Avatar billede pablo Nybegynder
12. marts 2002 - 13:12 Der er 9 kommentarer

Semikolon-separeret fil i Excel

Jeg har et problem når jeg laver en semikolonsepareret fil. Jeg kan godt lave selve filen adskilt med semikolon, men når jeg åbner den i Excel, så skriver den bare alle kolonnerne i én Excel-kolonne.

Excel kan ikke finde ud af at skille ved semikolonnet i min fil?!

Er der nogen der har en anelse om hvorfor?

Set op = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set fil = op.CreateTextFile (uppath_import & "/eksport.csv", true, false)

fil.writeline "firstname;lastname;companyname;address;address2;zipcode;city"

Do while NOT objRS.EOF
    fil.writeline objRS("colFirstName") & ";" & objRS("colLastName") & ";" & objRS("colVirksomhed_kunde") & ";" & objRS("colAddress") & ";" & objRS("colAddress2") & ";" & objRS("colPost") & ";" & objRS("colBynavn")
    objRS.MoveNext
Loop

fil.close

Avatar billede coltau Juniormester
12. marts 2002 - 13:15 #1
Ja du skal have " omkring de enkelte felter:
Ikke sådan:
fil.writeline "firstname;lastname;companyname;address;address2;zipcode;city"
men sådan:
fil.writeline "firstname"";""lastname"";""companyname"";""address"";""address2"";""zipcode"";""city"
og lige sådan i den næste writeline
Avatar billede coltau Juniormester
12. marts 2002 - 13:15 #2
fil.writeline objRS("colFirstName") & "";"" & objRS("colLastName") & "";"" & objRS("colVirksomhed_kunde") & "";"" & objRS("colAddress") & "";"" & objRS("colAddress2") & "";"" & objRS("colPost") & "";"" & objRS("colBynavn")
Avatar billede pablo Nybegynder
12. marts 2002 - 13:21 #3
Hmm.. Så skriver den bare "firstname";"lastname"  osv., og stadig i samme linie i Excel?!
Avatar billede pablo Nybegynder
12. marts 2002 - 13:23 #4
..sorry i samme kolonne. Den gemmer bare selve anførselstegnene med...
Avatar billede rou Nybegynder
12. marts 2002 - 13:24 #5
Office XP excel skal ikke have anførselstegn med, FYI.
Avatar billede coltau Juniormester
12. marts 2002 - 13:32 #6
Når du åbner filen i excel skal du igennem en menu, hvor du angiver filformatet.
Vi arbejder med semikolonfiler i Excel hver dag og det nemmeste format er:

"felt";"fel2";"fel3"
Avatar billede pablo Nybegynder
12. marts 2002 - 13:33 #7
Kan det have noget med den måde jeg initialiserer filen på:

Set fil = op.CreateTextFile (uppath_import & "/eksport.csv", true, false)

..måske noget med det TRUE eller FALSE der gør et eller andet? Jeg syntes jeg har prøvet nærmest alt, men jeg kan ikke få det til at fungere :(
Avatar billede kratluskeren Nybegynder
10. oktober 2003 - 23:35 #8
har samme problem, har du fundet en løsning?  vil gerne give points for den :)
Avatar billede CLN000 Nybegynder
19. december 2012 - 13:03 #9
Er der nogen som har svaret på dette spørgsmål? . Jeg kunne godt bruge jeres hjælp..

Jeg er dog ikke ind til den metode i snakker om med at gemme filerne.

jeg er interesseret i at få løsningen til hvordan man kan åbne filerne hver gang via excel og den så skriver det korrekt.