Avatar billede smee200 Nybegynder
11. marts 2002 - 11:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

meget lang svartid på sendmail (SMTP)

jeg har en redhat 7.2 der kører firewall med iptables, den laver samtidig MASQ ud af netværket. det externe netkort har to IP-addr. det ene er et alias lavet med.
$ ifconfig add eth0 194.x.x.x broadcast 194.x.x.255 netmask 255.255.255.0

problemet er at serveren svarer meget langsomt, hvis man skal sende post igennem den. når jeg bruger telnet til port 25, varer det min 1 minut inden jeg har kontakt. der er ikke problemer med at sende. ligeledes tager det meget lang tid for iptables at vise oplysningerne om kæderne, når jeg bruger $ iptables -L
Avatar billede langbein Nybegynder
11. marts 2002 - 12:33 #1
Den skal normalt ikke kunne motta post i det hele tatt med mindre Red Hat sin "postsperre" er tatt vekk. Er den det ?? (Sansynligvis for å hindre uønsket framsendelse av spam.) Tar den i mot post i det hele. Post ut skal i utgangspunktet gå fint. "Sperren" kan selvfølgelig fjernes hvis ikke dette allerede er gjort.
Når det gjelder de langsomme reaksjoner så er vel dette noe annet ? Hva med å kjøre top og skift m og så top og skift p. Noe særskilt ??
Avatar billede langbein Nybegynder
11. marts 2002 - 12:36 #2
Iptables, forresten .. I likhet med sendmail så kjører denne pr default heller ikke. Red Hat 7.2 er default satt opp med ipchains og ikke iptables.
Avatar billede smee200 Nybegynder
11. marts 2002 - 15:20 #3
jeg har tilladt relaying fra mit interne netværk,ip 172.19.0. jeg bruger imapd.
ipchains er blevet disabled og iptables er indstalleret fra begyndelsen
ipforwarding enables med echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
MASQ loades med modprobe ipt_MASQUERADE.jeg kan godt få lov til at relay mail gennem serveren, men det tager meget lang tid før kontakten etableres.
Avatar billede victor44 Nybegynder
11. marts 2002 - 23:32 #4
Er det din firewall der er din SMTP server ? (Dårlig ide, rent sikkerheds mæssigt.)

Dit problem med langsom svartid er uden tvivl fordi SMTP serveren forsøger at lave et DNS opslag på den adresse som vil sende via SMTP.
Hvis det er en intern adresse er der ikke noget svar fra DNS serveren som mail serveren spørger. Derfor vil den vente indtil at der er timout.
Prøv at tilføje den interne maskine i /etc/host og det sprøjter derudaf.

IPtables -L -n så laver den heller ikke DNS opslag.

LuF
Avatar billede smee200 Nybegynder
12. marts 2002 - 11:01 #5
det var løsningen. tak!!