Avatar billede -benne- Nybegynder
11. marts 2002 - 22:03 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Hvad hedder mit cd-drev?

Hvordan finder jeg liiige ud af, hvad mit cd-drev hedder, så jeg kan mounte det?
Avatar billede nordvest Nybegynder
11. marts 2002 - 22:08 #1
hejsa

dit cdrom drev hedder /dev/cdrom og mountes normalt til /mnt/cdrom

og hvis du ik lige kender kommandoen så er det mount /dev/cdrom /mnt/cdrom

Hilsen Nordvest
Avatar billede thomasledet Nybegynder
12. marts 2002 - 08:28 #2
du kan tage en kigger på din /var/logs/boot.log og se, hvad dit cd-rom drev hedder... det kommer som regel til at hedde noget i retning af /dev/cdrom som nordvest ganske rigtigt skriver, men det kan også bare hedde fx /dev/hdb
Avatar billede nordvest Nybegynder
12. marts 2002 - 09:37 #3
hejsa

cdrom drev hedder altid /dev/cdrom i linux, er der flere cd drev, hedder de /dev/cdrom, /dev/cdrom2 osv. osv.

/dev/hdx (x for a, b, c, d) bliver kun benyttet i forbindelse med harddiske

Hilsen Nordvest
Avatar billede arnbak Nybegynder
12. marts 2002 - 10:28 #4
Nej Nordvest, det er ikke rigtigt! Hvad dit cdrom drev hedder afhænger af hvilken crontoler den sidder på.

F.eks.
hda - primary harddisk
hdb - secondary harddisk
hdc - cdrom drev
hdd - brænder

Sådan kunne det se ud af hængigt på hvilken crontroler man conncter sin device til.

Hvis vi f.eks. har smidt en hd på primary controleren så hedder det hda. Du har sikkert partitioneret og mountet det til /boot /root /usr og /home. Afhængigt af hvordan dit system er sat op self.

Vi antager så her at du har smidt dit cdrom drev som primært drev på secondary controleren. Det vil sige at den hedder hdc.

Når du skal mounte det, skal du ha et mount point, det kunne f.eks. hedde /cdrom. Så er det: mount /dev/hdc /cdrom f.eks.

For at se om dit drev overhovedet bliver fundet af computeren kan du køre en dmesg som root. Her kan du se forskellige oplysninger om funden hardware. Prøv evt en dmesg | grep hdc
Avatar billede arnbak Nybegynder
12. marts 2002 - 10:31 #5
Beklager mine stavefejl :-)
Avatar billede nordvest Nybegynder
12. marts 2002 - 10:43 #6
hejsa

arnbak, jeg har 2 cdrom drev i min maskine og kører linux, cdromdrevene er mountet som /dev/cdrom og dev/cdrom2

Hilsen Nordvest
Avatar billede arnbak Nybegynder
12. marts 2002 - 10:47 #7
Det samme har jeg e er mountet som /cdrom /cdrom2 men de sidder som henholdsvis secondary master og secondary slave, hvilket bevirker at de hedder henholdsvis hdc og hdd.
Avatar billede nordvest Nybegynder
12. marts 2002 - 10:48 #8
hejsa

forsat...

og det er de per default, godt nok sidder de på hda eller b eller c eller d, men i selve linux systemt hedder mountpointne /dev/cdrom osv. da hdx mount pointet jo er lavet primært til harddiskene
Avatar billede arnbak Nybegynder
12. marts 2002 - 10:49 #9
Muligt det er distribrutions afhængigt, nu køre jeg debian. Det er i mit tilfælde som jeg har beskrevet.
Avatar billede arnbak Nybegynder
12. marts 2002 - 10:56 #10
Ja men spørgsmålet gik jo på hvad drevet hedder! Hvis det sidder på f.eks.
secondary master controleren hedder drevet hdb. Men skal mountes til mountpointet som f.eks. kunne være /mnt/cdrom eller /cdrom.

