Avatar billede baitianlong Nybegynder
08. marts 2002 - 23:39 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

html/javascript variabler i flash ?!

Hej med jer igen.

Kan man importere fra javascriptet til flashen. Således at man kan fortælle flashen, hvilken browser, hvilket operativsystem, hvor bred skærmen er osv. ?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
09. marts 2002 - 13:38 #1
Prøver lige at se lidt på det.
Avatar billede barklund Nybegynder
09. marts 2002 - 14:01 #2
Du kan jo skrive din object og embedtags med javscript's document.write() og heri tilføje disse oplysninger som getVariable...

/Barklund
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
09. marts 2002 - 14:23 #3
Barklund har nemlig helt ret.

Hvis du laver 3 felter i din Flash med variablerne "os", "bredde" og "browser", så kan du gøre sådan her:

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>insertBrowserVars</TITLE>
</HEAD>
<BODY bgcolor="#FFFFFF">
<!-- URL's used in the movie-->
<!-- text used in the movie-->

<script>

// browsertjeck

ns4 = (document.layers)? true:false
ie4 = (document.all && !document.getElementById)? true:false
ie5 = (document.getElementById && document.all)? true:false
ns6 = (document.getElementById && !document.all)?true:false;

var browser = (ns4)? "Netscape 4.x" : (ie4)? "Internet Explorer 4" : (ie5)? "Internet Explorer 5+" : (ns6)? "Netscape 6.x" : "Unknown";

// OS check

  if (navigator.userAgent.indexOf("X11") != -1){
  os = "Unix";
  }else if(navigator.userAgent.indexOf("Win") != -1){
  os = "Windows"
  }else if(navigator.userAgent.indexOf("Macintosh") != -1){
  os ="Mac"
  }else{
  os = "Unknown"
  }

  alert(navigator.userAgent)

// IE lines

    document.write('<OBJECT classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=4,0,0,0" WIDTH=550 HEIGHT=400>');
    document.write('<PARAM NAME=movie VALUE="insertBrowserVars.swf?browser='+browser+'&bredde='+screen.width+'&os='+os+'">')
    document.write('<PARAM NAME=quality VALUE=high><PARAM NAME=bgcolor VALUE=#FFFFFF>')

// Netscape lines

document.write('<EMBED src="insertBrowserVars.swf?browser='+browser+'&bredde='+screen.width+'&os='+os+'" quality=high bgcolor=#FFFFFF  WIDTH=550 HEIGHT=400 TYPE="application/x-shockwave-flash" PLUGINSPAGE="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash"></EMBED>');

// End object code

document.write('</OBJECT>');

</script>
</BODY>
</HTML>

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
09. marts 2002 - 14:24 #4
Du skal lige fjerne den alert(navigator.userAgent)

:))
Avatar billede baitianlong Nybegynder
09. marts 2002 - 14:39 #5
Det må jeg lige prøve i dag, det ser interessant ud. Men det ser ikke ud til at XP er med i din kode. Kan man ikke identificere den. (Det er bl.a . fordi knapperne osv. jo ser anderledes ud i xp end i de andre windows)

Men det ser da rigtig fint ud

I'll be back
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
09. marts 2002 - 14:40 #6
XP bliver identificeret som Windows NT, jeg har ikke udspcificeret platformene yderligere end bare Windows og Mac.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
09. marts 2002 - 14:53 #7
Du kan gøre sådan her:

    n = navigator.userAgent.toLowerCase()
    tempN = n.split(";")
    alert(tempN[2])

/Nikolaj
Avatar billede baitianlong Nybegynder
09. marts 2002 - 15:32 #8
Hej nikolaj>>

Det virker nogenlunde !! Den skriver godt nok at jeg har windows, og 800 pixels, men den skriver jeg har IE5, og jeg har IE6 ! + Jeg vil gerne have win-version med !!

Hvis du lige gider rette til så den er med er du rigtig venlig.
(Jeg ved ikke lige hvor jeg skal sætte din 2. kode ind !!! - ikke den store java-haj)

Håber du lige gider rette den til (o; Så skal jeg straks dele ud !

legende.dk
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
09. marts 2002 - 16:34 #9
Nu ligger landet sådan at alle version 5+ understøtter DOM 2. Du får altså på ingen måder brug for at vide mere.

Hvis du virkeligt vil vide alt om browsere og styresystemer, så brug den her: http://developer.apple.com/internet/javascript/sniffer.html

DEt siger lidt om hvor kompliceret det i virkeligheden kan blive hvis ønsker at vide det hele. Sagt på en anden måde - Det er spild at maskinkraft og downloadtid.

Du kan evt forkorte det til den her, der virker nogenlunde.

<script>

var n = navigator.userAgent.toLowerCase()
n2 = n.split(";")
os = n2[2]
browser = n2[1];

// IE lines

    document.write('<OBJECT classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=4,0,0,0" WIDTH=550 HEIGHT=400>');
    document.write('<PARAM NAME=movie VALUE="insertBrowserVars.swf?browser='+browser+'&bredde='+screen.width+'&os='+n2[2]+'">')
    document.write('<PARAM NAME=quality VALUE=high><PARAM NAME=bgcolor VALUE=#FFFFFF>')

// Netscape lines

document.write('<EMBED src="insertBrowserVars.swf?browser='+browser+'&bredde='+screen.width+'&os='+n2[2]+'" quality=high bgcolor=#FFFFFF  WIDTH=550 HEIGHT=400 TYPE="application/x-shockwave-flash" PLUGINSPAGE="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash"></EMBED>');

// End object code

document.write('</OBJECT>');

</script>

/Nikolaj
Avatar billede baitianlong Nybegynder
09. marts 2002 - 16:37 #10
OK. tak for hjælpen. Jeg prøver den nye model du har skrevet !!
Avatar billede baitianlong Nybegynder
09. marts 2002 - 17:31 #11
OK. Jeg prøver den nye kode. Tak for hjælpen, og oplysningerne..

