Avatar billede conrad Nybegynder
18. marts 2002 - 13:16 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

graf representation i XML

Hvordan kan man representere en direted graf i xml?

Jeg mener hvordan kan man lave en fornuftig representation som er mulig at parse (vha Java) til en graf?

Avatar billede janegil Nybegynder
18. marts 2002 - 15:27 #1
Jeg vet ikke akkurat om XML er egnet til dét? XML trives med trær, ikke med rettede grafer. Men noe med å etterligne en relasjonsDBs representasjon av grafen. Et node-element som har en ID, og inneholder null eller flere pekere med rhver sin referanse til en node-id
<graf>
<node id="n1">
  <peker node-id="n1"/>
  <peker node-id="n2"/>
</node>
<node id="n2"/>
</graf>
Avatar billede conrad Nybegynder
20. marts 2002 - 09:12 #2
Ja, det var nogenlunde det jeg selv kom frem til. Eneste problem er bare at noderne så behøver et unikt id,men det kan man vel sætte sin parser til at ordne.

>>Janegil gider du lige svare så du kan få point?
Avatar billede janegil Nybegynder
20. marts 2002 - 09:24 #3
Ja, hvis ikke grafen din tilfeldigvis er et tre, så blir du nok nødt til å sette navn på nodene.

Hvor kommer grafen fra? Rett fra hjernen din, som så skal taste inn XML, eller fra en mere teknisk kilde?
Avatar billede conrad Nybegynder
20. marts 2002 - 09:27 #4
Grafen kommer fra et Fuzzy Cognitive Map. Der er ikke nogen start node i en sådan graf. Grafen er repræsenteret i Java og skal gemmes/hentes som XML