Avatar billede kingofthenight Nybegynder
14. marts 2002 - 18:52 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

asp eller php???

hvis man skal vælge hvad er så bedst??
asp eller php???
Avatar billede otis Nybegynder
14. marts 2002 - 18:53 #1
php -men det hører du nok fra mange
Avatar billede western-amigo Nybegynder
14. marts 2002 - 18:53 #2
PHP er sværest at lære men kan flest funktioner

Asp er lettere at lære
Avatar billede otis Nybegynder
14. marts 2002 - 18:53 #3
Fra den lyse side: php overskueligt og gratis i modsætning til asp
Avatar billede kingofthenight Nybegynder
14. marts 2002 - 18:54 #4
og kan man lave php med dreamwaever??
Avatar billede western-amigo Nybegynder
14. marts 2002 - 18:56 #5
Ja du kan godt lave php med dreamweaver, hvis du går ind i html mode :)

Otis>>>Er asp da ikke gratis ?
Avatar billede master_nemo Nybegynder
14. marts 2002 - 18:57 #6
nej du kan ikke lave php med DW, men jeg er også selv startet på php, og det er klar federe end asp, man skal bare lige fortå ideen ved det, da det er helt anderledes end asp, jeg har læst artiklerne på www.webcafe.dk som har hjulpet mg en del :D
Avatar billede master_nemo Nybegynder
14. marts 2002 - 18:59 #7
altså king, php er ikke noget indbygget i DW, men i html mode kan du selvfølgelig godt lave det :D
otis>> TROR han mener at acces (som er det mest brugte sammen med asp) ikke er gratis eller???
Avatar billede kingofthenight Nybegynder
14. marts 2002 - 18:59 #8
master memo>>>> jeg sidder selv og læser på www.webcafe.dk men hvor lang tid tog det dig???
Avatar billede kingofthenight Nybegynder
14. marts 2002 - 18:59 #9
altså hvor lang tid tog det dig at  lære????
Avatar billede western-amigo Nybegynder
14. marts 2002 - 18:59 #10
Du kan godt lave php med dreamweaver :<(
Avatar billede kingofthenight Nybegynder
14. marts 2002 - 19:00 #11
kan man så også lave det med fp???
Avatar billede mr_white Nybegynder
14. marts 2002 - 19:01 #12
Det er vist noget der minder meget om et religions spørgsmål. Grundlæggende kan man sige at de umiddelbart kan mange af de samme ting. PHP har self den fordel at det er gratis. Men i den virklige verden vil dit valg komme til at vælge ud fra hvilke systemer du har til rådighed, hvad du kan osv.

Men jeg vil dog våge at påstå at asp.net har nogle features om gør det temmeligt overlegent i forhold til php. Men i de fleste tilfælde (dvs. alle små hygge kodere der sidder og nørder i deres fritid) så er det reelt rimligt ligemeget. Pga det ikke er noget de vil få brug for.

Hygge
Hvid
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2002 - 19:03 #13
Prøv www.phpedit.com, hvis du mangler en editor til PHP.
Avatar billede invisibleman Nybegynder
14. marts 2002 - 19:03 #14
"Men jeg vil dog våge at påstå at asp.net har nogle features om gør det temmeligt overlegent i forhold til php."

Definér "overlegent".

At få en form/felt til at runat="server" er ren dovenskab ...
Avatar billede invisibleman Nybegynder
14. marts 2002 - 19:08 #15
Jeg kan selv ASP og PHP på fingrene, men foretrækker PHP af flere grunde:

1. Det er mere logisk struktureret.
2. Det kører perfekt på Apache og kræver ikke at serveren skal genstartes en gang i mellem for at frigøre RAM .. det gør IIS.
3. PHP er nemmere med mange ting:

  Fil håndtering
  Socket forbindelser
  Database forbindelser (primært MySQL)
  Form felter bliver, for det meste, returneret som en variabel med feltets navn.

4. PHP's arsenal af meget nyttige array funktioner, så som sortering af arrays. Både normal og natural (1, 10, 2, 3 - normal. 1, 2, 3, 10 - natural)

+ mange flere