(o;
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
09. marts 2002 - 18:00 #12
oki doki :))
Avatar billede baitianlong Nybegynder
10. marts 2002 - 14:15 #13
Ved du hvorfor kode nr. 2 sætter en parantes-slut efter "os" . ??
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
10. marts 2002 - 14:24 #14
JEg ved faktisk ikke hvorfor, men dukan fjerne den med den herkode istedet.

var n = navigator.userAgent.toLowerCase()
n2 = n.split(";")
os1 = n2[2]
browser = n2[1];

os = os1.split(")")

/Nikolaj
Avatar billede baitianlong Nybegynder
10. marts 2002 - 14:44 #15
Fedt nok. Mange tak igen igen ((o;
Avatar billede baitianlong Nybegynder
10. marts 2002 - 14:47 #16
Øh. Det virker ikke !! Sært
Avatar billede barklund Nybegynder
10. marts 2002 - 14:55 #17
os = os1.split(")")[0]
Avatar billede baitianlong Nybegynder
10. marts 2002 - 15:01 #18
Desværre heller ikke  )o;
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
10. marts 2002 - 15:38 #19
Det virker da ganske fint....
Avatar billede baitianlong Nybegynder
10. marts 2002 - 17:10 #20
Her skriver den stadig med parantes.
Jeg har uploadet den, så i kan se !!

http://www.legende.dk/insertBrowserVars2.html

I den står der:
var n = navigator.userAgent.toLowerCase()
n2 = n.split(";")
os1 = n2[2]
browser = n2[1]

os = os1.split(")")[0];
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
11. marts 2002 - 16:23 #21
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>insertBrowserVars</TITLE>
</HEAD>
<BODY bgcolor="#FFFFFF">
<!-- URL's used in the movie-->
<!-- text used in the movie-->

<script>

var n = navigator.userAgent.toLowerCase()
n2 = n.split(";")
os1 = n2[2]
browser = n2[1];

os = os1.split(")")

// IE lines

    document.write('<OBJECT classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=4,0,0,0" WIDTH=550 HEIGHT=400>');
    document.write('<PARAM NAME=movie VALUE="insertBrowserVars.swf?browser='+browser+'&bredde='+screen.width+'&os='+n2[2]+'">')

    document.write('<PARAM NAME=quality VALUE=high><PARAM NAME=bgcolor VALUE=#FFFFFF>')

// Netscape lines

document.write('<EMBED src="insertBrowserVars.swf?browser='+browser+'&bredde='+screen.width+'&os='+n2[2]+'" quality=high bgcolor=#FFFFFF  WIDTH=550 HEIGHT=400 TYPE="application/x-shockwave-flash" PLUGINSPAGE="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash"></EMBED>');

// End object code

document.write('</OBJECT>');

</script>

</BODY>
</HTML>
Avatar billede thr Nybegynder
12. marts 2002 - 00:07 #22
...Tak for hjælpen, MEN jeg må desværre sige at det stadig er med parantes-slut. Jeg har netop prøvet med din (Nikolaj) seneste kode (og jeg har copy/pastet herfra). Men ingen ændring. -Heller ikke hvis jeg tilføjer Barklunds nul i firkantede paranteser.......
I min flash har jeg, som du skrev kun de 3 felter med os, browser og bredde !!!! Det er underligt med denne lille detalje. Men yderst irriterende.
Avatar billede thr Nybegynder
12. marts 2002 - 00:08 #23
Undskyld brugernavnet. En kammerat havde lånt min computer og ikke ændret det tilbage  )o;

mvh
legende.dk
Avatar billede baitianlong Nybegynder
12. marts 2002 - 00:10 #24
Det var bedre....(altså brugernavnet).. Håber du kan (og gider) løse dette irriterende parantes-problem !!!!!!!!!!!! (selv om du allerede har fået points'ne.)
Avatar billede thr Nybegynder
12. marts 2002 - 07:40 #25
Det gør ikke noget legende.dk, jeg håber du har fundet dine variabler.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. marts 2002 - 11:01 #26
Legende - Hvilken browser bruger du?

Jeg har testet i IE 5, IE 6.0, Netscape 4.73 og Netscape 6.2 - Jeg får absolut ingen parentes med...
Avatar billede baitianlong Nybegynder
14. marts 2002 - 23:30 #27
Prøv lige her, nikolaj...

http://www.legende.dk/insertBrowserVars2.html

Får du ikke parantes her ??
Avatar billede thr Nybegynder
15. marts 2002 - 13:24 #28
Hej legende, den parentes vises ikke hos mig.
Avatar billede baitianlong Nybegynder
16. marts 2002 - 03:25 #29
Hej Nikolaj. Jeg har set min "side" på andres computere, og der er (som hos dig) ikke nogen parantes !!! Jeg fatter ikke at der "kun" er det på min egen computer. -Det er fandme underligt !?!? Jeg får Windows NT 5.1) og resten er OK. Det er sært. Min computer er sindsyg ?!?!?!?!?!?
Avatar billede paask Nybegynder
16. marts 2002 - 03:48 #30
Hej Legende og Nikolaj.

Jeg ser også den parantes - os  windows nt 5.0)

Det er meget underligt og jeg bruger IE 6.0

Mystisk?! Jeg kan ikke se hvorfor.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
16. marts 2002 - 03:53 #31
OS      Windows 98)
Bredde  1024
Browser  MSIE 5.5
Avatar billede baitianlong Nybegynder
16. marts 2002 - 16:09 #32
HJÆÆÆÆÆÆÆÆLP . Fjern den rådne parantes !!!!!!!!!!!