Avatar billede mickni33 Nybegynder
06. marts 2002 - 17:12 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

password ved boot

Skulle genstarte linux redhat 6.2 serveren for første gang på job.
AAAAAARRRRRGGG
maskinen starter op og skriver boot hvor jeg så kan vælge 3 forskellige linux opstart
jeg skriver Linux så der står nu

boot: Linux
så dukker problemet frem den spørger efter et password
password:

men der er ingen der ved hvad password er for det er ikke root og root's eget password det er en slags boot password
hvordan kan man knække den og få genstartet den
Avatar billede otis Nybegynder
06. marts 2002 - 17:18 #1
ctrl -c og start op i singleuser-mode ?
Avatar billede otis Nybegynder
06. marts 2002 - 17:20 #2
linux s ved opstart eller init 1
Avatar billede mickni33 Nybegynder
06. marts 2002 - 17:27 #3
altså når der står boot:
Avatar billede mickni33 Nybegynder
06. marts 2002 - 17:31 #4
når jeg trykker tab kommer der tre valg muligheder der vælger jeg 'Linux'
Derefter skal jeg skrive password som jeg ikke kender

så jeg når ikke så langt at jeg prøve det andet
Avatar billede jakeman Nybegynder
06. marts 2002 - 20:07 #5
du skal nå at taste singleuser mode før den hopper til valget af bootmode!!! :-)

-Det skal gå rimeligt hurtigt.. :-)
Avatar billede mickni33 Nybegynder
06. marts 2002 - 20:25 #6
ok  ctrl c
lige inde jeg skal vælge boot
de må jeg prøve bliver dog først på mandag da jeg først skal på arbejdet der.
hhmmm kunne egentlig lige prøve på min egen først for at se hvor hurtigt det skal gøres
Avatar billede langbein Nybegynder
07. marts 2002 - 17:56 #7
Fra boken "Linux som informasjonstjener", kap 3.5:

Glemt root-passordet ?

* Start opp maskinen, og når "LILO:" kommer opp på maskinen skriver du "linx 1" (Hvis grafisk grensenitt kommer opp så må man først gå ut av dette, tror jeg, langbeins kommentar.)

* Når linux er startet opp, og det har kommet et prompt du kan skrive på, skriver du "passwd".

* Når du har skrevet inn det nye passordet to ganger kan du skrive telinit 6, så starter maskinen opp på nytt, og det nye passordet for root er det du nettop har laget.

Har aldri prøvd framgangsmåten over, men boken har vist seg å ha bra prosedyrer i en del andre sammenhenger. Kan du legge beskjed om det virket ?
Avatar billede unocom Nybegynder
07. marts 2002 - 19:54 #8
Der er kun en ting at gøre du skal overskrive boot sektoren.

du skal bruge en boot disk, som du skal boote boxen med. slackwares boot dosk kan anbefales forde at der skal man bare skrive "linux root=/dev/hda1" eller hvilke drev den nu ligger paa after at have gjort dette skal du over skrive boot sektoren, det kan gøres ved kommandoen "lilo" man førest skal du nok fjerne passwordet i "/etc/lilo.conf" dette gøres ved at fjerne linjen der hedder noget med "password=?", naar du har fjernet denne linje skriver du "lilo" og genstarter maskinen.

UnoCom
Avatar billede unocom Nybegynder
07. marts 2002 - 19:55 #9
Hvis du vil have flere detaljer bare sig til.

UnoCom
Avatar billede langbein Nybegynder
07. marts 2002 - 20:25 #10
Har akkurat skiftet root passord på en Red Hat 7.1 installasjon og det fungerte 100 %, men det er noen små feil i innlegget over hos meg. Rett prosedyre er:

1. Start opp maskinen. Dersom maskinen event starter i grafisk mode for lilo booter så taster du "ctrl x" slik at du kommer over i text mode. Det sto da ikke "LILO" på min maskin men "boot:"

2. Tast inn "linux 1" og "enter".

3. Linux begynner oppstartsekvensen. Når den stanser, skriv: "passwd" og "enter".

4. Skriv så inn det nye passordet to ganger når du blir bedt om det.

5. Skriv så "telinit 6" og enter.

6. Maskinen booter så på nytt og du kan logge deg inn med brukerkonto "root" og passord som er det nye passordet du nettop la inn.

Dette er gjort på 1 minutt og det ser ut som om prosedyren er forholdsvis risikofri.
Avatar billede unocom Nybegynder
07. marts 2002 - 23:16 #11
langbeing Du er konsekvent dum ,læser du ikke hvad manden siger der er sat password i lilo !
Mickni33 du skal ikke høre paa ham, det nytter ikke noget.

UnoCom
Avatar billede langbein Nybegynder
08. marts 2002 - 13:50 #12
Takker for kommentar og kan bare bekrefte. Det står jo faktisk det at det ikke er root passordet det er snakk om.

Det finnes etter det jeg kjenner til bare to passord det normalt kan være, det ene er boot passordet og det andre er et eventuelt bootingpassord satt
opp i BIOS.

Hvis det er snakk om det passordet man kan sette opp i BIOS så er framgangsmåten normalt en litt annen.

Åpne PC. Finn fram til det lille runde batteriet som gir backup spenning til bios (slik at den kan huske slike ting som bootpassord og konfigurering.)

Ta ut det lille batteriet og kortslutt de to batterikontaktene. For de fleste PC'er så holder det med en rask kortslutning. For noen få PC'er kan det være nødvendig å holde kontaktene kortsluttet så lenge som 30 - 60 s.

For sikkerhetsskyld kortslutt kontaktene med en skrutrekker eller liknende i 60 sekunder.

Sett inn bateriet igjen, samle sammen PC og reboot.

PC skal da normalt starte opp uten det bootpassordet som var satt opp i BIOS.

Det "unormale" ville være hvis PC har en spesiell jumper som må settes for å få resatt passordet. Har så langt bare sett denne løsningen bare på gamle 486 maskiner.
Avatar billede unocom Nybegynder
08. marts 2002 - 14:04 #13
Det er heller ikke det han snakker om ,det er lilo der er passwor d i. fat det.
Avatar billede langbein Nybegynder
08. marts 2002 - 15:21 #14
Må visst ha stått opp for tidlig eller for sent i dag. Det kan vel selvfølgelig ikke dreie seg om BIOS passord når det kommer opp på skjermen "boot: Linux" Da er man jo godt forbi det stedet der BIOS passordet normalt skal legges inn og man står der hvor man normalt skal logge seg inn som bruker med passord, for eksempel "root" og "rootpassord".

Kan man virkelig legge inn et ekstra passord før pålogging i LILO ??
Et LILO password ??

Mon ikke UnoCom faktisk kan ha rett:
http://www.linuxgazette.com/issue64/tag/24.html

Prosedyren for nytt root passord over fungerer i det minste.
Avatar billede unocom Nybegynder
09. marts 2002 - 16:46 #15
Ja du tilføjer bar linjen "password=" i din "/etc/lilo.conf".

UnoCom.
Avatar billede mickni33 Nybegynder
19. marts 2002 - 19:05 #16
Det er bare fedt unocom det virker........burde havde givet lidt til langbein han viste da interesse :-)
Avatar billede unocom Nybegynder
20. marts 2002 - 16:25 #17
np ,hvis det var en anden gang.

UnoCom