Avatar billede danielp Nybegynder
18. marts 2002 - 22:10 Der er 19 kommentarer og
4 løsninger

Switch

Hejsa!
Jeg har en ADSL forbindelse som jeg gerne vil dele på mine to computere. Men jeg har lige nogle spørgsmål:
1. Skal det være de samme slags netværkskort som sidder i begge maskinerne?
2. Til at dele forbindelsen skal jeg bruge en switch, ik?? Kan alle switches bruges?? F.eks. den som er i Bilka Bladet (tekComm)??
3. Hvor kan jeg købe netværkskabler??
Håber at nogen kan hjælpe..
Avatar billede csuperman Nybegynder
18. marts 2002 - 22:12 #1
Det er lige meget hvilken type netkort.
Ja alle switche kan bruges. Billigere ville være at købe en hub.
Kabler kan købes hos Fona og mange andre steder.
/Csuperman.
Avatar billede danielp Nybegynder
18. marts 2002 - 22:12 #2
Lige en ekstra ting.. Hvad er forskellen på en switch og en hub??
Avatar billede grinderslev Praktikant
18. marts 2002 - 22:13 #3
1 Nej.
2 JA
3 www.edbpriser.dk
Avatar billede grinderslev Praktikant
18. marts 2002 - 22:14 #4
En hub vidregiver alli signaler på alle porte, en switch sender kun signalet til den port hvorpå den maskine sidder, som skal have svaret, undtagen med broadcast, som sendes ud på alle porte.
Avatar billede cronck Nybegynder
18. marts 2002 - 22:14 #5
1. Behøves ikke... men det er det nemmeste...
2. Du kan bruge en switch eller en hub... en hub er billigst....
3. Netværkskabler kan købes i Fona eller hvilken som helst computer forretning...
Avatar billede cronck Nybegynder
18. marts 2002 - 22:16 #6
1. Behøves ikke... men det er det nemmeste...
2. Du kan bruge en switch eller en hub... en hub er billigst....
3. Netværkskabler kan købes i Fona eller hvilken som helst computer forretning...

Jeg syntes lige at det skulle sendes som et svar...
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
18. marts 2002 - 22:16 #7
Den nemme forklaring:
Hub 100 mbit / 8 port: Alle 8 porte deler de 100 mbit
Switch 100mbit / 8 port: Alle 8 porte har 100 mbit.

Og du kan ikke bruge en hvilken som helst switch til din adsl. Det skal være en 10/100 mbit switch da dit modem/router eller hvad du har højest sansynlig er en 10 mbit enhed.

Kablerne skulle du gerne kunne købe i bilka også
Avatar billede danielp Nybegynder
18. marts 2002 - 22:17 #8
Jeg har set i switch med 5 porte i Bilka til 400 kr. Ville det ikke være et fint nok køb??
Avatar billede foodear Praktikant
18. marts 2002 - 22:18 #9
Jeg har i dag købt en Tekcomm switch i bilka (399.-)og jeg skal sige : den er ikke ret stor, men den virker fint her: TDC 256/128, 1 Win98, 1 WinMe, 1 Win2000 og en Mac OS 8.6
Avatar billede csuperman Nybegynder
18. marts 2002 - 22:18 #10
Bilka switchen er helt fin.

sbk>> Du har ret. Switchen/Hubben skal kunne tage 10 Mbit.
Sorry, glemte det lige i farten.
Avatar billede danielp Nybegynder
18. marts 2002 - 22:22 #11
Jeg kom lige til at tænke på noget.. Når jeg nu deler forbindelsen mellem de to computere, så siger det jo sig selv at de to vil dele forbindelsen mellem sig (50/50), men hvis den ene computer er slukket overføres så alle 100% til den anden computer???
Avatar billede foodear Praktikant
18. marts 2002 - 22:23 #12
Yes!
Avatar billede danielp Nybegynder
18. marts 2002 - 22:26 #13
Super!! Tak for alle svarene! Der er points til alle
Avatar billede grinderslev Praktikant
18. marts 2002 - 22:28 #14
Hmmm det siger faktisk ikke sig selv... nogle programmer er ret gode til at bruge båndbreden.... men hvis den ene maskine er offline, så har den anden hele båndbreden til rådighed.
Avatar billede foodear Praktikant
18. marts 2002 - 22:30 #15
Good luck med netværket..
/Foodear :)
Avatar billede grinderslev Praktikant
18. marts 2002 - 22:30 #16
Takker for point.

www.fotx.net/grinderslev
Avatar billede csuperman Nybegynder
18. marts 2002 - 22:31 #17
Takker. Og god fornøjelse med netværket.
/Csuperman.
Avatar billede valleystone Nybegynder
18. marts 2002 - 22:36 #18
Uanset hvad de kommer med af nye OSer er og bliver det åbenbart en sand plage at få et par pcere på netværk og internet
kæmper pt selv med orange router 2 pc i netværk. Nogen der har en kort opskrift på hur man gør, uden ens filer er en ren azaa gave bod?
Avatar billede skwat Praktikant
18. marts 2002 - 22:37 #19
En meget vigtig ting....
hvilket ADSL har du, hvis du har et og eller andet abskur USB adslmodem kan denne løsning godt give problemmer
Avatar billede danielp Nybegynder
19. marts 2002 - 20:01 #20
Hejsa!
Jeg ved godt at jeg har lukket spørgsmålet, men jeg har lige et hurtigt ekstra spørgsmål, vedr. netkortet som jeg skal sætte i min anden pc.
Kan det netkort som kan ses i Bilka Bladet bruges (tekComm) 89kr.???
Avatar billede grinderslev Praktikant
19. marts 2002 - 20:51 #21
Hvis det er til ethernet (IEEE802.3 eller IEEE802.3u) så skal det nok virke..
Avatar billede valleystone Nybegynder
19. marts 2002 - 22:50 #22
HURRA
Efter et par dage med tænders gnidsel kører mit netværk nu upåklageligt!!
TIPS:IPadresserne skal være forskellige/firewall slået fra/vælge deling af udvalgte filer. Min opkobling er Orange (!) 512/256, med router +  hub.
HUSK twisted cabe mellem hub og router og straight cable mellem PC og hub!Det var her jeg havde de største problemer.PC 1 winXP/ athlon 1800xp, PC 2 win98SE/ amd 350.
Det er bare SÅ fedt når det virker!!!!
Avatar billede grinderslev Praktikant
20. marts 2002 - 00:09 #23
Tillykke med det.... Rart når noget bare funker :-)