Avatar billede range Nybegynder
13. marts 2002 - 14:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Package Algorithm

Hejsa ...
Jeg anvender pakken algorithm og algorithmic i et dokument. Her ønsker jeg at kunne få centreret de algortimer, som jeg skriver ind. Nogen der har en idé til hvorledes jeg gør det?

/range
http://www.range.dk
Avatar billede range Nybegynder
13. marts 2002 - 14:52 #1
I toppen bruger jeg:

\usepackage{algorithmic}
\usepackage[plain,chapter]{algorithm}
\floatname{algorithm}{Algoritme}

og i selve dokumentet er det noget i stil med:

\begin{algorithm}
    \caption{Et eller andet}\label{enlabel}
\end{algorithm}
\begin{scriptsize}
\begin{algorithmic}
    \REQUIRE{...}
    \WHILE {$s$ ikke tom}
      \STATE $p \leftarrow s_{sort}.$pop()
      \STATE $s \leftarrow p$.oprindelsesstak()
      \STATE $s$.push($p$)
    \ENDWHILE
\end{algorithmic}
\end{scriptsize}
\vspace{0.5cm}

Jeg kan ikke lige se hvor jeg skal centrere det.
/range
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. marts 2002 - 14:58 #2
Du er vel nødt til at putte det i en box, og så centrere boxen.
Nå ja, jeg ved jo egentlig mest om LaTeX, så....
Avatar billede range Nybegynder
13. marts 2002 - 15:06 #3
Jeps ... Det er egentlig også LaTeX jeg skiver i :-) Jeg vil prøve at sætte det i en boks og så prøve at centrere den.

Skriver lige når jeg har prøvet (og hvad jeg har prøvet).

/range
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. marts 2002 - 15:09 #4
Nå, ja, du har jo bare ikke \documentclass med. Noget i retning af
dette, men - problemet er vel at du skal skrive størrelsen, og det
er lidt urimeligt (jeg har ikke den pakke du bruger instalelret)

\begin{quote}
\begin{center}
\begin{minipage}{4cm}
kjsdf skh ksjfh skjfh kshf skjh skjfh skjfh skjfh skjhf ksjhf ksjfh ksjfh
kjshdf ksjhf skjhf skjfh skjhf ksjfh ksjhf ksjhf
kjhsd fkjshf ksjhf ksjhf ksjhf ksjh f
kjsh fksjh fksjhf kjshf ksjhf ksjhf ksjh fskhf
kj fksjh fksjhf ksjh fksjhf s
ksjfh skjhf skjfh ksjfh
ksjhdf ksjhf ksjf
kjsdh fksjhf ksjh f
\end{minipage}
\end{center}
\end{quote}
Avatar billede range Nybegynder
13. marts 2002 - 16:05 #5
Det har jeg prøvet ... det virker hvis jeg fjerner linierne

\begin{algorithm}
    \caption{Et eller andet}\label{enlabel}
\end{algorithm}

og sætter dem uden for boksen. Jeg takker fo hjælpen - hvis du (erikjacobsen) vil have nogle point, så skal du lige post'e et svar.

/range
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. marts 2002 - 19:09 #6
Ja, ok - det er rart at se anvendelse af LaTex. Desværre er
det mod "Company Policy" at bruge det på min arbejdsplads.
Avatar billede range Nybegynder
13. marts 2002 - 19:19 #7
Ævda - det er sq ikke fedt at være henvist til noget andet ... Jeg må indrømme at jeg har ikke set nogen form for tekstbehandling, hvor det er så nemt at skrive matematik og hvor det samtidig er så konsistent som LaTeX. P.T. sidder jeg og skriver speciale og det er på en gammel PII 300. Her kan jeg uden problemer have 100+ sider fyldt med formler og figure - det er endnu en grund til at jeg synes LaTeX det godt.

Btw. jeg fandt ikke lige ud af hvorfor du brugte 'quote' i din løsning. Den laver vel bare et passende indryk, så man kan se at det er et citet?!?

/range
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. marts 2002 - 19:33 #8
Mit og min kones specialer, med masser af dejlige matematiske
symboler, kom til verden på en 40 MHz maskine med 4 eller 8
MB Ram. Nej, 'quote' er ligegyldigt ...