Avatar billede baastrup Nybegynder
08. marts 2002 - 14:16 Der er 9 kommentarer

Shell programmering Hold for!

hey jeg sidder og leger midt med shell programmering!

jeg vil genre have mit script til at stoppe på text fra systemet!

kan det lade sig gøre?

og hvordan?
Avatar billede baastrup Nybegynder
08. marts 2002 - 14:18 #1
jeg må jo nok hellere lige give et exempel fx:
hvis man er ved at lave en backup og halvejs skrver den please inset disk 2
så ville jeg gerne kunne lave et script som først laver en tryk på enter når der står please inset disk 2

det skulle kunne lade sig gøre ik?
Avatar billede peter_m Nybegynder
08. marts 2002 - 14:21 #2
Hvad er det der trigger at systemet kommer og siger inset disk 2 ?

hvad nu hvis det fylder 3 diske hvorledes trigges dette ?
Avatar billede skau Nybegynder
08. marts 2002 - 16:13 #3
echo "insert disk 2 and press enter"
read BENT
Avatar billede skau Nybegynder
12. marts 2002 - 11:36 #4
Var det svar nok ?
Avatar billede baastrup Nybegynder
12. marts 2002 - 12:30 #5
hvor for du det der read bent fra?
bliver overstående sat ind i bent?

det er ikke mit script der skriver please insert disk2 det gør back up scriptet

jeg skal barel ave etscript der starter backipscriptet og insetter et enter tryk og nogle sættninger fx npr den spørg hvor drevet ligger skal der skrives /dev/rmt/....
Avatar billede peter_m Nybegynder
12. marts 2002 - 12:38 #6
read betyder at den venter på standard input fra keyboard og det der tastes bliver sat i BENT.

Men du nævner du har et script der gør dette hvorfor retter du ikke i det.

Hvis du ikke vil have det script spørg dig om noget men har faste variabler for værdierne skal du nok rette i det for optimal funktionalitet.
Avatar billede skau Nybegynder
13. marts 2002 - 22:48 #7
Du kan benytte dig af et program der hedder expect - her kan du spawne et prog. (dit backup software) og her kan du så konfigurere de svar der skal gives under runtime - men jeg må give peter_m ret i at hans svar nok er det pæneste.
Avatar billede baastrup Nybegynder
27. juni 2002 - 14:29 #8
backup var bare et eksempel men jeg kigger lige på expect

en anden eksempel kunne vøre et script der selv telnetter.
Avatar billede agercon Nybegynder
01. oktober 2002 - 18:22 #9
Kig nederst på denne sider fra "Linux - Friheden til at lære Unix":

  http://www.sslug.dk/linuxbog/unix/bog/redirect.html

Erstat "Interaktivkommando" med kommandoen for dit backupscript.

Slet "y", men ikke linjen.