Avatar billede mortenf Nybegynder
08. marts 2002 - 14:51 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Field Kriterium i View

Jeg har et view/query, hvor jeg gerne vil anvende en variabel til selectering af poster.

SQL koden for mit view (forsimplet) er:
SELECT id, navn
FROM t_table
WHERE navn = 'Peter'

Det er navnet 'Peter', jeg gerne vil erstatte med en værdi i en textbox på en anden form. Ex. en form frmUser har en textbox Navn og det er værdien af denne textbox, der skal stå i WHERE betingelsen
Avatar billede terry Ekspert
08. marts 2002 - 14:56 #1
SELECT id, navn
FROM t_table
WHERE navn = [Enter name]
Avatar billede terry Ekspert
08. marts 2002 - 14:58 #2
You can use expression builder to find the form+field you want to use.
Right click on the criteria field and select build ....
Avatar billede mortenf Nybegynder
08. marts 2002 - 14:58 #3
Hej Terry,

Query'en/View'et skal have et link til navnet i textboxen, så brugeren ikke selv skal taste sit navn.
Avatar billede terry Ekspert
08. marts 2002 - 14:59 #4
SELECT id, navn
FROM t_table
WHERE navn = Forms![YourForm]![field]
Avatar billede proaccess Nybegynder
08. marts 2002 - 14:59 #5
SELECT ID, Navn
FROM t_table
WHERE Navn=[Forms]![frmUser]![Navn];
Avatar billede terry Ekspert
08. marts 2002 - 15:01 #6
hi mortenf>my answer 14:58 does just that! so does the comment 14:59 (20 seconds before proaccess :o)
Avatar billede proaccess Nybegynder
08. marts 2002 - 15:04 #7
>Terry: Yep, you are fast but not right...  The form is named frmUser not YourForm...  ;-)  GOD WEEKEND !
Avatar billede mortenf Nybegynder
08. marts 2002 - 15:31 #8
1) Jeg har forsøgt som beskrevet og det virker fint i en mdb fil, men ikke i et adp projekt.

I adp får jeg fejlen "Navn in expression is not a part of the Query". Hvis jeg vælger Ok til denne fejl og eksekverer mit view, så vises der ingen poster.

Min SQl kode er:
SELECT id, Navn
FROM t_test2
WHERE (Navn = '[Forms]![frmTest3]!txtNavn')

Har I prøvet i et adp projekt? Jeg smider gerne flere point i puljen!

2) Expression builder er jo et smart værktøj. Findes dette også i adp projekter?

3) Når jeg designer et view, så vises de valgte tabeller med tilhørende fields i en tabel-box, hvis det er en mdb fil. I en adp fil vises kun et 'All Column' field. Er det muligt at få vist de individuelle fields i et adp projekt?
Avatar billede terry Ekspert
09. marts 2002 - 10:44 #9
hi mortenf>I didnt see any mention of a DAP in the question!
Will get back when I have palyed around!
Avatar billede terry Ekspert
09. marts 2002 - 16:11 #10
mortenf>As far a sI can see you CAN NOT reference a DAP (Data Access Page) from a query.
A DAP is actually a HTMP page intended for the WEB and you would NEVER be able to reference that from your actual database which is located elsewhere, so it is actually pointless in trying to do so!
Avatar billede mortenf Nybegynder
11. marts 2002 - 08:29 #11
Hej Terry - Jeg anvender et access projekt (.adp, ikke DAP), hvor databasen er en sql-server. Gør det nogen forskel i forhold til DAP?
Avatar billede terry Ekspert
11. marts 2002 - 09:20 #12
OK! I havent worked so much with ADP/Views but I have a feeling that you cant refrence a field on a form.
Have you tried using the wizard in the criteria field? If you cant find forms in the wizard then you cant use them!
Avatar billede mortenf Nybegynder
11. marts 2002 - 09:27 #13
I en .mdb database vises et link til expression wizard ved højre click i criteria feltet... der vises ikke et tilsvarende link i .adp database (se nr.2 08/03-2002 15:31:39).

