Avatar billede df_n Nybegynder
12. marts 2002 - 22:39 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

bash history

er der ikke en måde at søge i bash history
som i ksh (esc k /søgeord)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
12. marts 2002 - 23:06 #1
cat .bash_history |grep søgeord
Avatar billede df_n Nybegynder
13. marts 2002 - 00:36 #2
ja...
men er der ikke en jef direkte kan bruge og så eks trykke n (for næste)
lige som i ksh, den er nemlig fed
Avatar billede thomasledet Nybegynder
13. marts 2002 - 07:47 #3
ikke mig bekendt... men det skal jeg ikke kunne sige - har aldrig skulle bruge en sådan funktion...

ellers kan du jo også bare åbne filen i en editor som fx nano eller pico... her vil du i hvert fald kunne trykke "next"
Avatar billede peter_m Nybegynder
13. marts 2002 - 08:28 #4
Der findes en history kommando du kan bruge den lister kun indhold men der er nogle muligheder med denne.

f.eks

#!/bin/bash
history | grep $1
exit

Dette script kan du kalde find_hist og bruge parameter 1 til at søge med.
Avatar billede df_n Nybegynder
13. marts 2002 - 15:45 #5
det er slet ikke det jage har brug for

det er hvis jeg sidder i komando linien og ved at jeg tidligere har brugt en komando. så kan jeg i ksh (eks) trykke: esc k og så /.configure --with
så kommer den sidste komando jeg har brugt der starter med .configure frem så jeg bare kan trykke enter så kører den igen hvis jeg så trykker "n" så går den endu en gang tilbage i history
Avatar billede df_n Nybegynder
13. marts 2002 - 15:46 #6
lige som at søge i vi
Avatar billede kivl Nybegynder
15. marts 2002 - 00:56 #7
Du kan trykke CTRL-R og derefter skrive noget af den kommando, som du har skrevet før - det vil give dig tidligere kommandoer fra .bash_history. Du kan også bruge ! foran noget af navnet, hvis du fx. har brugt en kommando der hedder: "ncftp -u someuser -P someport somewhere" og gerne ville ha' den frem, kan du skrive !nc (eller mere), og så skriver den det som passer, som sidst er blevet skrevet af dig - hvis du forstår hvad jeg mener.
Avatar billede df_n Nybegynder
16. marts 2002 - 19:14 #8
<kivl> precist den jeg leder efter ...
Avatar billede kivl Nybegynder
16. marts 2002 - 22:12 #9
Det lyder godt :)