Avatar billede landesman Nybegynder
13. marts 2002 - 16:18 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Kompensere for scrollbars

Hej...
Jeg har lavet en hjemmeside i Frontpage. Jeg har brugt frames, dvs jeg har siden delt lodret op i to.
MEN, jeg får jo disse scrollbars i den nederste frame og så passer indholdet i den øverste frame ikke med indholdet i den nederste.
Begge sider er centreret.
Er der en måde at kompensere for dette ?
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
13. marts 2002 - 16:21 #1
kan du ikke benytte en scroll=no
eller er det mig der ikke forstår spørgsmålet
MC
Avatar billede landesman Nybegynder
13. marts 2002 - 16:38 #2
Hej mc.Lucifer

Det der problemet at den øverste frame er uden scroll bars, mens den nederste bliver nødt til at have det, da ikke alle sider kan vises komplet i browseren.
Kan man måske sætte venstre margin til bredden af scrollbaren og stadig holde siden centreret ?
Avatar billede francke Nybegynder
13. marts 2002 - 17:39 #3
Har du sat det i rammer? Så er det nemmere at styre bredden!!
Avatar billede landesman Nybegynder
13. marts 2002 - 17:44 #4
Ja det hele er sat op i tabeller.
Avatar billede johanna Nybegynder
13. marts 2002 - 18:00 #5
Flet nogle celler, og læg en ny ramme ind i de (flettede celler), det bliver meget nemmere for dig, at styre på denne måde... og det ødelægger ikke bredde/længdeforhold.... medmindre du fjumrer helt vildt... -næsten umuligt vil jeg sige.
Avatar billede francke Nybegynder
13. marts 2002 - 18:04 #6
H-klik på rammerne og vælg samme bredde for dem alle!
Så er der squ ikke noget der kan falde uden for!!
Avatar billede landesman Nybegynder
13. marts 2002 - 18:09 #7
Jeg tror lige jeg gentager spgs. :)
Siden er lavet i frames. En top frame til navigation og en bundramme til sidevisning. Den øverste frame er uden scrollbars den nederste er med scrollbars. Det betyder så at den øverste side er forskubbet til højre med samme bredde som scrollbaren. Kan man rette det på en eller anden fiks måde.
Avatar billede francke Nybegynder
13. marts 2002 - 18:12 #8
Har ikke et link??
Avatar billede cdc Novice
13. marts 2002 - 18:15 #9
Har du lavet tabellerne/cellerne i % el. px ? Hvis de er i %, kommer problemet da den bruger 100% af skermen, men da skærmen pluselig skal bruge en scroll, bliver skærmfladen det mindre.
Den bedste måde at holde den helt fast på med frames, er at lave en frame med tre kolonner, hvor højre & venstre er 2 px i breden og centerframe hvor du har din egen frame i er *.
Sig til hvis du skal have et eksempel......

/cdc
Avatar billede landesman Nybegynder
13. marts 2002 - 18:16 #10
Hej francke
Desværre ikke. Den er ikke uploaded endnu og er simpelthen langt fra færdig. Hvad ville der ske hvis man satte venstre side margin til x antal pixels men stadig lod siden være centreret. Kan man det ?
Avatar billede francke Nybegynder
13. marts 2002 - 18:22 #11
Der er vist en løsning fra /cdc !!  :=)
Avatar billede landesman Nybegynder
13. marts 2002 - 18:23 #12
Hej cdc
Ja jeg kommer nok til at skal have et eksempl.
Min side består faktisk kun af een tabel i hver frame, som så er delt op i celler.
Avatar billede cdc Novice
13. marts 2002 - 18:40 #13
Du laver denne som en ny side, og smækker din egen frame der hedder f.eks index.htm ind i der jeg har skrevet din_frame.htm. Hvis din side hedder index, skal den omdøbes til noget andet til f.eks maindoc.

Den nye her kalder du så index.htm

<html>
<head>
<title>Din Index side</title>
</head>
<frameset cols="2,*,2" framespacing="0" frameborder="0" border="0">
  <frame name="leftFrame" src="tomside.htm" scrolling="no">
  <frame name="mainDoc" src="din_frame.html" scrolling="no" target="mainFrame">
  <frame name="rightFrame" src="tomside.htm" scrolling="no">
  <noframes>
  </noframes>
</frameset>
</html>
Avatar billede hr Nybegynder
20. marts 2002 - 20:49 #14
du har sikkert indholdet i topframe i tabel. Sæt right-margin = 10, så passer det nogenlunde med din forskydning (scrollbar)