Avatar billede proxor Nybegynder
18. marts 2002 - 13:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Execute et program?

HVordan åbner man andre *.exe filer i delphi
Avatar billede stoney Nybegynder
18. marts 2002 - 13:26 #1
tilføj "shellapi" til uses

Shellexecute(Handle, 'OPEN', PChar('www.dinhjemmeside.dk'), nil, nil, SW_SHOW);

Shellexecute(Handle, 'OPEN', PChar('mailto:navn@firma.dk'), nil, nil, SW_SHOW);

eller

WinExec ('notepad.exe', SW_SHOWNORMAL)

Stoney
Avatar billede proxor Nybegynder
18. marts 2002 - 13:50 #2
okay hvad gør

shellexecute ...

indsætter den teksten

www.dinhjemmeside.dk

og mailto:navn@firma.dk

før den åbner notepad.exe?
og er der et sted jeg kan læse om shellexecute's parameter altså havd de er til :)
Avatar billede stoney Nybegynder
18. marts 2002 - 13:53 #3
erstat www.dinhjemmeside.dk med det program du vil starte
eller bare et filnavn mitbrev.doc

Stoney
Avatar billede snowball Novice
18. marts 2002 - 14:03 #4
stoney: Hvis der skal medtages parametre, så skal det stå i næste felt ! F.eks.

ShellExecute(Handle,'open',PChar('notepad.exe'),pchar('c:\test.txt'),pchar(''),SW_SHOWNORMAL);

Så altså den første er programmet man vil starte og den næste er de parametre den skal ha' !

Nedenstående vil derfor ikke virke !

ShellExecute(Handle,'open',PChar('notepad.exe test.txt'),pchar(''),pchar(''),SW_SHOWNORMAL);

Snowball
Avatar billede stoney Nybegynder
18. marts 2002 - 14:20 #5
snowball>>

hvis du bare skriver test.txt skal den da starte det program op
som er asscocieret med .txt og vise file  der i.

Stoney
Avatar billede snowball Novice
18. marts 2002 - 14:26 #6
Ja det er rigtigt nok, men jeg svarede på din "eller bare et filnavn mitbrev.doc" da det netop ikke vil virke med mindre man angiver dem hver for sig :)

Snowball
Avatar billede proxor Nybegynder
19. marts 2002 - 12:38 #7
ShellExecute(Handle,'open',PChar('notepad.exe'),pchar('c:\test.txt'),pchar(''),SW_SHOWNORMAL);

Åbner den her test.txt med notepad selv om notepad ikke er asscocieret med .txt

og skriver man bare

Shellexecute(Handle, 'OPEN', PChar('c:\test.txt'), nil, nil, SW_SHOW);

hvis man vil have den til at åbne med det asscocieret program
Avatar billede bosh Nybegynder
19. marts 2002 - 16:49 #8
Du kan finde mere information om shellexecute ved at slå shellexecute op i den medfølgende hjælpefil (Windows SDK)