Avatar billede kbb2 Nybegynder
11. marts 2002 - 21:41 Der er 54 kommentarer og
1 løsning

Mystisk performance problem!

Vi har lige købt en ny PC i form af løsdele. Den består af:

Asus A7V266-E
AMD XP 1700 Palomino
GeForce3 TI200
1GB PC2100 DDR RAM
--
Jeg har installeret Win2k or XP. Begge systemer fungere fint uden at crashe og der er ingen konflikter, MEN når jeg kører mit lille test program som består af et 3D logo fra NVIDIA hakker logoet når det drejer rundt (det kører ikke smooth som det burde)! Det samme gælder musepointeren, den hakker også meget når jeg kører rundt på skærmen med den.

Jeg har kørt den samme test på 4 andre PC'er med GeForce 1 og 2 og < 1000 mhz processor og der kører testprogrammet perfekt!

Jeg har installeret de nyeste drivers til Asus og Geforce3 både under Win2k og XP for at teste, men resultatet er stadig det samme. Jeg har også "eksperimenteret" med forskellige bios settings men uden held! Det med bios settings er jeg altså ikke den store mester i og det kan være her problemet ligger!

Sjovt nok har vi en DELL PC i huset (firmaet) som godt nok kun er en 600 mhz med GeForce2. Den har nøjagtig samme problem og vi har ikke været i stand til at fixe det og troede det var noget "Dellsk". Men nu kan du sgu være nok =;-))

Please help me!
Avatar billede chrede Nybegynder
11. marts 2002 - 22:11 #1
Prøv med nvidias driver istedet www.nvidia.com
Avatar billede chrede Nybegynder
11. marts 2002 - 22:13 #2
:-)
Avatar billede hemning Nybegynder
11. marts 2002 - 22:44 #3
Avatar billede halifax Nybegynder
11. marts 2002 - 23:50 #4
Lytter lige med her. hemnings svar forekommer lidt kryptisk, så resultatet bliver interessant. Citat fra MS site:
"This version of the toolkit contains tools and documentation to help Microsoft Windows 2000 customers diagnose and resolve application compatibility issues"

Resolve app. combati... er vist ikke lige problemet her, eller?
Mon kbb2 vil oplyse om de maskiner, der kører OK har under 512 RAM?
Avatar billede kbb2 Nybegynder
12. marts 2002 - 10:12 #5
Ja de maskiner der kører fint har mellem 128 og 512 MB RAM. Jeg vil prøve de der patches nu her om lidt, men må indrømme at jeg tvivler lidt! Angående drivers fra nvdia kan jeg kun sige at jeg selvfølgelig har downloaded de sidste nye!

Det skal siges at jeg selv har en mistanke om at det noget med rammen. Jeg har et program der flytte en kæmpe bunke hukommelse fra et område til et andet og det giver tider fra mellem 10 - 300 ms. På en normal maskine som dog er lidt langsommere giver det en stabil tid på ca. 30 ms.

Har i brug for flere oplysninger så spørg endelig!
Avatar billede kbb2 Nybegynder
12. marts 2002 - 10:34 #6
Jeg har prøvet at fjerne den ene ramklods så maskinen kun har 512 MB RAM og problemet er der stadig!
Avatar billede kbb2 Nybegynder
12. marts 2002 - 12:00 #7
Update!

Booter jeg i "Safe Mode" kører musen perfekt rundt på skærmen.

Booter jeg i "Safe Mode + Network" kommer problemet tilbage.

Fjerner jeg netkortet fra systemet er problemet der stadig! Jeg pukler lidt videre og håber at dette kan inspirere til lidt forslag.
Avatar billede hemning Nybegynder
12. marts 2002 - 16:54 #8
Prøv lige at læs mit svar igen!
Fejlen i Win2k og WinXP giver også problemer ved 512MB!!!
Du skal enten have mindre end 512MB RAM eller installere patchet - jeg ville vælge patchet ;o)
Avatar billede chrede Nybegynder
12. marts 2002 - 17:32 #9
hemning> det problem du snakker om kan umuligt gælde for alle de har 512 eller derover, jeg kører XP nu har kørt w2k, og jeg har aldrig oplevet eller hørt om problemet (før nu). Jeg har 512 DDR RAM installeret i min PC!

Dette er ikke en kritik af dit svar :-)
Avatar billede kbb2 Nybegynder
12. marts 2002 - 17:33 #10
hvis jeg fjerner netkort og lydkort fungerer det fint!! så nu skal jeg til at forske lidt i hvordan det nu kan være!!

