Avatar billede rookie Nybegynder
02. juni 2000 - 10:38 Der er 30 kommentarer og
2 løsninger

To select-sætninger i samme SQL???

Kan man lave 2 SELECT-sætninger i samme SQL-sætning?

Like this:

sql = "SELECT * FROM  [Rekvirenter] WHERE Rekvirenter.ID =" & CStr(Request("ID"))  AND WHERE Bruger.Navn =" & CStr(Session("UserName"))

Jeg får syntaks-fejl hele tiden, så måske kan den finpudses?

RookS
Avatar billede rookie Nybegynder
02. juni 2000 - 10:39 #1
OOOPS - det var ikke den sætning...men derimod denne:

sql = "SELECT * FROM  [Rekvirenter] WHERE Rekvirenter.ID =" & CStr(Request("ID"))  &_ "SELECT * FROM [Bruger] WHERE Bruger.Navn =" & CStr(Session("UserName"))

Avatar billede rookie Nybegynder
02. juni 2000 - 10:41 #2
Den sidste select-sætning er kun til for at jeg kan hente en emailadresse fra tabellen Bruger udfra UserName'et...

Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. juni 2000 - 10:45 #3
Det giver overhovedet ingen mening at lave de to selecter samtidig. Er der felter i de
to tabeller, der repræsenterer det samme? Så kan du nemlig lave en join

"select * from [Rekvirenter},[Bruger] where rekvirenter.id=" & Request("ID") & " and bruger.id=" & request("ID")

Så får du felter fra begge med i resultatet. Men altså: hvad er det du vil?
Avatar billede rookie Nybegynder
02. juni 2000 - 10:57 #4
De to tabeller skal ingen relation have med hinanden...

Først skal jeg kunne finde den rigtige post i Rekvirenter udfra et ID - hvilket indsættes i en form og senere skal jeg kunne medsende Brugerens emailadresse udfra brugerens UserName.

Jeg skal blot have åbnet begge tabeller - men kun de to poster (hhv. den rigtige Rekvirent samt den rigtige Bruger) - således jeg kan RS'e nogle bestemte felter...

Men hvordan???
Avatar billede netsrac Praktikant
02. juni 2000 - 11:06 #5
set rs = coon.execute("sql = "SELECT * FROM  [Rekvirenter] WHERE Rekvirenter.ID =" & CStr(Request("ID")))

set rs2 = coon.execute("SELECT * FROM [Bruger] WHERE Bruger.Navn =" & CStr(Session("UserName"))

Kan du ikke bare gøre sådan ??
Avatar billede netsrac Praktikant
02. juni 2000 - 11:08 #6
Ups en lille fejl

set rs = coon.execute("SELECT * FROM  [Rekvirenter] WHERE Rekvirenter.ID =" & CStr(Request("ID")))

set rs2 = coon.execute("SELECT * FROM [Bruger] WHERE Bruger.Navn =" & CStr(Session("UserName"))

Så henter du rekvienter sådan her
rs("rekvienter")
og henter bruger sådan her
rs("bruger")

Kan du ikke bare gøre sådan ??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. juni 2000 - 11:08 #7
Ja, Carsten. Mine ord. Du skal lave 2 selecter - bare rolig rookie, det er computeren
der skal knokle... hehe. Du har forøvrigt ikke brug for dine Cstr-kald.
Avatar billede netsrac Praktikant
02. juni 2000 - 11:10 #8
Det var da utroligt, endnu en lille  fejl

set rs = coon.execute("SELECT * FROM  [Rekvirenter] WHERE Rekvirenter.ID =" & CStr(Request("ID")))

set rs2 = coon.execute("SELECT * FROM [Bruger] WHERE Bruger.Navn =" & CStr(Session("UserName")))

Så henter du rekvienter sådan her
rs("rekvienter")
og henter bruger sådan her
rs("bruger")

Kan du ikke bare gøre sådan ??

