Avatar billede mhs Nybegynder
14. marts 2002 - 13:56 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Æ Ø Å sortering

Når jeg henter data fra min database og vil have med sorteret med "order by", kan jeg ikke få Æ, Ø og Å til at komme i alfabetisk rækkefølge, feks kommer Å lige efter A (A Å B C D....)
Har ændret i databaseopsætning til dansk, men får så følgende fejl:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Selected collating sequence not supported by the operating system.

jeg bruger Personal Web Server, kan det have noget med det at gøre
Jeg har følgende kode:
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath ("database/leksikon.mdb")

strSQL = "Select * "
    strSQL = strSQL & "FROM Fisk "
    strSQL = strSQL & "Where Fiskenavn_" & sprog & " LIKE '" & bogstav & "%'"
    strSQL = strSQL & "Order by Fiskenavn_" & sprog

  set ObjRS = Conn.execute(strSQL)
Avatar billede coltau Juniormester
14. marts 2002 - 14:11 #1
Sorteringsrækkefølgende skal ændres i databasen altså Access. Den kan ikke ændres i ASP eller ODBC mv.

Gør følgende:

Klik på Indstillinger i menuen Funktioner.
Klik på fanen Generelt.
Klik på det ønskede sprog i boksen Sorteringsrækkefølge for nye databaser.
Denne indstilling gælder kun nye tabeller derfor skal du vælge komprimering af database bagefter.

Du kan garanteret ikke finde Dansk. Det er en af grundene til at Access ikke er særlig brugbart.
Avatar billede sylvester1 Nybegynder
14. marts 2002 - 18:31 #2
Du kan prøve at sætte det her ind i toppen af dokumentet... Er ikke sikker på det virker, men det kunne være:

<%
SetLocale(1030)
%>

Den ændrer din webservers settings til de danske, herunder sprog, og datoformater, tal mm.