Hvad med spørgsmål 3 (08/03-2002 15:31:39) - kan du se alle fields for hver tabel i view desin eller ser du også kun ét field "All Columns"? For den utrænede bruger (... og det er jeg!) af SQL, gør det det ret besværligt, at man ikke kan bruge access' normale drag-and-drop faciliteter til design af views/queries
Avatar billede terry Ekspert
11. marts 2002 - 10:03 #14
hi mortenf>I am having problems with my Office XP PC at the moment, so I will get ack to you on this this evening.
As I mentioned I havent worked so much with ADP so I just cant give an answer off the top of my head, I need hands on :o)

Just a quick comment though! Why dont you make your VIEW's in SQL Server?
Avatar billede mortenf Nybegynder
11. marts 2002 - 10:10 #15
Jeg har forsøgt at anvende Record Source egenskaben for den form, hvor dataene vises.... men får en fejl, om at SQL koden er for lang.

Jeg har også forsøgt at anvende en stored procedure på SQL serveren. Men det giver problemer, da dataene vises i en sub-form. Problemet er at det link (Link Child/Master fields), der er mellem form/subform ikke virker (eller jeg ikke kan få det til at virke), når jeg anvender en stored procedure.

Det er fedt at du gider kigge på det i aften :-)
Avatar billede terry Ekspert
11. marts 2002 - 10:21 #16
mortenf>Why cant you use a normal Access database? At work we still use Access 97 and I use SQL Server as the backend (data) database.
Avatar billede mortenf Nybegynder
11. marts 2002 - 10:24 #17
Tja, det er jo et godt spørgsmål..... egenligt troede jeg at adp-projekter i Access 2000 ville give en masse fordele, når man kobler op mod en SQL-server, men jeg begynder at have min tvivl.

Hvordan linker du fra mdb filer til SQL serveren?
Avatar billede terry Ekspert
11. marts 2002 - 10:31 #18
Well they may have their advantages but as I havent worked so much with them then I am not so sure.
Here is a very good book which may help. I have it my self but doesnt help much when we use 97!

Professional SQL Server Development with Access 2000
Rick Dobson ISBN: 1-861004-83-4
Wrox
September 2000
700 sider
Kr. 598,00
Avatar billede terry Ekspert
11. marts 2002 - 20:51 #19
I posted an answer about 30 minutes ago and its gone with the wind!
Oh well lets hope I can remeber what I wrote!

There is NO expression builder in VIEWs or queries in ADP :o(
The design VIEW window is actually VERY much like that in SQL Server and Visual Basic. It does take a bit of getting used to it but actually isnt so bad. You can either check the little box besid ethe fields whicgh you want in the VIEW, or you can select a field from the combo in the Column field.

You should be able to make a form/sub form using stored procedures. In ADP you have to make two forms and then drag one of the form (the sub form) and drop it on to the othert (main form). The link fields MUST have the same type.
I sugest that you create a  diagram and make the relationships BEFORE creating forms. This should make sure that data types are in order.

If the dB is intended for onle a few usres then I will continue using the MDB database. Use the ADP database if you have an SQL Server backend with lots of data and many users.
Avatar billede terry Ekspert
14. marts 2002 - 20:50 #20
Just noticed this question!
"Hvordan linker du fra mdb filer til SQL serveren?  "
You make an ODBC data source and instead of linking to a MDB file you choose ODBC data sources (or something like that) from this list and just follow the instructions. You obviously need permissions (username and password) to do this.
Avatar billede terry Ekspert
20. marts 2002 - 19:18 #21
mortenf>hows it going here?
Avatar billede mortenf Nybegynder
21. marts 2002 - 16:30 #22
Terry - jeg har fået det til at virke ved brug at sætte recordsource egenskaben. Jeg kan ikke umiddelbart få main form/sub form linket til at virke, hvis jeg bruger en stored procedure, men jeg kigger nærmere på det.

Med hensyn til at vælge fields i et view, så får jeg stadigvæk kun en checkbox for hver tabel i "diagram pane". Ud for denne checkbox står der (All Columns).... mens alle de individuelle fields ikke er listet. Får du en liste for de enkelte fields eller har du også kun "All Columns" (i et adp projekt)?

Access projekt (.adp) vs .mdb med ODBC link. Jeg har pt. 20 brugere og forventer at dette stiger til 100. Så jeg holder fast i .adp selvom det giver nogle ekstra vanskeligheder.
Avatar billede terry Ekspert
21. marts 2002 - 18:11 #23
Concerning number of users. If you made it as an MDB with SQL server as your backend then the number of users is as many as SQL Sever can manage (1000's) an NOT Access (255).