Avatar billede aggehund Nybegynder
11. marts 2002 - 19:09 Der er 34 kommentarer

Connecte til /www fra en anden computer via FTP (proftpd)

Hvis jeg opretter en php fil fra serveren (freeBSD) så virker det, og man "hoster" siden så andre kan se den, men hvis jeg så prøver at connecte til den fra en anden computer, via FTP. Så skriver den:

---
Windows kan ikke åbne denne mappe. Kontroller, at filnavnet er korrekt og at du har adgangstilladelse til mappen

Detajler:
FTP-sessionen blev afbrudt
---

Hvis der er noget der kender noget til det problem, så er jeg MEGET intereseret!

P.s - Det samme problem er, hvis jeg vil køre en counter-strike server, så kan jeg starte programmet og det virker, kan bare ikke connecte til den!!  (hverken via LAN eller udefra!)

/Morten
(morten@touteidou.dk)
Avatar billede sv Nybegynder
11. marts 2002 - 19:43 #1
det kunne måske lyde som om du ikke har anonymous adgang via ftp..(hvilket er ok)
hvis du vil via en browser connecte til ftp skal det være
ftp://user:password@host
Avatar billede aggehund Nybegynder
11. marts 2002 - 19:54 #2
Det ved jeg, og sådan har jeg også skrevet det..! Hosten er 192.168.1.2!
så jeg skriver:
ftp://user:pass@192.168.1.2

Men den reagerer somom den host ikke findes..!

/Morten
Avatar billede sv Nybegynder
11. marts 2002 - 19:58 #3
firewall ?
# ipfw show
Avatar billede sv Nybegynder
11. marts 2002 - 19:58 #4
det er heller ikke sikkert at du har "tændt" for ftp?
via /etc/inetd.conf eller evt. anden ftpserver
Avatar billede aggehund Nybegynder
11. marts 2002 - 20:43 #5
Når jeg skriver "ipfw show" skriver den:
ipfw: Getsockopt(UP_FW_GET:) Protocol not avaible

- Tændt, det ved jeg heller ikke om jeg har, i mit tilfælde er det proftpd.conf

Hvordan kan jeg tjekke det?

/Morten
Avatar billede vladimirr Nybegynder
12. marts 2002 - 11:42 #6
Har din bruger adgang til mappen?

Ellers er det måske en ide at tilføje en bruger, som kun har adgang til din www mappe (evt have den som homedir)

//Anders
Avatar billede vladimirr Nybegynder
12. marts 2002 - 11:43 #7
Og er du forøvrigt sikker på at proftpd kører?
Avatar billede aggehund Nybegynder
12. marts 2002 - 17:16 #8
Ja, jeg mener at proftpd kører, for siden jeg vil hoste virker, (da jeg lavede en på serveren) og når jeg portscanner, finder den port 21! - Men i libexec, kan jeg ikke finde nogen fil der hedder proftpd... som er lidt hmm!

Jeg har lavet en mappe til brugeren,
../bruger/www
../bruger/logs

/Morten
Avatar billede vladimirr Nybegynder
12. marts 2002 - 19:43 #9
jamen er det http, eller ftp siden virker på?
Avatar billede aggehund Nybegynder
12. marts 2002 - 19:59 #10
Ahh.! Det er http! :) Så andre kan se den! :))) - Men jeg kan ikke connecte til den via FTP! :) - Sorry, formulerede mig dårligt!!

/Morten
Avatar billede vladimirr Nybegynder
12. marts 2002 - 20:46 #11
Doh....
Det tog sku sin tid at få dig til at indse det....

Og så prøver jeg at spørge igen:
Er du sikker på at proftpd kører?
Kan du logge ind med en lokal bruger på maskinen? (ikke root..)
Avatar billede aggehund Nybegynder
13. marts 2002 - 17:55 #12
nej, ikke lokalt ftp! Når jeg skriver "top" så kan jeg ikke se proftpd nogen steder...! Og så kører den vel ikke? - Hvordan starter jeg den så?

/Morten
Avatar billede vladimirr Nybegynder
13. marts 2002 - 19:33 #13
i /etc/rc.d/init.d/
med ./proftpd start vil jeg tro..
Og hvis du vil have den til at køre i baggrunden så starter du den med
./proftpd start &

//Anders
Avatar billede aggehund Nybegynder
13. marts 2002 - 20:37 #14
jeg har ikke mappen /rc.d !! - Tyder det dårligt? :)
Avatar billede vladimirr Nybegynder
13. marts 2002 - 21:54 #15
Nej
Det er bare mig der tænker redhat lige nu...
På BSD ligger det i /usr/local/sbin er jeg ret sikker på....
Avatar billede vladimirr Nybegynder
13. marts 2002 - 21:55 #16
cd /usr/local/sbin/
./proftpd start &

Så skulle den være der!
Avatar billede aggehund Nybegynder
14. marts 2002 - 22:39 #17
Den skriver følgende så:
[1] 12071 (det 5 cifrede tal skifter for gang til gang)
Stoebeper# ./proftpd: command not found

- hmm :)
Og inde i selve dir't ligger der kun "ftpshut" og "perlftpd"

/Morten
Avatar billede vladimirr Nybegynder
14. marts 2002 - 23:46 #18
skrev du ./proftpd start ?
Avatar billede aggehund Nybegynder
17. marts 2002 - 21:39 #19
Ja... :)Jeg skrev både med og uden "&", dvs. Jeg skrev "./proftpf start &" og "./proftpd start"

- Da jeg skrev uden "&" skrev den bare unknown command...