Netkortet er et 3COM 905C 10/100 og lydkortet et soundblaster live 128
Avatar billede chrede Nybegynder
12. marts 2002 - 17:36 #11
Det lyder som et IRQ problem, prøv at bytte lidt rundt på dine PCI kort
Avatar billede hemning Nybegynder
12. marts 2002 - 17:45 #12
chrede > Jeg kender 7 forskellige personer, hvis computere stoppede med at lave fejl efter patchen blev installeret ;o)
Avatar billede hemning Nybegynder
12. marts 2002 - 17:51 #13
chrede > Ud over dem jeg har hjulpet på Eksperten.dk }:o)
Avatar billede kbb2 Nybegynder
12. marts 2002 - 18:06 #14
chrede det har jeg prøvet men er ikke kommet til en konklusion endnu! det kommer snarest.
Avatar billede kbb2 Nybegynder
12. marts 2002 - 18:46 #15
hemning> præcis hvilke problemer har du afhjulpet andre med???
Avatar billede kbb2 Nybegynder
12. marts 2002 - 18:47 #16
fuck! jeg kom til at acceptere ved en fejltagelse!! hvad gør vi nu???
Avatar billede kbb2 Nybegynder
12. marts 2002 - 19:07 #17
Det ser ud til at når man putter et PCI kort i at så opstår problemet!! Systemet virker fint uden PCI kort!! hvad kan det skyldes?
Avatar billede hemning Nybegynder
12. marts 2002 - 21:54 #18
Jeg har med patchen hjulpet af med problemer lige fra at spil/programmer ikke kunne køre, til at kort ikke kunne blive installeret!

Har du prøvet at installere det?

Tak for points. Jeg er ikke glad for at give dem tilbage, hvis det kræver at jeg skal lave et spørgsmål, men hvis du installerer patchet og det ikke virker, gør jeg mit bedste for at finde en anden løsning! Er det ok? Men du skal først installere det der patch!!!
Avatar billede kbb2 Nybegynder
12. marts 2002 - 21:58 #19
Så har jeg patchet... og det virker ikke!

Fjerner jeg alle PCI kort inkl. det onboard sound card der er så virker det perfekt! Tillader jeg det onboard PCI sound card er der problemer igen!! Det MÅ været et PCI problem men hvad?
Avatar billede hemning Nybegynder
12. marts 2002 - 21:59 #20
Har du prøvet den nyeste driver til dit netkort:
ftp://ftp.3com.com/pub/nic/3c90x/3c90x1.exe
Avatar billede kbb2 Nybegynder
12. marts 2002 - 22:02 #21
ja da! netkortet er ude af ligningen!! har prøvet med 3 forskellige netkort! Det ER et PCI problem!
Avatar billede hemning Nybegynder
12. marts 2002 - 22:03 #22
Jeg ser lige om jeg kan finde noget
Avatar billede hemning Nybegynder
12. marts 2002 - 22:05 #23
OK, men hvis du skulle bruge den nyeste driver til dit Soundblaster lydkort, så kommer den her:
http://download.soundblaster.com/drivers/PCI128/SBPCI128Setupus_W2K.zip
Avatar billede hemning Nybegynder
12. marts 2002 - 22:10 #24
Prøv at se om det virker at installere onboard lydkortet i XP:
http://cgi.asus.com.tw/cgi-bin/dl.asp?filename=misc/audio/c-media/cm275a_wxp.zip
Avatar billede kbb2 Nybegynder
12. marts 2002 - 22:11 #25
Det er ikke for at tage modet fra dig, men de drivers du skriver om der har jeg prøvet!
Avatar billede hemning Nybegynder
12. marts 2002 - 22:13 #26
Ok, jeg prøver videre!
Avatar billede hemning Nybegynder
12. marts 2002 - 22:16 #27
Jeg prøver lige at se på VIA's hjemmeside, for jeg kan egentligt huske at VIA har store problemer med soundblaster kort, så det kan jo også være at dit chipsæt har problemer med det, nu da det er et VIA chipsæt du har!
Avatar billede chrede Nybegynder
12. marts 2002 - 22:19 #28
opstår problemet uanset om du smider netkort eller lydkort i PC'en ? (enkeltvis)
Avatar billede hemning Nybegynder
12. marts 2002 - 22:19 #29
Jeg har læst at det muligvis kan hjælpe hvis du sætter hullet mellem 15&16MB RAM til i BIOS'en!
Avatar billede kbb2 Nybegynder
12. marts 2002 - 22:19 #30
men problemet er jo ikke kun med sound blaster! det er med hvilket som helst pci kort
Avatar billede hemning Nybegynder
12. marts 2002 - 22:28 #31
Har du prøvet med den nyeste VIA 4in1 driver:
ftp://downloads.viaarena.com/drivers/4in1/4in1437v(a).zip
Den indeholder jo også PCI IRQ Miniport Driver!!!
Avatar billede kbb2 Nybegynder
12. marts 2002 - 22:28 #32
Det hjalp ikke at enable 15-16 mb hullet
Avatar billede hemning Nybegynder
12. marts 2002 - 22:31 #33
Her er der lige et citat fra en der også har haft problemer med en motherboard og lydkort magen til dit:

"In the BIOS setup you must change the PCI Latency timing. It is set by defualt to 32. I have set the timing to 42, the crackling stopped! You might want to experiment with the timing so you can fine tune. I would say 45 would do the job.

To change the PCI Latency:
1. Go into BIOS setup (press the DEL key when the PC starts up)
2. Go to the ADVANCED page
3. Go to PCI configaratiion submenu
4. On this page there should be an option named "PCI Latency"
5. Change the number to 45

I hope this helps solve the previous problem with the Sound Blaster PCI 128 card."
Avatar billede hemning Nybegynder
12. marts 2002 - 22:32 #34
øv :o(
Avatar billede hemning Nybegynder
12. marts 2002 - 22:34 #35
Jeg har lige læst at det i hvert fald har hjulpet 3 forskellige, så jeg håber at det hjælper dig :o)
Avatar billede hemning Nybegynder
12. marts 2002 - 22:36 #36
Du kan også gøre det med et program:
http://download.viahardware.com/vlatency_v019.zip
Avatar billede halifax Nybegynder
13. marts 2002 - 04:18 #37
hemning - Vil rose for din udholdenhed og holden fast ved, at patches du henviser til skulle være et "vidundermiddel".
kbb2 slår flere gange fast, at det er et PCI problem. Hvis dit seneste om PCI Latency ikke hjælper og der ikke kommer andet brugbart, synes jeg du skal give pointene tilbage, fordi kbb2 lynhurtig oplyste det var en fejl at akceptere.
Avatar billede kbb2 Nybegynder
16. marts 2002 - 15:19 #38
Ingen af ovenstående ting har hjulpet! desværre!

Så det er nok bedst at aflevere pointene tilbage! Jeg beklager at jeg ved en fejltagelse fik accepteret!
Avatar billede hemning Nybegynder
16. marts 2002 - 16:23 #39
Jeg prøver at se om jeg kan få kontakt til en Admin. for at spørge om det er muligt at annulere din point overførsel, nu da det er en fejl, for jeg vil ikke bruge af mine points (Vil ha' at det bliver ved med at stå "Point brugt 0,00")
Hvordan kontakter man en Admin.?
Avatar billede hemning Nybegynder
16. marts 2002 - 16:56 #40
Her er der lige en lille ekstra ting angående grafikkortet --> Ved at opdatere din AGP driver til denne:
http://downloads.viaarena.com/drivers/4in1/vagpm410b.zip
Vil du f.eks. ved Quake III opnå ekstra 3 fps! Det er vel en lille fordel!
Det er endnu ikke en del af 4in1 driverpakken, da den er "helt" ny!
Avatar billede hemning Nybegynder
16. marts 2002 - 17:04 #41
Hvis ikke du har den her driver til dit grafikkort, så vil jeg foreslå den:
http://www.tweakup.dk/fil_arkiv/MTZ0aCBNYXJjaCAwNToyMDowMg==/driverlib/fisk/nvidia/23xx/WIN2000_XP_2312_.EXE
Jeg ved godt at det nok ikke er det der er galt, men det her er den bedste driver lige nu!
Avatar billede hemning Nybegynder
16. marts 2002 - 17:10 #42
Her er der en god hjælpeside, jeg lige har fundet:
http://www.a7vtroubleshooting.com/
Avatar billede halifax Nybegynder
16. marts 2002 - 17:37 #43
Henning Lund - Hvorfor så forbandet ærekær om at "Point brugt" skal være nul.
Det er da ikke et parameter, der giver dig status som "overmenneske" eller nørd.
Hvis nogen vil se, hvad du har "brugt" point på, vil jo blot opdage, at du har
optrådt som gentleman og givet point tilbage, som du har fået - og som ikke skyldes en fejl
fra din side, eller spørgsmål stillet af dig. Kom nu, vis dig som en ærefuld "Ekspert" og
opret en 200 point spørgsmål til kbb2.
Avatar billede hemning Nybegynder
16. marts 2002 - 19:23 #44
Halifax > Nej, det er ikke for at opnå status, men det er bare et princip!!! Jeg vil ikke bruge nogle points, det må du finde dig i!!!
Jeg kan da ikke gøre for at han har trykket forkert, hvorfor skal det gå ud over mig???
Hvis Admin. kan annulere overførslen af points, så giver jeg gerne de 200points, nu da det ser ud til at jeg ikke har løst hans problem endnu!
Men hvorfor skal jeg opgive et af mine principper for at rette en fejl - ikke begået af mig???
Jeg prøver at kontakte Admin!!!
Avatar billede hemning Nybegynder
16. marts 2002 - 19:40 #45
Nu har jeg skrevet et brev til eksperten
Avatar billede hemning Nybegynder
16. marts 2002 - 19:54 #46
Halifax > Hvis du er så hellig, hvorfor giver du så ikke "Spørgeren" sine points tilbage i spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm/182583 ? Du har ikke engang sagt tak for de 200 points, hvor du ikke engang hjalp ham!
Jeg synes lige at du skal holde din egen sti ren, før du skovler op i andres lort!!!
Avatar billede kbb2 Nybegynder
16. marts 2002 - 22:23 #47
hæhæ! drenge! peace and love! vi skal jo bare finde ud af hva dælen der er galt med det skod kort!!

