Avatar billede |shiva Nybegynder
06. marts 2002 - 15:24 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

linjeskift til DB

Jeg har en formel til at adde et indlæg til en DB. jeg laver linjeskift og alt det så det kommer til at se pænt ud i formlen.

Når jeg så vil requeste det frem fra DB'en igen og indsætte det på en site, er linjeskift der ikke mere. why??

Skal jeg skrive <br> for at få linjeskift eller hva??
Avatar billede ellebaek Nybegynder
06. marts 2002 - 15:27 #1
Ja...
du skal selv skrive <br>

-Ellebæk
Avatar billede jivefive Nybegynder
06. marts 2002 - 15:28 #2
Hej shiva

Jeps det skal du. Jeg plejer at lave en lille rutine, når jeg sender en tekst fra en formel til en database, hvor jeg simpelthen udskifter linieskiftne med html linieskift

Replace(Request("dit_tekst_felt"), vbCrLf, "<br>")

Husk bare, at du nu ikke kan bruge teksten i et andet form field uden at konvertere <br> tilbage til vbCrLf igen.

JiveFive
Avatar billede |shiva Nybegynder
06. marts 2002 - 15:31 #3
vil det sige at vbCrLf = linjeskift ??
så hvis jeg indsætter de koder der, behøves jeg så ik <br> ?
Avatar billede luzk Nybegynder
06. marts 2002 - 15:31 #4
Nej det er ikke nødvendigt med <br> - jeg plejer at indramme alt tekst med linefeeds fra en db i html tagget <PRE>. Fx: <PRE><%=rs_db("SomeVariable")%></PRE>.
Det ser til at begynde med ikke godt ud med <PRE>, da den omformer teksten til en anden skrifttype, men du kan bruge CSS script til at lave teksttypen om igen....
Avatar billede |shiva Nybegynder
06. marts 2002 - 15:35 #5
hmm har ik lige så meget fat i css

og hvis jeg nu skal bruge den, hvor skal jeg så indsætte den ?
Avatar billede luzk Nybegynder
06. marts 2002 - 15:39 #6
Du kan fx lave en side der ser ud lidt som det her:
<html>
<head>
<title>test</title>
<style>
PRE
{
font-family: tahoma, arial;
font-size: 8pt;
color: #000000;
}
</style>
</head>
<body>
<%Alt dit ASP ting%>
<pre><%=data fra databasen%></pre>
</body>
</html>

håber du kan bruge det...
Avatar billede jivefive Nybegynder
06. marts 2002 - 15:44 #7
Hej Shiva

Du kan altså også bare udskifte vbCrLf (som er vb scripts udtryk for linieskift) med <br> tags når du henter teksten fra databasen og sætter det ind på siden sådan her.

<%=Replace(objRS("dit_felt"), vbCrLf, "<br>")%>

Så behøver du slet ikke at rode med alt muligt andet.

Nemt og bekvemt.

Hilsen
JiveFive
Avatar billede luzk Nybegynder
06. marts 2002 - 15:47 #8
JiveFive-->det kan man ja, men hvis teksten skal videresendes, og <br> ikke skal med i denne videresending, er <pre> nu det nemmeste - min mening anyway :o)