Avatar billede profy Nybegynder
08. marts 2002 - 22:56 Der er 7 kommentarer

Form-mail hvad er der galt?

Hej hvad er der galt, min form mail virker ikke her er koden:

?

?>
<? if ($action == "sendmail") { ?>
<?

mail("navn@domæne.dk","Ang. webudvikler!","","
Fra navn: $navn
Fra e-mail: $email
Besked: $besked
");
echo    "<html><font face=\"Verdana\">Din mail er sendt!</font>";
?>
<?
}
else { ?>

<table>
<form action="kontakt.php" method="post">
    <tr>
        <td><font face="verdana" size="1">Navn: </td>
        <td><input type="text" size="24" maxlength="24" name="navn">
    </tr>
    <tr>
        <td><font face="verdana" size="1">Email: </td>
        <td><input type="text" size="24" maxlength="50" name="email">
    </tr>
    <tr>
        <td><font face="verdana" size="1">Besked:</td>
        <td><textarea rows="5" cols="24" name="besked"></textarea></td>
    </tr>
    <tr>
        <td><input type="submit" value="Send"></td>
        <td><input type="reset" value="Nulstil"></td>
    </tr>
</form>

<?
}
?>
</td>
    </tr>
</table>
Avatar billede tipsen Nybegynder
08. marts 2002 - 23:14 #1
Hvor får du følgende fra: <? if ($action == "sendmail") { ?> ??

Jeg kan ikke se nogen sammenhæng til formen...
Avatar billede profy Nybegynder
08. marts 2002 - 23:21 #2
Her:

<? if ($action == "sendmail") { ?>
<?

mail("navn@domæne.dk","Ang. webudvikler!","","
Fra navn: $navn
Fra e-mail: $email
Besked: $besked
");
echo    "<html><font face=\"Verdana\">Din mail er sendt!</font>";
?>
<?
}
else { ?>
Avatar billede jonas- Nybegynder
08. marts 2002 - 23:27 #3
Så skal du jo skrive <form action="kontakt.php?action=sendmail" method="post">
Avatar billede tipsen Nybegynder
08. marts 2002 - 23:39 #4
profy: Jeg ved godt hvor jeg selv havde copy-pastet teksten fra - det jeg spurgte om var sammenhængen til formularen der ikke er tilstede...

Så hvis if betingelsen rettes til:

<?php

if (isset($submit)) {
  mail("navn@dom...

så behøves der vist ikke mere...
Avatar billede profy Nybegynder
08. marts 2002 - 23:59 #5
-jonases løsning virkede nu også! Men jeg har tilføjet lidt og nu virker den ik igen!

<?

?>
<? if ($action == "sendmail") { ?>
<?

mail("jens@abildgaard.jespersen.as","Ang. webudvikler!","","
Ringesop: $ringop
Fra navn: $navn
Telefonnummer: $tlf
Fra e-mail: $email
Besked: $besked
");
echo    "<html><font face=\"Verdana\">Din mail er sendt!</font>";
?>
<?
}
else { ?>

<table>
<form action="kontakt.php?action=sendmail" method="post">
    <tr>
        <td><font face="verdana" size="1">Navn: </td>
        <td><input type="text" size="24" maxlength="24" name="navn">
    </tr>
    <tr>
        <td><font face="verdana" size="1">Email: </td>
        <td><input type="text" size="24" maxlength="50" name="email">
    </tr>
    <tr>
        <td><font face="verdana" size="1">Telefonnummer: </td>
        <td><input type="text" size="24" maxlength="50" name="tlf">
    </tr>

        Vil du ringes op af Simple Solutions?    <input type="checkbox" name="ringop" value="JA!" checked>Sæt krys hvis ja!

    <tr>
        <td><font face="verdana" size="1">Besked:</td>
        <td><textarea rows="5" cols="24" name="besked"></textarea></td>
    </tr>

    <tr>
        <td><input type="submit" value="Send"></td>
        <td><input type="reset" value="Nulstil"></td>
    </tr>
</form>
Avatar billede tipsen Nybegynder
09. marts 2002 - 00:13 #6
profy: Jeg er klar over at Jonas' løsning også fungerer - vi lavede begge to forbindelsen til formularen - bare på hver sin måde - det var derfor jeg startede med at spørge dig, hvad din forbindelse til formularen var - fordi den linie jeg spurgte til ikke havde nogen sammenhæng til formularen!

Prøv at rette første del til:

<?php
if (isset($submit)) {
  $modtager = "jens@abildgaard.jespersen.as";
  $emne = "Ang. webudvikler!";
  $body = "Ringesop: $ringop\r\n";
  $body .= "Fra navn: $navn\r\n";
  $body .= "Telefonnummer: $tlf\r\n";
  $body .= "Fra e-mail: $email\r\n";
  $body .= "Besked: $besked\r\n";

  mail($modtager,$emne,$body);
  echo "<html><font face=\"Verdana\">Din mail er sendt!</font>";
}
else {
?>
<table>
<form action="kontakt.php" method="post">
    <tr>..............

-så burde det fungere - hvis du er i tvivl om noget, spørger du bare!
Avatar billede tipsen Nybegynder
09. marts 2002 - 00:25 #7
Måske mere korrekt (så tages der højde for det tilfælde, at mail() ikke har succes med at sende mailen!:

if (!(mail($modtager,$emne,$body)))) {
  echo "<html><font face=\"Verdana\">Din mail er sendt!</font>";
} else {
  echo "<html><font face=\"Verdana\">Noget gik galt!</font>";
}

Du kan selv føje ekstra til "Noget gik galt!" - evt. en email-adresse til webadministratoren på sitet!