Avatar billede sux Nybegynder
17. marts 2002 - 10:28 Der er 12 kommentarer

Utræk unikke emner efter dato

Hejsa,

Jeg er ved at lave en forumoversigt og er derfor ved at koge en kode sammen, som viser de nyeste indlæg - og kun unikke emner, dvs ikke 2 ens indlæg i oversigten.

Jeg har forsøgt med denne kode, hvor man kan angive, hvor mange og hvor gamle emnerne skal være, men den vil ikke helt:

$result = mysql_query("SELECT * FROM forum ORDER BY emne, dato LIMIT $min_emner, $max_emner");
$emne="";
while($row = mysql_fetch_array($result)) {
  if ($row[emne]!=$emne) {
  $emne=$row[emne];
  print "<br><b>$emne</b><br>";
  }
Avatar billede tipsen Nybegynder
17. marts 2002 - 14:00 #1
limit bruger du til at bestemme hvor mange poster du vil have fra resultatsættet og hvorfra de skal starte!

Kig lidt nærmere på DISTINCT - den kan nok løse dit problem...
Avatar billede sux Nybegynder
17. marts 2002 - 14:08 #2
Yep, jeg ved godt at den ikke er helt fin i kanten ...
Avatar billede tipsen Nybegynder
17. marts 2002 - 14:12 #3
Prøv at give eksempel på kriterierne til de poster du vil udtrække - bare i almindelige ord!
Avatar billede sux Nybegynder
17. marts 2002 - 14:31 #4
Jeg vil hente:
- alle emner sorteret efter de nyeste først
- derefter sortere i emnerne så der kun er unikke emner i oversigten
- have muligheden for at vise ældre / nyere emner (LIMIT ?)
Avatar billede sux Nybegynder
17. marts 2002 - 14:33 #5
Så der ikke står
emne2: Ny cykel
emne1: Svar: Ole slår søren
emne1: Ole slår søren

Men istedet:
emne2: Ny cykel
emne1: Svar: Ole slår søren (eller bedre: Ole slår søren)
Avatar billede tipsen Nybegynder
17. marts 2002 - 16:11 #6
"SELECT * FROM forum GROUP BY emne ORDER BY dato DESC;"

burde klare de første to kriterier... - Dvs. maks. en pr. emne og sorteret efter dato...

Jeg er ikke helt sikker på, at det resterende er muligt, så længe du har alle dine data i samme tabel... - Jeg kan hvertfald ikke finde ud af det...
Avatar billede sux Nybegynder
17. marts 2002 - 18:30 #7
Okay ser lige på det!!
Avatar billede sux Nybegynder
17. marts 2002 - 19:04 #8
Hmm - den viser emnerne i den rækkefølge som det første indlæg i emnet er skrevet i ...
Avatar billede tipsen Nybegynder
17. marts 2002 - 19:45 #9
tjah... - det ætnkte jeg nok - jeg tror kun jeg kan finde ud af at løse problemstillingen, hvis du splitter tabellen op i to tabeller...
Avatar billede sux Nybegynder
17. marts 2002 - 20:01 #10
Okay...
Avatar billede sux Nybegynder
17. marts 2002 - 21:38 #11
Forresten ved du hvor meget sådan nogle tabeller fylder i kb i en database??
Altså fx en tabel med 6 poster og 1000 forskellige emner?
Avatar billede tipsen Nybegynder
17. marts 2002 - 21:53 #12
Jeg tror du kan regne et cirkatal ud ved at kigge i mysql-manualen og se hvor meget de forskellige felttyper bruger af hukommelse... - men så er der sikkert også noget komprimering...

Det afhænger selvfølgelig meget af hvilke data du har liggende i en post...