Avatar billede 2001stausholm Nybegynder
12. marts 2002 - 10:37 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

DVD - DVD

Hvordan kan jeg lave backup af en DVD film.
Det jeg efterspørger er et program der virker som CloneCD, bare til en DVD-brænder. Brænderen er en Pironeer A03.

/Jesper
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2002 - 10:59 #1
Det kan man ikke, medmindre det er en DVD du selv har brændt. Det lyder som om det er en film du vil kopiere? Det har selskaberne vist taget højde for.
Avatar billede keysersoze Guru
12. marts 2002 - 11:00 #2
allerførst skal du jo have en dvd-brænder for at kunne lave en dvd-kopi - eneste anden mulighed er at lave det som divx så det kan ligge på en almindelig cd-skive...

dog er det ulovligt at tage kopi af sine film - det er kun musik det er blevet lovligt at tage backup af til sig selv (jf www.koda.dk)

lidt mere info kan du finde på www.divxit.dk
Avatar billede dribble Nybegynder
12. marts 2002 - 11:01 #3
hehe....elllers nice formuleret, du fik det jo næsten til at lyde lovligt :O)

backup af min DVD.....ROFL
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2002 - 08:37 #4
keysersoze> Det med at det kun er musik der er blevet lovligt er ikke sandt. Det er både film og musik. (også jf www.koda.dk)
Avatar billede keysersoze Guru
13. marts 2002 - 09:21 #5
er det noget du har på skrift fra koda? jeg har haft en korrespondance med en fra koda via email - og han forklarer, at det faktisk ikke engang er lovligt at låne film ud!

citat: "Efter ophavsretsloevns § 19 må et eksemplar af et værk, som med ophavsmandens samtykke er solgt eller på anden måde overdraget til andre, spredes videre. Det ikke er tilladt at udlåne filmværker, jf. § 19, stk. 3, hvorfor en kopi af en lånt dvd eller vhs ikke kan må foretages, da det forudsatte lovlige forlæg. En kopi til personligt brug (dvd) eller privat brug (vhs) må på denne baggrund ikke foretages."
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2002 - 12:03 #6
Følgende citater er taget fra KODA's eget website:

"Kunstnerne har måttet accepteret en lovændring, der gør "gratist-kopiering" af musik og film lovlig. Vi må låne original musik og film af vores venner, arbejdskolleger eller på biblioteket. Og vi må helt lovligt tage en kopi af det."

"Men befolkningen kan ikke forstå, at det er tilladt at låne venners/kollegers/bibliotekers cd- og dvd-samling og kopierer den på digitale medier."

Så bliver reglerne vist ikke tydeligere. Citaterne er taget fra www.koda.dk/usr/koda/kodaweb.nsf/sider/nyhed_nyheder_kopiering.

Jeg har netop fået svar på en e-mail jeg sendte til KODA, for at få slået 100% fast hvordan lovgivningen skal tolkes. Her er det svar jeg fik tilbage:

Hej Mikkel Jensen

Som det fremgår af vores hjemmeside må man gerne tage en kopi til personlig brug af en eksemplar, man har lånt fra enten en kollega eller fra biblioteket.

En hvilken som helst kopiering eller udnyttelse af et ophavsretligt beskyttet værk forudsætter som udgangspunkt rettighedshavernes tilladelse i henhold til ophavsretslovens § 2.

Efter ophavsretslovens § 12, stk. 2, nr. 5 er det tilladt at lave en kopi til personligt brug uden rettighedshavernes tilladelse. Herved forstås en kopiering af et eksemplar til personlig brug inden for husstanden. Dette gælder under forudsætning af, at det, der kopieres fra, er et lovligt eksemplar (eller fremførelse), jf. ophavsretslovens § 11, stk. 3.

Tankegangen i bestemmelsen er, at kilden der kopieres fra er uden betydning (bortset fra at den skal være lovlig), hvorimod det som primært er afskåret er enhver form for distribution af kopier udenfor husstanden. Det er helt utvivlsomt, at adgangen til kopiering ikke forudsætter, at man ejer det originale eksemplar der kopieres fra.

Endvidere bemærkes, at det ikke er tilladt at få medhjælp til kopieringen (medmindre der er tale om medhjælp fra husstanden) - man må således ikke få en bekendt til at hjælpe sig.

Jeg håber, at ovennævnte kunne besvare dine spørgsmål. Du kan læse mere om ophavsret på www.it-retten.dk

Med venlig hilsen

Jørn Gullach
Avatar billede keysersoze Guru
13. marts 2002 - 12:24 #7
jeg bøjer mig så... heldigvis

men alligevel funny - for det er netop jørn gullach der skrev noget andet til mig
Avatar billede Slettet bruger
13. marts 2002 - 12:26 #8
Det er nok fordi de undervejs i vedtagelsen justerede loven lidt, så den også omfatter andet end musik.
Avatar billede futte789 Nybegynder
13. maj 2003 - 12:15 #9
foresten kan de billigste cder fås syd for grænsen på www.billigmedien.de/shop/
futte