Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
13. marts 2002 - 13:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

list() = split() problem

Jeg savner hjælp til at få dette til at virke:

list($var1, $var2, $var3) = split('???', 'xxx yyy "zzz"');
Her skal $var1 være "xxx", $var2 skal være "yyy" og $var3 skal være "zzz"

Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. marts 2002 - 14:02 #1
list($var1, $var2, $var3) = split(' ', 'xxx yyy "zzz"');

?? Er det havd du mener?
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
13. marts 2002 - 14:05 #2
Problemet er at zzz kan indeholde mellemrum, så opgaven burde være:

list($var1, $var2, $var3) = split('???', 'xxx yyy "zz z"');
$var1 være blive "xxx", $var2 skal blive "yyy" og $var3 skal blive "zz z"

Jeg har forsøgt med preg_split istedet, med lidt bedre held, men jeg har ikke
fundet løsningen endnu....
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
13. marts 2002 - 14:08 #3
Det er ikke nogen hemmelighed at det er en webserver logfil jeg vil splitte, og det er UA-feltet der giver bøwl, da det indeholder mellemrum
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. marts 2002 - 14:08 #4
Hmm, hvad med om du nu gjorde dig den ulejlighed at
skrive et ordentlig spørgsmål? Nu kommer du vel også
og siger, at der kan være mere end 3 variabler, og at det
ikke nødvendigvis er den sidste, der kan indeholde "....." med
mellemrum. Så hvad er *præcist* dit problem?
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
13. marts 2002 - 14:13 #5
Der ER mere end 3 variable, men det er ikke antallet der er problemet.
Når bare jeg har fundet SYSTEMET er resten let nok

Så løsning af nedenstående er fint nok.
list($var1, $var2, $var3) = split('???', 'xxx yyy "zz z"'); // evt preg_split()

Du kan godt antage at felt 1 og 2 IKKE indeholder mellemrum, men at felt 3 KAN indeholde mellemrum.
Til gengæld ved du også at felt 3 ALTID er omkredset af "
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. marts 2002 - 14:19 #6
En log fil - jamen lad os så tage et realistisk eksempel. Din linie kan
måske se lidt anderledes ud:

$linie='80.196.245.165 - - [02/Mar/2002:04:06:49 -0600] "GET /fotx/skwat HTTP/1.1" 302 5 "http://fotx.net/skwat" "Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.01; Windows NT 5.0)"';

if (eregi('^([^ ]+) ([^ ]+) ([^ ]+) \[([^]]+)\] "([^"]+)" ([0-9]+) ([0-9]+) "([^"]+)" "([^"]+)"$',$linie,$reg)) {
    $ip=$reg[1];
    $user=$reg[2];
    $pass=$reg[3];
    $time=$reg[4];
    $url=$reg[5];
    $code=$reg[6];
    $size=$reg[7];
    $ref=$reg[8];
    $ua=$reg[9];

    print "$ip $ref $ua<br>";
} else {
    print "Forkert linie<br>";
}
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. marts 2002 - 14:24 #7
Ups, reg[3] er $user og $reg[2] er hostnavn....
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
13. marts 2002 - 14:24 #8
Takker
Avatar billede henrik_ffc Nybegynder
13. marts 2002 - 14:26 #9
$reg[2] ER user
$reg[3] er ident
hostnavn gemmes ikke (udover IP eller hvis serveren selv slår det op)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
13. marts 2002 - 14:34 #10
Det er jo formentlig rigtigt - men det afhænger nu af serveren.
Der er vel ingen der slår hostnavnet op nu om dage .... jeg *har*
prøvet - det tog sin tid....