/Morten
Avatar billede vladimirr Nybegynder
17. marts 2002 - 23:09 #20
Og kører din ftp så ikke nu?
Avatar billede aggehund Nybegynder
18. marts 2002 - 18:19 #21
Nej, den skrev jo desværre
[1] 12071 (det 5 cifrede tal skifter for gang til gang)
Stoebeper# ./proftpd: command not found

Og jeg kan ikke se den når jeg skriver "top" ..! Det er really fucked..! :)

/Morten
Avatar billede skwat Praktikant
18. marts 2002 - 18:54 #22
rc.d ligger i /usr/local/etc/rc.d/

Nu hvor du har installeret proftpd har du så været i /etc/inetd.conf og udkommentere ftp linjen.(Jeg går ud fra at du vil køre ftpserveren som en demon)

prøv evt. at skrive
sh /usr/local/etc/rc.d/proftpd.sh
hvis det ikke virker kan du så ikke lige paste outputtet fra
cd /usr/local/etc/rc.d
ls -al
./Skwat
Avatar billede skwat Praktikant
18. marts 2002 - 18:55 #23
"uviden om dette gælder for proftpd"
Mange pakker ligger sit shellscript i rc.d som .sample har du tjekket det?
Avatar billede skwat Praktikant
18. marts 2002 - 22:43 #24
verificeret
skriv
mv /usr/local/etc/rc.d/proftpd.sh.sample /usr/local/etc/rc.d/proftpd.sh
tryk på [ctrl] + [alt] + [delete]
Avatar billede skwat Praktikant
18. marts 2002 - 22:46 #25
inden dette vil jeg nok
vi /etc/inetd.conf
udkommentere den første linje som ikke er kommenteret
altså:
ftp  stream  tcp    nowait  root  /usr/libexec/ftpd    ftpd -l
til:
#ftp  stream  tcp    nowait  root  /usr/libexec/ftpd    ftpd -l
Avatar billede aggehund Nybegynder
20. marts 2002 - 16:34 #26
Når jeg skriver: "sh /usr/local/etc/rc.d/proftpd.sh" det er der ikke noget der hedder, hvis jeg skriver ".sample start" bagefter så kommer jeg ind i tilstand der hedder "proftpdstoebeper#" istedet for den normale "stoebeper#" - og den fungerer bare normalt..! Jeg ved ikke hvad det vil sige at udkommentere den første linie - den hedder "case $1 in" i "ee proftpd.conf"!
Indholdet af "rc.d" er følgende:
- proftpd.conf
- proftpd.sh.sample
-----
Når jeg skriver "mv /usr/local/etc/rc.d/proftpd.sh.sample /usr/local/etc/rc.d/proftpd.sh" Så laver den proftpd.sh.sample om til proftpd.sh - og fungerer på samme måde! når jeg så trykker [ctrl] + [alt] + [delete]  -  så  genstartede computeren! Dvs. Jeg glemte først at "vi /etc/inetd.conf"
udkommentere - for jeg ved ikke hvad det er! :) - men den skriver en masse!!
Avatar billede aggehund Nybegynder
20. marts 2002 - 16:45 #27
dooh.. det har du jo forklaret.. sorry! :) prøver lige!
Avatar billede aggehund Nybegynder
20. marts 2002 - 18:19 #28
Men hvad er din emailadresse.. ? Skal lige skrive noget til dig..!!
Avatar billede skwat Praktikant
20. marts 2002 - 19:45 #29
mwn@mwn.dk
vi er en editor
hvis du kender ee så brug denne
(til udenforstående kan jeg fortælle at ee er en editor som opføre sig som en dos-mand forventer)
Avatar billede aggehund Nybegynder
21. marts 2002 - 00:16 #30
jaja, det ved jeg godt tak..! har også rettet det! :) men det virker stadig ikke!!
:(
Avatar billede skwat Praktikant
21. marts 2002 - 13:19 #31
hvad sker der prøv at maile proftpd.conf til mig
Avatar billede aggehund Nybegynder
22. marts 2002 - 17:14 #32
Ehm.. ok - Hvordan gør jeg så det?! Det er ikke lige min stærke side (somom noget af det er det)
Avatar billede skwat Praktikant
23. marts 2002 - 09:12 #33
Du kan klippe klister fra din telnet/ssh klient
Avatar billede aggehund Nybegynder
28. marts 2002 - 21:20 #34
:)