Avatar billede rookie Nybegynder
02. juni 2000 - 11:11 #9
Det er sådan, jeg plejer at gøre det...men lige nu er det til Intranet og så skal det se sådan ud:

<%
sql = "SELECT * FROM  [Rekvirenter] WHERE Rekvirenter.ID =" & CStr(Request("ID"))  &_ SELECT * FROM [Bruger] WHERE Bruger.Navn =" & CStr(Session("UserName"))
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs.Open sql, conn, 3, 3
Set Session("search_access") = rs

%>

Kan du prøve at vise mig, hvordan man laver hhv. sætning 1 & 2 så?

På forhånd tak :o)

Rookie
Avatar billede netsrac Praktikant
02. juni 2000 - 11:11 #10
erik >> Har jo sagt at du ikke må afsløre min identitet :)
Avatar billede rookie Nybegynder
02. juni 2000 - 11:14 #11
tro mig - jeg har siddet med et hav af request-forsøg - det dur sgu ikke her :o( kun med Cstr foran...

Det er en NT-server men det er anderledes en på alm. web, som jeg er vant til ;o)

:o( Rooks in trouble...

Avatar billede netsrac Praktikant
02. juni 2000 - 11:15 #12
sql = "SELECT * FROM  [Rekvirenter] WHERE Rekvirenter.ID =" & CStr(Request("ID"))  &_ SELECT * FROM [Bruger] WHERE Bruger.Navn =" & CStr(Session("UserName"))
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs.Open sql, conn, 3, 3
Set Session("search_access") = rs

sql2 = "SELECT * FROM [Bruger] WHERE Bruger.Navn =" & CStr(Session("UserName"))
Set rs2 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs2.Open sql2, conn, 3, 3
Avatar billede rookie Nybegynder
02. juni 2000 - 11:16 #13
ooops...jo jeg kunne *ggg* kun med request - sorry - jeg tager min påstand i mig selv igen ;o)

Men stadig kun den ene tabel...
Avatar billede rookie Nybegynder
02. juni 2000 - 11:54 #14
>>> Netsrac

Så får jeg følgende fejl:

[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der er en syntaksfejl, fordi der mangler en operator. i forespørgselsudtrykket "Bruger.Navn = Hans Hansen"

Det er denne linie, der giver fejl:

rs2.Open sql2, conn, 3, 3
Avatar billede netsrac Praktikant
02. juni 2000 - 12:07 #15
Feltet hedder vel heller ikke bruger.navn ?? og hvis det gør er det nok en god ide at omdøbe det!

Bare fjern ponktumet :)
Avatar billede rookie Nybegynder
02. juni 2000 - 12:15 #16
netsrac>>>

tabellen hedder bruger og feltet hedder navn - det er der vel intet galt i??? ;o9
Avatar billede rookie Nybegynder
02. juni 2000 - 12:18 #17
Den skriver også automatisk det rigtig brugernavn i fejlsætningen, så der er ingen fejl der...den mangler en operator! Men hvilken???

Fejlen...:

[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der er en syntaksfejl, fordi der mangler en operator. i forespørgselsudtrykket "Bruger.Navn = Hans Hansen"

Det er denne linie, der giver fejl:

rs2.Open sql2, conn, 3, 3
Avatar billede rookie Nybegynder
02. juni 2000 - 12:19 #18
Hvis jeg kun kører med den ene sql-sætning, så er der ingen probs - men når jeg begynder på sql2, rs2 osv. så klager den sig... ;o)

Avatar billede netsrac Praktikant
02. juni 2000 - 12:20 #19
Den skulle altså ikke fejle noget, prøv følgende

sql2 = "SELECT * FROM Bruger WHERE Navn =" & CStr(Session("UserName"))
Set rs2 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs2.Open sql2, conn, 3, 3
Avatar billede rookie Nybegynder
02. juni 2000 - 12:26 #20
men det gør den... :o( Det er den sidste sætning, du skrev, som ikke dur... Den fatter ikke rs2.Open sql2, conn, 3, 3 ...
Avatar billede netsrac Praktikant
02. juni 2000 - 12:30 #21
Selvom den melder fejl i den sidste linie kan det jo godt være i sql2 linien der er fejl for den bliver jo kaldt op i den linie den melder fejl.
Har du prøvet den sidste ???
Avatar billede rookie Nybegynder
02. juni 2000 - 12:41 #22
Jamen, det er jo den jeg næsten har prøvet hele tiden...siden vi gik over til 2 sql-sætninger i stedet for én...

