Avatar billede edbrian Nybegynder
08. marts 2002 - 10:50 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

specielle characters

Hej alle

Jeg sidder, og skal have hentet specielle karakterer fra min XML-filind i mit xslt-sheet, men hvordan gør jeg ??
f.eks skal jeg have hentet følgende værdi:
<NAVN>BANG & OLUFSEN</NAVN>

og bruger:
<fo:block><xsl:value-of select="NAVN"/></fo:block>
Avatar billede edbrian Nybegynder
08. marts 2002 - 10:52 #1
det er følgende tegn, jeg skal have med: &  <  >
Avatar billede a1a1 Novice
08. marts 2002 - 10:59 #2
Du skal bruge &#38; IKKE &amp; (som ellers også er et & tegn), hvis du bruger &#VÆRDI; virker det
Avatar billede a1a1 Novice
08. marts 2002 - 11:00 #3
altid til spc. tegn også æ ø å
Avatar billede edbrian Nybegynder
08. marts 2002 - 11:04 #4
jeg kan ikke ændre specialtegnet i min xml-fil - det er output fra mainframe...
Avatar billede a1a1 Novice
08. marts 2002 - 11:09 #5
tja så har du et problem.....

IE 6 vil ikke engang åbne mine med spc. tegn i, den siger ulovlige tegn.
Avatar billede janegil Nybegynder
08. marts 2002 - 12:00 #6
Hvis du kan få overtalt mainframen til å produsere:

<NAVN><![CDATA[Bang & Olufsen]]></NAVN>

?

(Og ellers får du vel UNICODE-støtte på de store IBM'ene nå ved å kjøre Java på dem?)
Avatar billede getalife Nybegynder
08. marts 2002 - 12:01 #7
Parser du det igennem noget ASP eller PHP?
Avatar billede janegil Nybegynder
08. marts 2002 - 12:02 #8
a1:
Hvorfor ikke &amp; ? Jeg trodde &amp; og &lt; var blant de svært få characters entities man skulle bruke i XML?

XMetal-editoren produserer
<NAVN>&amp; &lt; &gt;&#x00E6;&#x00F8;&#x00E5;</NAVN>
hvis jeg skriver
& < >æøå
Avatar billede getalife Nybegynder
08. marts 2002 - 12:04 #9
Jeg har heller aldrig haft problemer med &amp; , &lt; og &gt;
Avatar billede janegil Nybegynder
08. marts 2002 - 12:05 #10
Aner du hvilket tegnsett mainframen din bruker? Mere sannsynlig ISO-8859-1 enn UTF-8, så du skal spesifisere encoding i XML-output fra mainframe:

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
Avatar billede a1a1 Novice
08. marts 2002 - 12:12 #11
og det dur så :)
Avatar billede a1a1 Novice
08. marts 2002 - 12:15 #12
...dog kun med æ ø og å

hvordn så med & tegn...:?
Avatar billede edbrian Nybegynder
08. marts 2002 - 12:18 #13
præcist!!! - hvad med & tegnet ?? :=)
- ellers må jeg give pointene til janegil
- og jeg parser det med Antenna House XSL Formatter (www.antennahouse.com) (et dyrt men godt værktøj)
Avatar billede a1a1 Novice
08. marts 2002 - 12:22 #14
<![CDATA[Bang & Olufsen]]>
virker....
Avatar billede edbrian Nybegynder
08. marts 2002 - 12:23 #15
a1>> I know, I know.....
Avatar billede janegil Nybegynder
08. marts 2002 - 12:40 #16
&-tegnet er ikke et spørsmål om hvilken koding som brukes. (Og det kodes faktisk likt i de fleste kodinger.)

'Problemet' med "&" er at det er markup som innleder en entitet. Så når du vil ha et bokstavlig "&" må det gjøres via omveier, fx ved å bruke "&amp;" eller "<![CDATA[&]]>".
Avatar billede edbrian Nybegynder
08. marts 2002 - 13:52 #17
det virker bare som overkill at bruge en C-data selection hver gang man kan riskere at løbe ind i specielle karakterer.... - vores XML-fil er i forvejen ret stor (omkring 8 mb)
Avatar billede janegil Nybegynder
08. marts 2002 - 14:17 #18
Vel, med standard XSL/T transformasjon eller standard XML-parser, så kan du ikke slippe unna med
<NAVN>B&O</NAVN>

Hele sjarmen med XML er at du kan bruke standardverktøy, så du har ikke lyst til å skrive din egen parser. Dermed må du enten sette CDATA 'overalt', eller få byttet ut "&" med "&amp;" osv.