Avatar billede rookie Nybegynder
06. juni 2000 - 08:44 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Udvidet tilbage-funktion :o)

Jeg sidder med en Intranetløsning, hvor brugeren ved hjælp af et enkelt klik på en knap skal kunne komme tilbage til den forrige side - MEN...

Ikke blot den forrige side i den aktuelle løsning, men den lige før brugeren kommer ind på den... Det kunne være et www-domæne, men det kunne også være et andet sted på serveren.

Et eksempel:

En bruger sidder og søger info på www.jubii.dk og kommer i tanke om, at han måske kunne finde det på Intranetløsningen - han skriver så adressen til Intranetsitet og søger rundt derinde(dvs. bladrer et uvist antal sider igennem)...men han kan ikke finde det han søger og trykker på en tilbage-knap og er tilbage på www.jubii.dk igen :o)

Kan det lade sig gøre? og hvis ikke, hvordan kan jeg evt. så løse det?

mvh rookie :o)
Avatar billede olebole Juniormester
06. juni 2000 - 08:59 #1
<ole>
    history.go(-2);
Går to skridt tilbage...osv.
/Vh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
06. juni 2000 - 09:03 #2
I virkeligheden hedder det:
    window.history.go(-2);

Eller du kan lave det som en funktion:

function goBack(howMuch) {
    window.history.go(howMuch);
}

...og så dit kald:

<a href="java script:goBack('-2')">Tilbage</a>
Avatar billede rookie Nybegynder
06. juni 2000 - 09:18 #3
olebole... Det er ikke sådan ;o) Hvad nu hvis vedkommende har været 5 sider igennem? eller 7???

Jeg kan ikke på forhånd vide, hvor mange klik en bruger laver - men et eller andet sted skal der gemmes url'en til den sidst besøgte side inden http://intranet/dette-site - forstår du? Hvis ikke så skriv gerne igen :o)

mvh rookie :o)
Avatar billede olebole Juniormester
06. juni 2000 - 09:25 #4
OK...Den sidste sides URL kan du - i dit første dokument (index.html...eller hvad det nu hedder) - tilgå med:
    var lastURL = document.referrer;
Den kan du så banke op i dit parent frameset, hvis du har sådan en - eller sætte en cookie på klienten.
/Vh
Avatar billede rookie Nybegynder
06. juni 2000 - 09:29 #5
*S* Ja, det lyder bedre :o)

Kan du hjælpe mig lidt med kodningen?

Altså, hvad skal der stå i index.html og hvad skal der stå omkring tilbage-knappen?

:o) rookie
Avatar billede rookie Nybegynder
06. juni 2000 - 09:31 #6
Jeg er ikke vanvittig god til javascript-syntax, så det må gerne være grundigt beskrevet, hvis det ikke er for besværligt? :o)

På forhånd tak :o)

mvh rookie :o)
Avatar billede olebole Juniormester
06. juni 2000 - 09:39 #7
Det kræver selvfølgelig, der kun er én indgang!
Ellers må du - på alle dine sider - kunne spørge:
    if (document.referrer.indexOf('ditDomæne.dk')<0) { sæt en cookie med en tæller: var count = 1 }
...altså, hvis bruger kommer udefra, så sæt en tæller=1.
Lige efter kan du så spørge, om cookien og lægge én til værdien - for derefter at sætte cookien igen med den nye værdi.
Når du så på et tidspunkt vil tilbage, kan du spørge om tælleren i cookiens værdi og gå det antal trin tilbage.
Avatar billede olebole Juniormester
06. juni 2000 - 09:41 #8
To spørgsmål:
Har du mange 'indgange' eller en enkelt index-side?
Er sitet bygget i et frameset?
Avatar billede rookie Nybegynder
06. juni 2000 - 09:47 #9
sitet er bygge op i et frameset :o) kun én indgang...

kan du være mere præcis? as in "cut and paste"-præcis? *S*

venligst rookie :o)
Avatar billede olebole Juniormester
06. juni 2000 - 12:33 #10
I dit frameset skriver du:

<script language="JavaScript"><!--

var lastURL = "ditDomæne.dk";
if (document.referrer.indexOf(lastURL) != -1) {
    var lastURL = document.referrer;
}else{
    var lastURL = "http://www."+lastURL+"/StienTil Dit Dokument";
}

// -->
</script>

I dine documenters body kan du så have et link tilbage (til index-siden, hvis man kommer 'indefra' og til sidste side før sitet, hvis man kommer 'udefra'):

<a href="java script:window.location='parent.lastURL';">Til start</a>

Så vil jeg da tro, det virker...Prøv! ;-)
/Vh
Avatar billede olebole Juniormester
06. juni 2000 - 12:39 #11
Egentlig:
    <a href="java script:window.location.href='parent.lastURL';">Til start</a>
Avatar billede rookie Nybegynder
06. juni 2000 - 13:41 #12
*S* Tak for idéen :o)

Jeg har en index.html (som indeholder frameset'et) - her har jeg plantet selve scriptet nu...

Så har jeg en frame-fil (head.html) hvor jeg skal bruge det link (<a href="java script:window.location.href='parent.lastURL';">Til start</a>)

Men det går jo ikke...den kan ikke finde scriptet, da det jo ligger i index.html...

Hvordan så? :o(

rookie
Avatar billede olebole Juniormester
06. juni 2000 - 15:07 #13
Hvad sker der, hvis du laver dette link:
<a href="java script:alert(parent.lastURL);">Sig mig lige engang...</a>