og ja, jeg har prøvet lige præcis den...det virker ikke :o(

Samme fejl...
Avatar billede rookie Nybegynder
02. juni 2000 - 12:43 #23
Sådan her ser den ud lige nu...:

<%
sql = "SELECT * FROM  [Rekvirenter] WHERE Rekvirenter.ID =" & Request("ID")
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs.Open sql, conn, 3, 3
Set Session("search_access") = rs

sql2 = "SELECT * FROM [Bruger] WHERE Navn =" & Session("UserName")
Set rs2 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs2.Open sql2, conn, 3, 3
Set Session2("search_access") = rs2

%>

Den eneste forskel er sidste linie - men jeg har også prøvet uden den...
Avatar billede netsrac Praktikant
02. juni 2000 - 12:44 #24
Det er jo ikke helt den samme, den er jo skrevet om for hver gang ??
Avatar billede rookie Nybegynder
02. juni 2000 - 12:45 #25
Det er ligesom den læser linien med "rs2.Open sql2, conn, 3, 3" og så kommer den ikke videre...

:o( *suk*
Avatar billede netsrac Praktikant
02. juni 2000 - 12:46 #26
<%
sql = "SELECT * FROM  [Rekvirenter] WHERE Rekvirenter.ID =" & Request("ID")
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs.Open sql, conn, 3, 3
Set Session("search_access") = rs

sql2 = "SELECT * FROM Bruger WHERE Navn =" & Session("UserName")
Set rs2 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs2.Open sql2, conn, 3, 3
Set Session("search_access2") = rs2

%>

Avatar billede lthrane Nybegynder
02. juni 2000 - 12:49 #27
Har du prøvet at kombinere de to statements i en SQL med følgende syntaks (ok - du skal lige fedte lidt med den):

SELECT Rekvirenter.*, Bruger.*
FROM Rekvirenter, Bruger
WHERE Rekvirenter.ID = variabel1
      AND Bruger.Navn = variabel2

Jeg ved ikke om det lader sig gøre, men jeg mindes at have brugt det selv engang
Avatar billede rookie Nybegynder
02. juni 2000 - 13:10 #28
Microsoft OLE DB Provider for ODBC
lthrane>>> Tak for rådet, men det giver ca. de samme fejl...:

Drivers error '80040e14'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der er en syntaksfejl, fordi der mangler en operator. i forespørgselsudtrykket "Rekvirenter.ID =4 AND Bruger.Navn =Hans Hansen".

Jeg har skrevet følgende sætning i koden:

<%
SQL = "SELECT * FROM  [Rekvirenter], [Bruger]  WHERE Rekvirenter.ID =" & Request("ID") & " AND Bruger.Navn =" & Session("UserName")
Set RS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
RS.Open SQL, Conn, 3, 3
Set Session("search_access") = RS

%>
Avatar billede rookie Nybegynder
02. juni 2000 - 13:12 #29
Altså den findet jo ID'et og UserName godt nok (hhv. 4 og Hans Hansen) men der er stadig denne syntaksfejl...!

Ret træls..! :o( *suk*

RookZ
Avatar billede lthrane Nybegynder
02. juni 2000 - 13:16 #30
Er det mon fordi du mangler nogle ping'er rundt om navnet: 'navn'. Det er vist nødvendigt hvis navn i databasen er af typen tekst.

lt

Avatar billede netsrac Praktikant
02. juni 2000 - 13:26 #31
<%
sql = "SELECT * FROM  [Rekvirenter] WHERE Rekvirenter.ID ='" & Request("ID") & "'"
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs.Open sql, conn, 3, 3
Set Session("search_access") = rs

sql2 = "SELECT * FROM Bruger WHERE Navn ='" & Session("UserName") & "'"
Set rs2 = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs2.Open sql2, conn, 3, 3
Set Session("search_access2") = rs2

%>

Avatar billede rookie Nybegynder
02. juni 2000 - 15:03 #32
Tak for udholdenheden...ja, det var plingerne, der bar skylden :o)

Mange tak for svarene :o)

God weekend

Rooks