Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2000 - 10:58 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Fejl hvis man opretter 2 ens brugere !!!

Denne fejl kommer hvis man forsøger oprettet en bruger med samme navn - den er sat til at 2 e-mails ikke må være ens !!

------

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] The changes you requested to the table were not successful because they would create duplicate values in the index, primary key, or relationship. Change the data in the field or fields that contain duplicate data, remove the index, or redefine the index to permit duplicate entries and try again.

/info/add_user.asp, line 86

<%

    Dim stMode
    stMode = request("mode")

    Dim DirPath, MDBPath, DBPath, connect

    DirPath        =    Request.serverVariables("APPL_PHYSICAL_PATH")
    MDBPath        =    "../database/users.mdb"
    DBPath        =    Dirpath & MDBPath

    Set Connect    =    server.createobject("ADODB.connection")
    Connect.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & DBPath

    Dim browser
    browser = request.serverVariables("HTTP_USER_AGENT")

    If stMode = "addUser" then

        Dim stusername, stpost, stby, stcpr, stemail, stmobiltelefon

        stusername = request("userName")
        stemail = request("email")
      stpost = request("post")
      stby = request("by")
      stcpr = request("cpr")
      stemail = request("email")
      stmobiltelefon = request("mobiltelefon")

        Dim validateForm, username, email, by, post, cpr, mobiltelefon, nameCheck, checkNameRs, sqlCheckName

        validateForm = "validated"

      If len(stUserName) < 3 OR len(stUserName) > 20 then
            validateForm = "invalid"
            userName = "error"
        end if

        If len(stby) > 20 then
            validateForm = "invalid"
            by = "error"
        end if

        If len(stcpr) > 6 then
            validateForm = "invalid"
            by = "error"
      end if

      If len(stpost) > 4 then
            validateForm = "invalid"
            by = "error"
        end if

        If len(stmobiltelefon) > 8 then
            validateForm = "invalid"
            telefon = "error"
        end if

        If len(stemail) > 20 then
            validateForm = "invalid"
            email = "error"
        end if

        Set checkNameRs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")

        sqlCheckName = "SELECT [email] FROM tblUsers WHERE [email] = '" & stemail & "';"

        checkNameRs.Open sqlCheckName, Connect

        If not checkNameRs.eof then
            validateForm = "invalid"
            nameCheck = "error"
        end if

        If validateForm = "validated" then

            Dim sqlAddUser

            sqlAddUser = "INSERT INTO tblUsers ([username], [by], [Post], [Cpr], [mobiltelefon], [email]) VALUES('" & stusername & "', '" & stby & "',  '" & stpost & "',  '" & stcpr & "', '" & stmobiltelefon & "', '" & stemail & "') ;"

            connect.execute(sqlAddUser)

            validateForm = "validated"

        end if

%>
<HTML>
    <HEAD>
        <TITLE>Bruger oprettelse</TITLE>
        <STYLE>
            body {
            font-family: verdana;
            }

        </STYLE>
    </HEAD>
<BODY bgcolor="#000000" link="#808080" vlink="#808080" alink="#808080">

<CENTER>
<DIV CLASS="header"><b><u><font color="#FFFFFF" size="5">Info-mailkartotek</font></u></b></DIV>
<FORM NAME="frmUsers" METHOD="post">
<INPUT TYPE="hidden" NAME="mode" VALUE="addUser">
<TABLE BORDER="0">
    <tr>
        <TD>
            <b><font color="#FFFFFF">Fulde Navn:</font></b></TD>
        <TD <% if username = "error" then response.write "BGCOLOR=""red""" end if %> bgcolor="#808080" >
            <font color="#FFFFFF">
            <INPUT TYPE="text" NAME="username" size="21"></font></TD>

    </tr>
    <tr>
        <TD>
            <b><font color="#FFFFFF">Postnummer:</font></b></TD>
        <TD <% if by = "error" then response.write "BGCOLOR=""red""" end if %> bgcolor="#808080" >
            <font color="#FFFFFF">
            <INPUT TYPE="text" NAME="post" size="21"></font></TD>

    </tr>
    <tr>
        <TD>
            <b><font color="#FFFFFF">By:</font></b></TD>
        <TD <% if by = "error" then response.write "BGCOLOR=""red""" end if %> bgcolor="#808080" >
            <font color="#FFFFFF">
            <INPUT TYPE="text" NAME="by" size="21"></font></TD>

    </tr>
    <tr>
        <TD>
            <b><font color="#FFFFFF">Fødsels dato: ddmmaa&nbsp;</font></b></TD>
        <TD <% if by = "error" then response.write "BGCOLOR=""red""" end if %> bgcolor="#808080" >
            <font color="#FFFFFF">
            <INPUT TYPE="text" NAME="cpr" size="21"></font></TD>

