e.g.  A:\BACKUP.ROM<Enter>

3.      After flashing the BIOS, Please remove the boot disk from the floppy drive then, Restart the system.

For the award flash the 010202s.rom would be 010202s.bin. Note the change in the extension from ROM to BIN.

Remark
If the BIOS you have download is not xxxxxxxx.rom or xxxxxxxx.bin, but a xxxxxxxx.zip or xxxxxxxx.exe then the BIOS file is zipped up and need’s to be unzipped before you can use with the FLASH program. You will need a utility called WINZIP for this.

If you do not supply the rom file name then AMI flash utility will report Error 2: File Not Found.

Det var en lang smøre.
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
21. marts 2002 - 16:43 #23
Under A4) skulle der være et billede. Hvordan får jeg det sat ind her?
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
21. marts 2002 - 16:44 #24
sorry A5) that is.
Avatar billede hub Nybegynder
21. marts 2002 - 16:44 #25
Tak skal du have :-)
Så BIOS supporterer op til 70 Gb..
Avatar billede james_t_dk Juniormester
21. marts 2002 - 16:46 #26
Prøv at kontrollere disken med DFT, så finder du ud af om det er disken der fejler:

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm#DFT
Avatar billede darkside Nybegynder
21. marts 2002 - 16:48 #27
Hm du er sikker på at du ikke har sat en 32 GB Clip på disken?
Avatar billede jjense21 Nybegynder
21. marts 2002 - 17:03 #28
For lige at tage den igen. Ja, jeg er fuldstændig 100% bombe sten-sikker på at jeg ikke har sat en 32 GB clip på disken. Det er altså ikke der problemet ligger.
DFT har jeg prøvet. Den finder ingen fejl. Heller ikke i advanced mode.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
21. marts 2002 - 18:08 #29
bomber er ikke særligt sikre, se efter igen!!!
Avatar billede michael_aggerholm Nybegynder
22. marts 2002 - 12:03 #30
-> hub
70 GB and greater.