Nej hdx mount points er ikke lavet primært til harddiske men til de devices man har connectet i sin linux maskine. Devices er f.eks. harddiske og cdrom/bræner/dvd drev.
Hda er bare controleren. Afhænigt af om du så har partitioneret dit drev så hedder hda f.eks. hda1 hda2 hda3 etc. hda1 mountes f.eks. til /boot hda2 til /root hda3 /swap o.s.v
Avatar billede nordvest Nybegynder
12. marts 2002 - 11:04 #11
hejsa

jep arnbak og jeg er også helt enig, men da linux opfatter cdrom drevet som /dev/cdrom er alt han behøver vide at det hedder sådan og det er sådan han mounter det (som jeg svarede i mit allerførste indlæg), desuden mener jeg ikke det virker hvis du fks. prøver at mounte et cdrom drev med kommandoen mount /dev/hdx osv.

mener man skal bruge mount /dev/cdrom

Hilsen Nordvest

Avatar billede nordvest Nybegynder
12. marts 2002 - 11:05 #12
- hilsen nordvest *gg*
Avatar billede arnbak Nybegynder
12. marts 2002 - 11:09 #13
Er vi det? hehe

Nu ved jeg ikke hvilken distribution det drejer sig om. Men igen kan jeg så snakke for mig eget vedkommendende. Når jeg f.eks. skal læse noget fra en cd så smækker jeg jo self cd'en i drevet.

I min Eterm skriver jeg så: mount /dev/hdc /cdrom så kommer den med en meddelse om at drevet er mountet og det er read-only.

Du kan ikke sige at linux opfatter cdrom drevet som /dev/cdrom. Det går Redhat/Mandrake distributionerne måske. Men Debian _gør_ ikke.
Avatar billede arnbak Nybegynder
12. marts 2002 - 11:12 #14
Dermed ikke linux generelt
Avatar billede nordvest Nybegynder
12. marts 2002 - 11:15 #15
hejsa

jeg bruger mandrake linux 8.1

så det er den jeg går udfra

Hilsen Nordvest
Avatar billede arnbak Nybegynder
12. marts 2002 - 12:29 #16
Det ændre ikke på at et cdrom drev stadig vil hedde hdc hvis den sidder på secondary master crontrolleren
Avatar billede sune_posselt Nybegynder
12. marts 2002 - 12:46 #17
Hej Nordvest

Prøv nu bare at køre "ls -l /dev | grep cdrom", så vi kan få manet alt det vrøvl i jorden.

mvh.
Sune
Avatar billede nbeier Nybegynder
12. marts 2002 - 22:39 #18
lol da.
I Mandrake (helt tilfældigt ;) ) er /dev/cdrom et symlink til hdx!!!
At man ikke kan mounte /dev/hdx (når man ikke er root), er fordi hdx ikke står i /etc/fstab , og så må man ikke. Der skal nemlig stå "user" som option i fstab'en, før almindelige brugere må mounte et drev.
Avatar billede -benne- Nybegynder
14. marts 2002 - 12:42 #19
Jeg lavede en mount /dev/hdc /cdrom og det virkede, så jeg går ud fra den hedder det :)
Ps* Jeg kører slack ;)
Avatar billede thomasledet Nybegynder
14. marts 2002 - 20:52 #20
det var da noget af en diskussion, jeg fik startet... men jeg kan se, at alle åbenbart efterhånden har opnået enighed om, at det var rigtigt, hvad jeg skrev... :)

diverse mystiske sager som /dev/cdrom er ganske rigtigt links til /dev/hdx ... det skulle da være forholdsvist let at efter vise... :) som sune_posselt ganske effektivt gør opmærksom på...

sune_posselt> du ødelægger det for de andre!! der er intet, der kan ødelægge en god diskussion som et kolde facts... du bedes venligst afholde dig fra sådanne friheder i fremtiden... :)

-benne-> tak for points!

http://www.fotx.net/thomasledet