    </tr>
    <tr>
        <TD>
            <b><font color="#FFFFFF">Mobiltelefon:</font></b></TD>
        <TD <% if telefon = "error" then response.write "BGCOLOR=""red""" end if %> bgcolor="#808080" >
            <font color="#FFFFFF">
            <INPUT TYPE="text" NAME="mobiltelefon" size="21"></font></TD>

    </tr>
    <tr>
        <TD>
            <b>
            <font color="#FFFFFF">
            E-mail:</font></b></TD>
        <TD <% if email = "error" then response.write "BGCOLOR=""red""" end if %> bgcolor="#808080" >
            <font color="#FFFFFF">
            <INPUT TYPE="text" NAME="email" <% if email <> "error" then response.write "VALUE=""" & stemail & """"%> size="21"></font></TD>

    </tr>
    <TR>
        <TD COLSPAN="2" ALIGN="right">
        <font color="#FFFFFF">
        <INPUT CLASS="botton"  TYPE="reset" VALUE="Slet">    <INPUT CLASS="botton"  TYPE="submit" VALUE="Opret"></font></TD>
    </TR>

</TABLE>
</FORM>
<%
    if validateForm = "invalid" then
        response.write "<FONT COLOR=""red""><B>"
        If userName = "error" then
            response.write "Brugernavnet skal værer mellem 3 og 20 bogstaver. <BR>"
        end if

      If by = "error" then
            response.write "By navn må maks være på 20 ciffer. <BR>"
        end if

        If post = "error" then
            response.write "Post nummer må maks være 4 ciffer. <BR>"
        end if

      If cpr = "error" then
            response.write "Der fejl i din fødsels dato den skal kun være de 6 første ciffre. Og det skal skrive således 121278 = 12 december 1978<BR>"
        end if

      If mobiltelefon = "error" then
            response.write "Mobiltelefon nummeret kan kun være 8 ciffer. <BR>"
        end if

        If email = "error" then
            response.write "E-mail adresse kun være på 20 ciffer. <BR>"
            elseif nameCheck = "error" then
                response.write "E-mail adressen er registret i forvejen - enten har du lavet en fejl eller så eksistere du i forvejen <BR>"
        end if

        response.write "</B></FONT>"

    end if
%>

</CENTER>

<%
connect.close
set connect = nothing
%>

</BODY>
</HTML>

Nogen er kan se fejlen ??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. juni 2000 - 11:47 #1
Prøv

    If not checkNameRs.bof then

i stedet for den med .eof - det virker totalt ulogisk på mig - og har altid gjort, at
"din" metode ikke burde virke.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. juni 2000 - 11:47 #2
(Læs mere i ASP in a Nutshell, O'Reilly, 1999, side 178-179.)
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2000 - 11:55 #3
erikjacobsen :

Den gav ikke pote - det har ingen effekt over hovedet !!

Andre der har et bud ???
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. juni 2000 - 12:13 #4
ok så prøv (det er ikke fordi jeg ligefrem ved hvad der sker.... hehe):

  if not (checkNameRs.bof or checkNameRs.eof) then
    validateForm = "invalid"
    ....

Men jeg ved ikke om det er dét. Resten af koden ser bare korrekt ud.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. juni 2000 - 12:47 #5
Forøvrigt: noget af en begrænsning med kun 20 tegn til en email. Jeg har mindst
én der er længere: xxxxxxxxx@xxxxxxxxxx.xxx    Ja, 24 tegn. 20 er alt for lidt.
Avatar billede mystico Nybegynder
06. juni 2000 - 12:51 #6
Ja jo måske det har du nok ret i !

Men det andet der løser ikke problmet :O(
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. juni 2000 - 12:56 #7
Ok, er der andre felter i tabellen, der er sat til at være index-felter, til ikke at måtte indeholde
dubletter? Og at det er derfor den brokker sig. (Den siger jo ikke noget om email, og du siger noget
om samme navn, ser jeg nu) Hvordan er username defineret??
Avatar billede nse Nybegynder
06. juni 2000 - 13:04 #8
Do While NOT RS.EOF
If  RS("Username") = request("Username") then Response.write("Bruger findes allerede")
Avatar billede runesoft Nybegynder
06. juni 2000 - 13:17 #9
Er email feltet din primary key i databasen? Hvis ikke, hvad er så?
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2000 - 13:19 #10
nse hmmm hvad mener du med det ?

den tjekker jo på email
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2000 - 13:22 #11
runesoft : det username der primary key
Avatar billede Slettet bruger
06. juni 2000 - 13:27 #12
hmm ja så kan jeg godt se fejlen !!

Takker for hjælpen !