Avatar billede faroxxx Nybegynder
12. marts 2002 - 21:59 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

harddisk køre konstant

Hej kan jeg få hjælp med min harddisk den køre i 1-2 min. nogen gang uden at jeg laver nogel.
Avatar billede xzxzx Nybegynder
12. marts 2002 - 22:01 #1
Og problemmet består i?
Avatar billede faroxxx Nybegynder
12. marts 2002 - 22:04 #2
hvad mener du problemmet består i mener du os system ?
Harddisken kører i fulde omdregninger i nogle minuter uden at jeg laver noget ved computeren
Avatar billede carstengp Nybegynder
12. marts 2002 - 22:11 #3
Her er en mulighed....

Gå til:
kontrol panel/system/enhedshåndtering/diskdrev
dobbeltklik på din harddisk og vælg indstillinger.
sæt hak i DMA option og tryk ok - genstart maskinen.

Hvis du ikke har mulighed for at vælge DMA, skal du muligvis installere driverne til bundkortet.
Avatar billede summer Mester
12. marts 2002 - 22:34 #4
Jeg kan ikke se problemet har noget med DMA at gøre. Denne funktion forøger jo hastigheden mellem RAM og HHD:
http://www.mkdata.dk/pctutor/software/20a.htm
Avatar billede summer Mester
12. marts 2002 - 22:45 #5
Prøv at se i Start> Kør> msconfig om du har et program der kører i baggrunden. En anden ting. Windows foretager faktisk nogle automatiske justeringer og reperation, når HHD'en hviler. Jeg har godt nok aldrig været ude for, at den kører for fuld damp i 1-2 min.
Hvilken win.ver. kører du med?
Avatar billede faroxxx Nybegynder
13. marts 2002 - 00:15 #6
windows ME dansk
jeg vil test DMA først og håber på den virker
tak for tip jeg skal nok give point til jer alle sammen
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
13. marts 2002 - 00:23 #7
kør scandisk og defragmenter!
og sæt evt. pagefilen til min.og max 300MB! (gøres FØR du defrag)
Avatar billede faroxxx Nybegynder
13. marts 2002 - 10:55 #8
jeg har prøvet med DMA den virker ikke :( men tak for hjælp
pagefilen ? hvor kan jeg se den eller hvor kan jeg find indstilling på den
Avatar billede mcfrede Nybegynder
13. marts 2002 - 12:18 #9
Jeg tror dit problem kan grunde i at du har for lidt ram og at harddisken derfor benytter sig meget af din swapfil. Hvis dette er tilfældet bør du nok som nævnt ovenfor sætte swapfilen til en fast størrelse, da windows ellers kan finde på at ændre dens størrelse med jævne mellemrum. Der er dog ellers intet unormalt i at harddisken kører selvom du ikke umiddelbart laver noget på din maskine, Det kan meget vel være windows der rydder op i din swapfil.
Hvis du ikke har så meget ram, burde du måske overveje at købe en klods mere, så behøver windows ikke nær så stor en swapfil.
Ellers ved jeg ikke umiddelbart hvad det kan skyldes.
Avatar billede mcfrede Nybegynder
13. marts 2002 - 12:23 #10
Du kan ændre dine pagefile-indstillinger med et program der hedder cacheman (det er nok det letteste for begyndere) eller du kan gøre det direkte gennem windows, men jeg kan desværre ikke helt huske hvordan (det burde kunne lade sig gøre gennem systemindstillingerne (hvor du for øvrigt altid bør sætte din computer som netværksserver)).
Avatar billede don_migo Nybegynder
13. marts 2002 - 16:57 #11
Hvis problemet er at de larmer, vil jeg nok foreslå at du isolererer din harddisk.
[Lemling]Dansing_Wolf.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
14. marts 2002 - 20:00 #12
takker for point!