=:-))
Avatar billede halifax Nybegynder
17. marts 2002 - 00:15 #48
hemning - Tak for ovenst. link. Det havde jeg ikke set. Desværre er jeg ikke den enest der ikke
altid modtager mail ved akcept og nye indlæg. Den fejl vidner mange spørgsmål om. Dernæst siger jeg sjældent "tak for point", ikke for at være utaknemlig og uhøflig. Det virker bare som støj på et lukket spm. (skal passe på vi ikke laver "spam" i dette spm., sorry kbbs) Er heller ikke hellig eller bedre end andre. For mange brugere er det bare god etikette at give "fejlpoint" tilbage. Tænkte du som ret ny ikke havde bemærket det endnu, men det er altså dine principper der styrer. Lad det blive ved det, så vi skilles in peace and love
Avatar billede hemning Nybegynder
17. marts 2002 - 00:55 #49
Jeg ønsker ikke at blive uvenner med nogen som helst :o) Nu får vi at se, sikkert på mandag - eller hvornår de ser på emails - om kbb2 kan få sine points tilbage.

kbb2 > Har du forsøgt den nye driver til din AGP-slot? Det skulle i hvert fald gøre grafikkortet lidt hurtigere ;o)

Hvis ikke du har den driver til grafikkortet, som jeg har henvist til, kan det også give fejl, da der er en del fejl i mange af NVidia driverne!

Så hvis du installerer disse to drivere:
http://downloads.viaarena.com/drivers/4in1/vagpm410b.zip
http://www.tweakup.dk/fil_arkiv/MTZ0aCBNYXJjaCAwNToyMDowMg==/driverlib/fisk/nvidia/23xx/WIN2000_XP_2312_.EXE
Skulle det i hvert fald hjælpe lidt :o)
Avatar billede halifax Nybegynder
17. marts 2002 - 01:55 #50
Tænkte på om PowerStrip, der kan give en række opl. om grafikkort, kan være til nogen nytte
her. Læs om og download her
http://www.entechtaiwan.com/ps.htm
Avatar billede kbb2 Nybegynder
04. april 2002 - 10:13 #51
Tjek dis out! Det var en fejl på motherboarded, jeg har byttet skidtet og nu virker det fint!!

hemning hvad med de point der??
Avatar billede hemning Nybegynder
04. april 2002 - 14:10 #52
Jeg venter stadig på svar fra Admin, jeg prøvet at maile igen!
Avatar billede hemning Nybegynder
04. april 2002 - 14:11 #53
Og selvfølgelig tillykke med det :o)
Avatar billede hemning Nybegynder
09. april 2002 - 18:34 #54
Avatar billede halifax Nybegynder
09. april 2002 - 23:30 #55
hemning - Dit link ovenfor fører ingen stedet hen??
Det samme gælder for http://www.eksperten.dk/spm/195436
Samtidig viser dine Point brugt/ude stadig nul.

Er der en god forklaring?